Thursday 30 June 2011

Umrah 2011 : Ziarah Makkah al-Mukarramah ~ Umrah Sunat ~ Puasa




Alamakkk caner eh? Aku takde idea la nak update pasal umrah ni. Ni kira update semata2 nak taruk gambo je ni. Cerita nya lenkali la bila2 aku ada idea ke. Kalau ada la. Kalau tak, setakat ni je lah.

Pada hari khamis, 9 Jun, kami dibawa ziarah sekitar makkah seterusnya melakukan umrah, miqat di jaaranah.

Singgah di jabal tsur, lokasi gua di mana Rasulullah bersembunyi semasa hijrah. Banyak sangat bas, so kami park jauh sket.

Bersama rakan seperjuangan

Jabal tsur





Dah macam tikus mondok dah kami menyusup masuk kat celah lubang tu

Tumbuhan di padang pasir

Seterusnya kami ke jabal rahmah, lokasi pertemuan nabi adam dan siti hawa selepas berpisah beratus tahun.


Peringatan





Masa kecik2, eksaited bila tengok orang balik haji tunjuk gambo unta berhias ni

Ramai orang mendaki bukit ini

Binaan paip yang ditaja oleh siti zubaidah. Masih digunakan sehingga kini. Satu contoh sedekah jariah.


Seterusnya kami ke padang arafah dan mina.



Masjid yang hanya dibuka semasa musim haji






Lokasi melontar jamrah



Terowong yang kanan ialah terowong al muassin. Sekarang dah ada 2 terowong one way



Stadium yang dibina di luar tanah haram


Ambulans

Masjid apatah ni? Jaaranah kot. Kami bermiqat di sini.

Jabal nur, lokasi gua hira'. Sayangnya kami tak berpeluang mendaki gua hira'. Memula derang ajak pegi malam yang aku puasa+umrah tu. Tapi pikir2 balik, besok tu nak buat umrah lagi. Karang penat sangat pulak. Bila dah tangguh, langsung tak pegi terus.


Kembali dari ziarah, kami diturunkan di hotel, simpan beg dan terus berjalan ke masjid untuk umrah kedua. Waktu dah hampir waktu zuhur. Panas berdenting. Orang lain, sikit2 berenti minum air zam2. Aku pulak, air liur pun dah tak kuar dah. Kering sampai ke tekak. Waktu saie ke-6, azan zuhur pun berkumandang. Kami solat di tengah jalan. Lepak gilers.

Selesai umrah, kami terus berjalan balik. Aku dah rasa nak pengsan. Haus sehaus-hausnya. Sampaikan aku terfikir, macam ni agaknya bila kita berada di padang mahsyar besok. Haus haus haus. Sampai di bilik, bukak ekon, terus hilang haus hahaha. Sibbaik tak berenti beli aiskrim kat tengah jalan tadi hihi.

Esoknya, kami pergi ke tanaim untuk miqat umrah seterusnya. Kali ni takde ziarah2 lagi dah. Dari tanaim, kami diturunkan di bawah masjid. Kali ni, kami tak ikut mutawwif sebab masa nak mula tu, ada orang yang lambat. Ustaz suh buat sendiri je sebab hari ni hari jumaat. Orang ramai tengahari karang.

Masjid tanaim. 5 kali kami ke sini.

Perkuburan ma'ala. Yang kedua dibangkitkan.

Penginapan kami

Kedai2 di bawah hotel

0 komen: