Wednesday 10 March 2010

Emas dan Rampok!

Akhir-akhir ini, sana sini aku dok dengar citer orang invest dalam pasaran emas. Sotkabo pon ada tulis pasal ni. Masa gi mebeng itu ari, ada la jugak aku ambik brochure pasal kijang emas tu. Saje la nak tau, mahal ke kalo nak beli?

Tak, aku minat, tapi tak bersedia lagi nak beli. Sebabnya, aku rasa emas tu macam sesuatu yang attractive, sama seperti duit. Dengan kata lain, aku takut hilang atau kena curi hihihi. Ye lah, kan kalo kes2 rampok dan ragut tu orang selalunya curi emas, kan? Kang tak pepasal kena beli peti besi atau pon bukak safe deposit account plak.

Tapi, adakah emas itu didaftarkan ke atas nama pemiliknya? Maknanya kalo kena curik pon, takleh jual kat kedai emas pon. Kena tunjuk ic bagai baru boleh jual. Isy, sedangkan kereta bergeran pon orang boleh curik, ini kan pula emas 1kg. Plus, kalau pun ia tak laku di pasaran secara standalone (mesti bersama ngan sijil), mungkin ada geng bas sekolah gelap yang membeli emas2 sedemikian, kan? Sedangkan ic pon boleh diklon, ini kan pula sijil emas. Pendek kata, aku tak berapa nak yakin la aku cukup cermat menjaganya.

Dan hujah ku ini diperkuatkan lagi dengan kisah yang berlaku kepada abang kawan opismate aku. Dia kata, kelmarin, rumah abang dia dirampok oleh 4 orang perampok. Menurut cerita kawan aku ni, semua duit dan barang kemas telah dirampok habis. Kira semua barang berharga la.

Aku tanya, kena ikat ker? A'ah. Memula abang dia takmo kasi/tunjuk tempat dia simpan barang berharga tu. Tapi, perampok tu ugut nak rogols anak dara dia. Camno????? Biar lah harta hilang, asalkan anak selamat. Isy, jahat betul la perampok tu. Orang kaya2 ni kenapa suka simpan duit banyak2 dalam rumah, ha? Nak beli apa? Ke, akaun bank dah penuh sangat? Tak kisah la dia nak buat cemana pon. Yang penting, akibat daripada itu, aku terus tertutup hati nak ambik tau pasal emas kijang dinar segala bagai nih. Baik lah aku beli kpf je. Takat perampok indon aku rasa dia tak tau sangat kot cemana nak cash kat duit dari sijil saham. Ke aku dah underestimate derang?

Simpan duit dalam bank ber atm card pon bahaya juga. Kawan aku kat dungun dulu cite, masa dia duk kat dungun tu ada perampok masuk rumah dia siang2 buta. Bila cakap takde duit, dia siap suh pegi bank lagi, gi cucuk duit. Siot betul. Kad kredit pon boleh buat cenggitu ek? Kot la dia suh kita kuarkan cash dari cc ke kan? Mintak2 la perampok2 bungol2 dan tak terpikir sejauh itu ek?

Dah, simpul la sendiri.

2 komen:

Acik Erna said...

ayu..kesimpulannya tak de yang selamat la kan..simpan apa pun tak selamat..

AyunasiA said...

terutamanya barang berharga.