Friday 29 January 2010

Proven!

Aritu aku ada citer pasal kawan sekerja yang memandu secara merbahaya, kan? Yang naik kelisa dan gentu tuuu. Yang gentu tu dah pindah dah. Tak sampai setahun keje kat sini, dah mintak tukar. Tapi yang kelisa tu macam forever jek kat sini.

Opismate aku pon ada cerita kat aku pasal kekamkazean cikgu ni dalam pemanduannya ke tempat kerja. Tak tau la kan. Kot2 dengan anak bini dia memandu secara berhemah. Memang, memang tak berhemah pon. Pemandu berhemah ialah pemandu yang dapat mengelak kemalangan daripada berlaku, walo pon bukan kesilapan sendiri. Kan? Walo pon belom eksiden lagi, tapi boleh menyebabkan eksiden. Agaknya dia ingat tak anak bini? Masa aku citer aritu, wife dia tengah pregnant anak kedua tau. Now dah bersalin. Kawan aku ni citer, dia, kalo memotong, kete dah depan tuuu je pon dia sempat lagi potong. Kalo kiter kat depan tu, mesti dah samada brek kuat2 atau ke tepi memberi laluan kepada oneng2 tmj tuh. Ko ingat kelisa ko ambulans? Apa yang dikejar tah. Kiter yang seopis ni pon rilek je sebab tau, kalo pon ada jentolak kat depan tu, sempat lagi punch card kul 8.

Tu citer kawan aku. Citer aku dah aku tulis kat dalam blog ni. Tapi, benda tak nampak depan mata, saper nak caye, ye tak? Jadi, pagi ni, encik hairul hantar aku ke opis. Ehhh bukan sebab semata2 nak kasi tunjuk kete tersebut. Memang dah lama aku tak jumpa kete dia sebab kata kawan aku, dia memang kuar lambat dari rengit. Sampai tu kira tepat2 kol 8 gitu. Aku lak sekarang ni selalu kuar awal. Tak terfikir pon nak menunjukkan bukti kesahihan dakwaan ku itu kepada encik hairul.

Tiba di satu kawasan double line, ada satu kete waja lempun bernombor plate 1419. Selalu time aku lalu, kete tu tengah park kat depan kedai. Sarapan kot. Dan pernah aku jumpa kete ni, memang slow and steady jek. Ni mesti jenis2 husband kawan aku ni. Kalo bawak kete, manjang 60. Aku ingat kalo dia balik kampung kat kelantan tu, mau nyer sehari baru sampai kot. Kawan aku ni cakap, memang dah gitu perangainya. Selalu, kalo aku motong kete dia, kawan aku akan cakap, "tu asiah tuh". Nanti husband dia cakap, "laju jugak dia bawak." Padahal takde la laju mana. Motong dia yang 60km/j tu, 70 je pon boleh.

Berbalik kepada kereta waja tadi, encik suami pon slow la dok belakang waja tu sebab ada kete dari depan. Tiba2, ada kete memotong dari belakang. Potong kete belakang kami, kete kami dan kete waja tersebut. Waktu dia tengah kat sebelah kami tu, kete dari depan dah ada depan mata dah. Bukannya dia nak masuk pon kat depan kami, malah dia terus je potong waja tu dan berselisih la 3 kete kat depan tu (waja, kete tu dan kete dari depan). Aku pon, ...

Haaaaaa tu lah bang, kete cikgu yang ayang citer kan aritu. See, see betul, kan?

Isy, memang betul.

Ok, sekarang aku dah ada saksi ke-3 dah. Kalau selama ni, dia ingat cikgu tu wat aksi2 biasa jek. Takat motong kat double line, kat selekoh, takpe lagi, sebab kalo nasib baik, takde kete dari depan. Ni, dah nampak kete depan mata pon tetap meneruskan misi nak cepat2 sampai supaya dapat punch card 30 second lebih awal dari noras1ah, itu dah aksi luar biasa okeh. Dan memang betul. Aku punch card tadi, memang beza tak sampai seminit ngan dia. :P

p/s Besok kalo dah eksiden, tau la ko cemana ambulans tu berkejar2 nak bawak ko ke spital.

0 komen: