Monday 29 March 2010

Uuuuuu Jahatnya Dia


I hate you! Jahat! Gatal! Tak suka kau!!!

Eeeeeee geram betul aku dengan dia ni tau. Baru je pokok limau purut aku tu recover daripada penyakit daun coklat, datang pulak dia. Kalau nak tau, aku cukup hepi suka sakan bila melihat daun2 limau purut tu tumbuh sehelai demi sehelai. Lama tau nak tunggu. Memang la aku jarang masak guna dia, tapi stand by je lah kan.

Tiba2 pagi tadik, masa siram pokok tu, aku tengok dari jauh, eh? Kenapa daun nya macam rongak2? Bila aku datang dekat, lorrrrrr dah kena gigit lor. Bukan selai dua, semua pon dah tinggal separuh.

Dan petang tadi, balik2 je, terus aku belek2 daun tu. Apakah puncanya? Apakah dia digigit siput babi? Takkan dia boleh panjat sebab batang pokok tu pon halus bebeno. Tak mampu nak menampung cengkerang yang berat tu. Sekali aku belek2, pling! Tiba2 muncul di ruang mata ku refleksi suatu makhluk yang berwarna sama dengan daun itu dok melekap di atas daun. Ooooo ko nak menyamar ek. Lakonan mu cemerlang dek. Syuh syuh syuh! Aku pon tolak dia jatuh dari pokok yang tinggi tak sampai 2 kaki itu. Padan muka. Sibbaik aku takut nak bunuh. Besok aku suh suami ku lenyek ko dengan batu.

Ikut kan ati aku, nak aje aku campak dia dalam tomyam ke, paprik ke. Kita tengok dia berbau daun limau purut ke tidak.

Tak padan kecik, abis daun2 aku digigit nya. Nak kena neh. Siap nganjing aku tu time aku nak snap gambo dia. Tengok la muncung nyer tu. Eeee...

Tengok daun nih. Ni setangkai je. Yang lain2 tu semua serupa. Lagi teruk tinggal urat tengah dan je pon ada. Siap la ko besok.

0 komen: