BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, 1 August 2006

Ari Jumaat malam aku tertengok satu telemovie kat tv2. Tajuknya Memoir Pencanting Batik. Peh! Tak puas ati tul aku tengok cite tu. Gini aku cite…

Pelakon utama, Aida Rahim/Radzwil ngan Badrul Muhayat. Alkisahnya, Aida ni ada bisnes batik. Dia dah menjanda ngan 2 orang anak, sorang pempuan, sorang lelaki. Badrul ni plak keje pomen motor kat itu kampong. Entah camane (aku tak tengok dari awal, terlepas 30 minit) punya ngorat, Aida ni nak kawin ngan Badrul. Padahal, Badrul ni sengkek, penipu dan buaya. Sebenarnya dia nakkan anak Aida ni. Anak2 Aida ni pun membantahlah mulanya, tapi Aida ni nak gak kawin. Hak dia la kan. Maka, kawin la diorang ni.

Lepas kawin, diorang duk kat rumah Aida. Besar aku tengok umah dia ni. Batu + kayu. Tepi tasik/sungai. Lepas kawin, Badrul ni mula la kacau anak Aida ni. Tapi, tak berjaya wat pape lagi la. Depan Aida, anak dia tunjuk la tak suka ngan bapak baru ni, tapi Aida boleh2 nak backing laki dia. Dah la gitu, yang aku meluat tu, boleh Badrul ni mengadu2 cam bebudak kat Aida ni bila anak dia melawan dia. Eeee memang getik tul. Tak gentleman langsung. Meluat tul aku.

Badrul ni plak, bukan tau pasal bisnes ni. Tapi dia da meyakinkan Aida untuk bagi dia uruskan bisnes batik dia. Yang Aida ni pun b*ng*ng gak, tak usul periksa. Sesenang je bagi laki dia amik bisnes tu. Anak pempuan dia pun da kuar rumah, dihalau dek Aida ni, duk umah makcik sedara dia.

Da senang tu, tetiba, Badrul ni balik bawak bini muda. Baru kawin lagi. Bawak duk kat umah tu lagi. Kalau baik takpe, boleh pempuan tu suruh Aida ni masak, basuh baju sumer. Kalau aku la…

Tak lama tu, bisnes ada masalah, tak bayar gaji. Badrul ni nak tutup kilang batik dan nak bukak bisnes lain. Bini muda ni lak mengapi2 lagi. Tengah gaduh2, Badrul tertolak Aida, jatuh tangga.
Akhirnya, Badrul ni kena tangkap, Aida lumpuh kaki, anak pempuan dia abis belajar bisnes dan bukak balik bisnes mak dia. Tak best la sangat endingnya, tapi yang aku nak cite sebenarnya pasal kejengkelan Badrul tu dalam cite ni. Sabar je la...