Monday 15 March 2010

Atas Nama Cinta

Ok, anggap la korang tak kenal aku. Aku nak citer sikit pasal nama anak ni. Diceritakan oleh kawan aku yang ramai anak meningkat remaja. Katanya, kalo ko nak letak anak tu, walau pon nama nyer cukup best maksudnya, fikirkan sama kesan jangka masa panjang. Wah gitu! Tak terfikir lak aku, nak letak nama kena fikir sejauh itu. Setau aku, asalkan masuk dalam senarai nama2 baik dalam buku nama-nama islam yang kulit kaler pepel tu, dah ok lah.

Kenapa dia cakap cenggitu? Dia kata, aku dah nampak dah pada anak aku. Nama yang diberi bermakna erkkk lebih kurang panglima perang ke gitu lah. Masa budak tu lahir, mesti lah kiter fikir, ermm nanti dia dah beso sok leh masuk ke medan perang dan berjihad, mati syahid blablabla. Kot gitu lah kan yang kiter fikir kan, kan?

Sudahnya, kata kawan aku, sekarang ni, anak dia selalu la berperang ngan dia. Ko nak anak berperang sangat, kan? Ambikkk terpaksa berperang ngan mak dulu kekdahnya.

Pastu dia citer, ni bukan anak dia ar. Anak orang lain. Dikasik nama, bermaksud lemah lembut. Harapannya, dah beso esok, jadi lah wanita yang sopan santun, lemah lembut, wanita melayu terawal ke kan. Sudahnya, anak tu betul2 lemah, lembut dan lempun. Kalau orang jawa sebut, kelemerrr gitu. Haaa tak ker lari dari matlamat asal, kan?

Daripada contoh di atas, aku dah terfikirkan nama aku. Nama aku bermaksud, cahaya ubat. Kalau dalam buku cakap, sama ngan nama isteri firaun. Isteri dia baik, kan? Tapi, dia takde anak jugak, kan? Tu yang dia ambik nabi musa sebagai anak angkat, kan? Eh, tu dah citer lain. Ni pasal makna nama kiter. Bukan la nak salahkan mak bapak yang bagi nama ni. Lagi pon nama aku diberi atas gabungan nama mak dan abah aku. Nampak sangat anak kesayangan, kan? hihihi.

Tapi, aku belum boleh berfikir lagi, apa kesan nama aku tu terhadap diri ku. Nak kata aku keje bagi ubat / pharmasist, tak pulak, ek? Mungkin kah aku telah menjadi ubat atau penawar kepada orang lain? Penawar rinduuu pada mu seorang...


0 komen: