Tuesday 16 March 2010

Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya

Dah lebih setahun, masuk tahun kedua dah, bayang buluh di sudut rumahku masih tinggal bayang. Pasu besar tu pon dah bersawang. Belah dalamnya pulak, tah macam2 benda dah masuk. Mentang2 lah dia gelap je dalam tu. Tah2 haiwan2 peliharaan pon ada dalam sekali.

Hari sabtu lepas, encik hairul keje lagi. Eeeeee ni apa kes ni? Hujung minggu pon kena gi keje nih? Takde book off ker? Isy, tak de maknanya book off. Ko kasik la cuti 100 hari setahun pon, takde nya dia nak cuti de. Tiap2 tahun, 15 hari masuk gcr memang komfem. Pastu, kalau boleh 15 hari gak dia carry forward ke tahun depan. Eh, tak cuti langsung ker? Apa tak cutinya. Cuti tahun lepas2 yang di carry forward tu la yang digunakannya pon. Bijak berbelanja betul. Yang terbakar begitu saje pon dia buat tak kisah je. Cuba lah kalau boleh ditransferkan cuti tu kat anak bini, kan ke best, ek? Takde lah aku berjimat cermat sangat ngan cuti aku. Kadang tu, time student cuti sem ke, kan boleh cuti2an, kan? Aku paksa cuti pon tak mau nya dia. Jawabnya, abang lagi sayang cuti daripada sayang ayang. Ceh!

Jadi, hari sabtu lepas, aku tak ke mana2 uhuks. Sedih tau. Bosan giler. Biler dah bosan tu, enzim malas pon datang la. Boleh, dari pagi ke petang tu aku cuma makan 4 ketul karipap pusing jer? Giler punya kedekut.

Sampai satu tahap, aku dah tak tau nak buat apa, aku pon masuk bilik jahit. Bismillah. Tarik nafas, hembus, tarik, hembus. Ok, yah! yah! Buat regangan. Kuatkan semangat, mari menjahit! Aku cucuk plug dan onkan suis. Zassssss siap cantum sepasang baju. Ada gak benda berpekdah yang aku buat.

Lebih kurang pukul 6, encik hairul ajak keluar. Yeay! Aku dah hepi2 dah. Mesti nak ajak pegi pasar malam ni. Aku pon siap2 la. Sekali aku tengok dia bawak gergaji ngan pisau. Aiyok? Nak gi mana nih? Gi ambik buluh. Dalam hati, oh, mesti sekejap je kan. Bukan nak ambik banyak pon. Sampai di tempat kejadian, aku pon buat survey. Nak yang ni, yang ni ngan yang ni. Senang je, kan? Main tunjuk2 je.

Tengok la tu. Pisau siang ikan aku gak yang dibawaknya. Mana pegi parang tah.

Jangan pegang buluh tu, nanti miang.

Dah siap tebang, aku tolong gergaji mengikut panjang yang dikehendaki. Ehhh betul eh. Bukan berlakon tau.

Macam sama je? Tak siap2 ker? Siap tau. Aku potong sepotong je. Pastu dah berlakon, "abang, penat, sakit kaki, dah berpeluh." Gergaji pakai tangan, tapi kaki yang sakit. Sakit sebab menyangkung.

Siap semua, dah pukul 7pm. Jom balik dulu. Dah berpeluh2. Sampai rumah, dah malam. Nak keluar balik dah tak sempat sebab malam ni ada meeting taman pulak. Eee aku rasa taman tu dah macam opis kerajaan dah. Tiap2 bulan ada meeting pengurusan. Ni, bulan depan ada sambutan maulidurrasul lagik. Macam2.

Akhirnya, dapat lah aku memiliki beberapa batang buluh. Nampak gaya macam takde puteri buluh betong yang mengikut.

p/s nanti dah siap varnish baru aku tepek gambarnya, okeh?


0 komen: