Tuesday 2 March 2010

Melaka Bandaraya Bersejarah

Masih di gear 2. Tak tau lah sebab apa, tapi aku masih mencari rentak untuk menulis lagi.

Hari sabtu lepas, aku telah pergi ke melaka. Penat tak hilang lagi, tapi kerana jemputan, ku gagahi jua. Boleh la aku melelap2kan mata sepanjang perjalanan tuh.

Keluar rumah hampir2 pukul 1 tgh. Dah sampai kilang miow2, baru teringat, tak bawak kad jemputan. Cemana nak tau rumahnya? Ikut kan ati aku yang separuh ati je nak pegi ni, nak je aku balik rumah terus. Oleh kerana tak elok patah balik, kami pergi semula ikut hiway ayer hitam. Jauh la pulak. Membazir betul.

Sampai rumah kenduri dah dekat pukul 4. Kenapa lambat sangat? Tah, aku main hentam je suh kuar tol jasin. Dulu salu kuar situ untuk ke muar. Sekarang ni, rasa jauh la pulak. Dah masuk amj, terlajak la pulak. Aku ingat amj tu tembus sebelum alai. Rupanya betul2 selepas alai. Dah dekat simpang masjid alazim tu, buat uturn. Dekat je rupanya dari tempat tembus amj tuh. Nostalgia kat sini, kami pernah beberapa kali berenti solat di masjid tepi jalan tuh. Rasanya masa interview keje sekarang ni pon kami pernah singgah situ.

Selesai makan minum di rumah perantin, kami pon solat di surau depan rumah perantin itu. Dah terlanjur sampai melaka ni, wat pe lagi kalau tak soping2 kan? Memula sekali singgah arian1. Kalau singgah masa balik nanti, duit dah abis, terus tak merasa nak singgah. Benda kalau bertangguh selalu tak menjadi hihihi. Konsep ini sesuai diguna pakai untuk kempen jimat cermat.

Arian1 tengah sale lah! Untuk tudung jenis tiara (standard plain), buy 1 free 1, rm60 only atau bersamaan rm30 selai. Dah sama ngan arian@ pasar malam dah. Aku pon beli la 1, percuma 1. Jadik lah. Merasa jugak pakai tudung yang dibeli di butik arian1 hikhikhik.

Pastu kami pon mencari jasko meletup itu. Aku perasan jasko tu kat belah kiri menghala ke alor gajah. Rupanya kat belakang tesko jek. Sangat mudah untuk di akses. Cuma jalan kuar dia je yang kurang sehsuai.

Dekat situ, aku beli apa ek? Macam takde apa2 jek? Nak beli kasut, takde saiz. Oh, aku beli tako tao lerrr. Selama ni tengok je orang makan, teringin lak nak rasa. Ooo gitu rasa dia. Ok jugak. Pastu try beli donut jko. Tak pernah rasa lagi. Macam kureng sket kot banding ngan epal beso.

Balik tu pulak, singgah makan char kuey teow kat telok mas. Dah lama sangat tak pegi situ. Sejak 2 menjak amj tu dah bukak sampai ke muar. Sibbaik wujud lagi kedai tuh. Tak sia2 aku kosongkan perut. Macam ckt penang jugak rasanya. Kira ni balas dendam ckt putrajaya yang hampeh aritu la nih.

Cumanya, dia tak ikut rule, sekali masak, satu hidangan. Untuk 2 orang, dia masak sekali. Uihhh kalau lah kedai ni dok kat parit raj@, hari2 aku terjah.

Eh, sebelum makan kami singgah masjid alai tadi. Dah dibesarkan la. Tempat wuduk dia pakai air kolah. Tapi ada paip jugak. Aku pakai paip ler. Tengok air kolah tu orang ludah2. Erkkk bukan air basuhan tangan je ke yang bernama mustakmal? Yang ludah2 sekali tu mus'apa ya'? Ramai orang. Ada satu bas. Dengarnya orang dari pontian, balik dari putrajaya, hantar perantin. Jauhnya lagi nak sampai pontian. Kesian makcik2.

Lepas makan, kami pon balik. Sampai rumah lebih kurang pukul 12 kot. Penatnya!!! Oh, aku beli cadar la kat jasko.

Semalam pulak, sesi mengemas kotak lagi. Selagi ada kotak kertas, selagi tu lah keje mengemas kotak ni tak selesai. Kali ni, giliran kotak nostalgia pulak. Macam2 benda muncul dari kotak2 itu. Antaranya benda ini.

Name tag dibuat di kedai yang ada mamat hensem hihihi. Dibuat semasa outing berlari (kena balik b4 5 petang. Biasa outing sampai kul 6. Masa tu ada kes budak mati lemas sebab outing ke empangan sembrong. Langsung, semua takleh outing lama2 lagi dah.

Ni plak name tag kesatria. Aku pon tak ingat yang aku ada name tag nih. Ada eh?

Jam loceng yang aku belikan siang jam loceng aku yang baru rosak tu. Alaaa yang aku citer bunyik kuat giler tuuu.

Ada lagi kotak jam ini. Giler ah, beli hadiah mahal2 cenggini. Pakai duit ptptpu lak tu. Now, nak belikan henfon ada gps pon kena pikir 88 ribu kali hihihi.

0 komen: