BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 31 May 2012

Gedebak! Gedebuk! Gedebek!

Hah! Amek kaw. Berdebuk2 bunyik durian runtuh. Macam nak rak. Apa? Terduduk tersandar kerana terkejut tak? Terkejut lah sangat kan.

Pengumuman pada 8 mei itu hari bukan lah jenis pengumuman yang aku ternanti2. Terlupa pun. Kalau yayu tak telefon, aku pun tak teringat. Lagi pun aku dah tahu yang durian itu takde kono mengono langsung dengan kpf. Maka takde lah aku akan ditimpa durian itu. Mungkin sebab kpf pun telah berjaya menyekat dananya dari dialihkan ke fgvh, maka tiadalah apa2 effect pada ahli2 koop. Kalau dia dapat alih tuh, aku ingat mahunya dapat seketul dua juga tu. Tapi takpe lah. Daripada dapat seketul dua, tapi risiko tinggi, baik lah aku tak dapat apa2 dengan risiko kecil dan boleh bertenang dengan dividen saban tahun. Tak banyak pun, lepas lah jugak buat bayar muka kereta hybrid kot huhuhu.

Cuma yang agak seprais (tapi tak sampai lah terduduk tersandar) ialah, durian yang diruntuhkan itu dipecah2kan kepada 3. Pak dapat, mak dapat, anak2 pun dapat. Dah macam wasiat pulak ya? Siapa yang nak meninggal tuh?

Apa effect nya kalau dibahagi2kan sedemikian? Kalau dilihat dengan satu lapis pandangan, ketiga2 segmen maknusia ini mungkin, maybe dan most probably akan memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada amno=bn pada pru yang macam dah dekat tapi macam takde pon? Tetapi kalau dilihat dengan dua tiga lapis, ia memberi impak negatif kepada institusi kekeluargaan di dalam komuniti felda itu sendiri.

Ada 2-3 jenis keluarga yang berisiko menerima impak ini. Pertama, keluarga sandwich. Anak2 duduk dengan mak bapak siap dengan cucu cicit sekali. Anak yang duduk ngan mak pak tu kata, aku duduk pelda, aku lah yang patut dapat (atau dapat lebih) duit tu. Korang duduk kl dah takde kena mengena dah. Kebun pun korang tak ingat kat mana, kan? Gitu. Maka porak peranda lah adik beradik. Mak pak dah tua, tak kosser nak layan korang berkelahi. Kalau dia kasik je kat pak, sukati pak la nak kasi ke tak kat anak bini. Anak2 takut kot nak gadoh ngan pak derang. Kot.

Kedua, keluarga yang mak, pak, atau mak & pak yang dah takde. Kalau ada salah satu kurang sikit impak nya. Tapi kalau dua-dua dah takde, tinggal adik beradik je. Tambah pulak ada salah sorang dua yang tinggal kat pelda. Saper nak amik bahagian pak, saper nak ambik bahagian mak, saper nak amik bahagian anak2? Fuh! Complicated.

Ketiga, keluarga yang paknya berpoligami. Ini lagi fenin. Tapi aku rasa status penerokawati ni diberi pada sorang isteri je kot. Kot. Jadi, sesiapa yang berstatus demikian la kot yang dapat bahagian mak. Tapi, anak2 caner? Anak saper bini mana? Anak tu kira semua lah kan. Kalau pun bahagian mak boleh dibahagi sama rata dengan isteri2 yang ada, karang dapat sorang sikit, lagi gadoh. Pastu ada yang anak lebih, ada yang kurang. Dah macam pembahagian harta pusaka dah pulak. Belum mati dah gadoh rete. Fuh! Complex!

Dan yang keempat, keluarga tiri. Ini ada kono mengono dengan den. Kami dah diskas2 sikit itu ari, tapi tak semua la. Dan masih belum ada kata putus. Ada yang cadang, kasik jek 1k kat adik yang tengah study tu, lebihnya kiter beli barang atau nampak kan dalam bentuk benda seperti pasang jubin di beranda rumah ke, tambah bilik air dan tandas ker, pasang ekon di setiap bilik ke (hahaha over okeh. benda alah urut osim tu pun abah tak pakai sebab kuat makan karen katernya, lagi pulak pasang ekon. memang tak lah kan...) dan sebagainya lah. Ada pulak yang cadang bagi je lah sama rata. Takyah pening2. Ye lah, ada yang perlukan duit, ada yang tak kisah pun. Atau seperti yang aku cadangkan awal tadi, kiter beli je emas sekijang dua, simpan ler. Agak2 naik rege 3 kali ganda (bertahun tuh huhuhu), kiter jual, dan pergi melancong ke goldcoast hahaha. Goldcoast sepang la tapi hihihi.

Keluarga yang normal takde masalah sangat kot. Macam femli encik suami, derang pakat2 suh abah betulkan rumah yang tak berapa nak siap tu. Tambah jamban duduk katanya. Senang time beranak kan.

Kalau ditekan2 kalkulator, aku cuma dapat lebih kurang rm7++ je. Tak boleh buat apa2 kot. Belah encik suami pulak, kalau dibahagi, sorang dapat rm4++ je. Lagi lah tak boleh nak buat apa2. Tapi kalau dapat kata sepakat, rm5k tu sebenarnya boleh bekerja untuk kita. Contohnya beli emas ker atau beli saham kpf (tapi takut pulak, macam situasi tak stabil) atau saham amanah ke atau apa2 lah bentuk pelaburan. Sebab aku rasa kalau bagi 700 tu pada setiap sorang, sekelip mata je boleh habis.

Bab durian tu sudah lah kan. Ada perkara yang lebih besar dari itu. Duit boleh habis. Masa orang cini dapat durian itu ari, tivi3 interviu pakcik pembangkang. Derang kata, mereka tanpa malu2 turut serta mengambil cek durian itu. Apa yang menarik perhatian aku ialah kata2 salah seorang daripada pakcik tu. Katanya, umur pakcik dah 63 tahun, ni lah pertama kali kerajaan bagi duit sebanyak ini. Sekali dengar macam beliau turut menyokong kerajaan. Tapi kalau digali apa yang tersirat, seolah2 beliau menyindir sebenarnya.

Perkara yang lebih besar yang datang sekali dengan durian runtuh itu ialah borang pinjaman bank. Bergantung pada penerimaan derang sebenarnya. Kalau derang nampak durian tu lagi besar, maka borang pinjaman itu takde apa2 bagi mereka. Tapi kalau derang nampak borang itu sesuatu yang amat penting, durian runtuh tu takde apa bagi mereka. Tapi nampak gayanya macam durian itu telah berjaya mengaburi mata para peneroka. Kalau tanya derang, katanya, takkan lah najib nak tipu... takkannn lah...

Akan makcik. Akan. Bukan takkan. Memang lah, kesian kan derang. Dah tua2 dah. Nak juga merasa duit banyak cenggitu. Durian tu tak salah sebenarnya. Yang salahnya ialah borang yang terbuka itu. Sama lah macam korang sign borang kosong. Tau2 laki ko bawak balik madu. Kan. Aku rasa peneroka2 ni tak kebulur lah dengan saham2 tu. Kalau ikut penerangan mazlan, bila kita pinjam duit dari bank untuk beli saham fgvh itu, bank lah yang berhak menjual-beli saham tersebut. Kiranya peneroka ni bagi nama je lah. Kalau untung, untung, kalau rugi, lingkup lah.

Okeh. Kalau nak lebih faham, sila lah bukak video di bawah dan link2 yang mengiringinya. Informatif tau.

siti

mazlan

lawyer

Friday, 25 May 2012

Studentku, Adik Kawanku

Aku selalu berharap moga2 aku takkan mendapat student dari kalangan orang yang aku kenal. Sedara mara, keluarga kepada sesiapa yang aku kenal atau sesiapa sahaja yang ada kaitan dengan orang yang aku kenal lah. Kekok lah. Nanti mesti aku akan diperkatakan oleh mereka. Biarlah kalau nak mengata pun, orang tak kenal. Boleh?

Tapi minggu ini, tetiba seorang kawan sekolah semejay (kenal gitu je, tak kawan rapat) mengepost di dinding fb ku, mengatakan dia ada adik yang belajar kat sini. Aku pun tanya lah, course apa? Dia kata, mekatoronikusu!  (bahasa jepun nya). Aiyok! Siapa pulak? Aku ingat, maybe budak semester 1 kot. Terlupa lah pulak aku yang budak semester 1 yang baru masuk ni semua budak bp dan semester 1 yang lagi satu ramai budak utara.

Pagi rabu (kemarin), member tu belum reply. So, aku belum tahu lah siapa adik dia tu. Dalam kelas, aku sajer lah tanya, dalam kelas ni ada tak yang binti atau bin zulkafli? Ni haikal ni puan, kata derang. Errr macamana ejaan nama bapak awak? Ada D kat depan. Aku pun perati kan muka dia. Ermmm ada la sikit2 air muka member aku tu. Lalu aku pun menyiasat. Ada kakak? Kerja apa? Kampung mana? Nama kakak saper? Hah! Komfem!

Adoiyainya pun... ketahui lah oleh mu wahai nana bahawa adik mu ini lah budak yang paling rajin ponteng dalam kelas ni. Hmmm...

Thursday, 24 May 2012

Debat

Saper tengok debat kj-rafizi hari selasa lepas? Aku tengok! Aku tengok! Errr kena tengok ker? Takde la keperluan. Cuma sebagai pengguna ptptpu, aku nak juga dengar pendirian bakal2 gomen sikit hari lagi ni tentang ptptpu. Walau pun aku dah memutuskan hubungan dengan ptptpu. Ehhh belum putus hubungan lagi lah. Rupa2nya selepas ditambah tolak kali bahagi, aku ada terlebih bayar pada ptptpu tau. Takde lah banyak mana. Cukup lah kalau nak servis kete. Aritu tetiba puan dari ptptpu tu call, mintak nombor akaun. Tapi sampai la tak masuk2 pun duit nyer. Masih gantung tak bertali la kiranya.

Macamana aku boleh tau pasal debat itu? Ekceli hari isnin lepas encik suami pergi bawak students dia ke karangkraf. Lawatan sambil belajar kekdahnya. Kebetulan debat tu dianjurkan oleh sinarharian yang diterbitkan oleh karangkraf. Tu yang dia tau tu.

Apa yang diperdebatkan oleh mereka berdua? Kalau nak tau, sila lah klik sini. Tak kosser aku nak join berdebat. Babai!

New Update.

Ok, aku tau video tu sejam setengah. Sampai kuar janggut pun belum tentu abis donlod. So, aku dengan baik hatinya akan bagi point2 penting. Aku pun dah lupa apa yang derang perdebatkan.

Janji PR jika membentuk kerajaan ialah

  • Mansuh ptptpu. Delete.
  • Hutang semasa diselesaikan oleh gomen, 2bil setahun x 15 tahun. KJ boleh2 kata jumlah sekarang 30bil. Fizi pulak asik sebut 23bil. Tak kisah lah berapa pun.
  • Yuran ipta percuma.
  • Yuran ipts disubsidi sebanyak sama dengan yuran ipta.
  • Elaun sara hidup 5k setahun kepada semua pelajar ipta (best gilersss! aku nak masuk u semula, boleh?)
  • Bina 10 buah ipta dengan kapasiti 10k enrolmen setiap tahun. (kj kata kos bina 1 uni ialah 2bil. fizi kata kalau kerajaan amno yang bina memang 2bil, tapi uni monash bina untuk kapasiti 5k enrolmen setahun, kosnya hanya 4mil jek. kj kata uni monash takde kapasiti untuk post-grad facilities. apa2 lah korang...)
  • Nyahkan ipts2 pondok (yang duduk kat rumah kedai contohnya). KJ kata, takkan kolej komuniti (memang duduk kat rumah kedai pun) nak ditutup? Ngok nyer... kolej komuniti tu ipts ker? Adoiyai...
Perkara2 lain yang diperbesar2kan
  • Fizi kata negara2 scandanivian banyak yang bagi yuran ipt percuma. Takde pun kadar cukai dia tinggi.
bersambung...

Wednesday, 23 May 2012

Baca Dua Bulan Sekali







Dulu orang tnb datang baca meter sebulan sekali. Sebelum tu, pernah derang datang dua bulan sekali. Bulan pertama dia beri bil anggaran, bulan kedua baru baca meter. Kemudian, tak tau bila, tetiba dia datang tetiap bulan. Sekarang, ermmm sejak tahun lepas rasanya, derang kembali ke kekdah asal, datang dua bulan sekali.

Selama beberapa bulan itu, tidak lah aku perasan apa2. Errr sebab aku tak bayar, tak pasal la aku nak ambik tau. Sehinggalah semalam, bil letrik baru sampai dan aku terbaca butiran dalam tu.

Blok kegunaan 642 unit. 400 unit pertama 21.8 sen. 200 unit seterusnya 30+ sen. 42 unit lagi tak ingat. Tapi makin banyak unit digunakan, semakin tinggi lah kadar nya. Dalam kes aku ni, 642 unit itu adalah bacaan untuk 2 bulan di mana kalau dikira purata, sebulan ialah 321 unit. Kan?

Nampak tak?

Kalau dia datang baca meter setiap bulan, blok kegunaan aku tak sampai pun 400 unit pertama, iaitu 21.8 sen. Ni sebab dia datang 2 bulan sekali, tak pepasal dah lebih dari 400 unit dan terpaksa bayar kadar 200 seterusnya yang setengah kali ganda itu. Jahatnya!

Pastu kat bawahnya ada lagi bayaran ala2 cukai pulak. rm1.71. Tak tau berapa percent. 1% kot. Katanya kumpulan wang tenaga boleh diperbaharui kekdahnya. Apa tu? Macam kwsp bunyinya.

Pastu bawah lagi ada dinyatakan subsidi yang ditanggung oleh kerejaan iaitu rm72+, lebih kurang 11 sen seunit. So?

Dah.


Wednesday, 16 May 2012

Pertama Kali Dirai Sebagai Guru


Setelah 4 tahun aku di sini, baru hari ni lah kali pertama kami pengajar2 ni diraikan oleh pelajar2 kami. Tapi tak semua lah. Satu kelas ni je. Itu pun dah cukup baik. Memula tengahari tadi ada 2 orang budak mintak keluar. Petang pulak lebih kurang pukul 4, budak yang sama tanya, ada lighter ke tak. Tak lama tu derang bawak kek ini. Ooo dia kuar tadi nak beli kek. Minta lighter tu nak taruk lilin. Pukul 5 sebelum balik, kami potong kek. Berbunga2 pink hati ku seperti bunga di atas kek itu.


6 orang je yang ada. Daripada 9.

Wacha!

Nak potong pun gigil. Maklum lah, tak pernah epibedeituyu





Selamat Hari Guru, katanya



Terima kasih student2 kelas 5B! Besok saya belanja pegi klcc ek?


Tuesday, 15 May 2012

Pasal Kaki Pulak

Selama ni, aku beli kasut ikut suka mata. Asal cantik. Kadang2 ikut suka kaki juga. Asal selesa. Tak terpikir pun nak ambil tau pasal struktur binaan kaki. Kena ker?

Sehinggalah pada suatu hari, aku ternampak satu kedai kasut sukan baru bukak kat bpmol. Br00ks katanya. Selalu dengar, kan? Kedai baru harus lah dimasuki. Dapat pegang pun jadik lah. Lagi pun takde plan nak membeli kasut sukan. Lain lah kalau aku atlit sukan negara ke. Harus masuk situ macam masuk nag0yatextile (maksudnya setiap kali lalu).

Masa di situ, promoter dia melayan kami dengan ramahnya. Siap 2 orang lagik! Biasa ar, kedai baru, harus menarik hati customer. Cuba dah setahun bukak. Kiter masuk pun dia pandang atas bawah. Tau lah kasut dia mahal!

Ada 2 kekdah menguji struktur kaki. Guna mesin. Satu tu macam penimbang. Kita naik atas dia dan dia ukur tekanan pada tapak kaki kita. Kendian kuar ar kat skrin tu gambar tapak kaki kita. Ada area yang tekanan kuat, ada yang tak. Dari situ juga kita tau lekuk kaki kita jenis macamana. Ada orang takde lekuk sangat. Kendian dia pun tunjukkan kategori2 kasut yang sesuai dengan bentuk kaki kita. Ohhh rupanya tapak kasut sukan ni ada yang berlekuk dan ada yang hampir rata. Tak perasan pun. Balik tu aku check balik kasut yang terakhir aku beli (yang selesa sangat tu). Ooo patut lah selesa sangat. Sebab kaki aku jenis lekuk banyak dan kasut tu jenis lekuk.

Yang kedua pulak dia tengok alignment kaki dan tapak kaki kita. Ni dia pakai pembaris jek. Tapi selalunya benda ni kita boleh tau sendiri melalui pemerhatian pada kasut yang kita pakai hari2. Biasanya bila dah dilanyak2, kita boleh lihat belah mana yang haus lebih. So, dari situ kita boleh tau senget tak senget alignment kaki kita.

Akhirnya, walau pun kami tak membeli kasut beruk yang rege purata 3-4 ratus (bagi aku mahal untuk bukan atlit), kami telah mendapat ilmu baru mengenai kaki dan lebih mengenali kaki sendiri. Berdirilah di atas kaki sendiri. Selamat berdikari!

Ngeeeeeeeeeeee (bunyi lalat)




Tarik, hembus, tarik, hembus. Alhamdulillah... aku masih bernafas. Tak ke mana2 pun. Tetiap hari bukak dashboard. Cuma tak sempat buat apa2. Serius! Busy macam lalat.