Monday 11 January 2010

Jahit Marathon

Hari Khamis yang lalu, encik hairul pergi kursus selama 4 hari. Biler dok sensorang, aku pon pikir2, apa nak buat ek? Takkan nak terkulat2 jek? Tengok tv? Layan internet? Huh! Macam misi membuncitkan perut je? Kalo nak buat tu sumer, time encik hairul ada pon boleh. Ni sekali sekala dia takde, mesti buat sesuatu yang lain.


Akhirnya, hari jumaat tu, aku pon mendapat idea. Ting! Menjahit! Wow! Kenapa aku tak terpikir e'awal eh? Bernas jugak idea tu. Selain dapat memenuhi masa, baju aku pon bertambah. Disamping menjahit, aku pon boleh layan internet jugak. Tv tak dapat la tengok sebab belum letak lagi tv kat bilik tu. Tapi, jumaat, sabtu, ahad, takyah risau la. Takde citer best pon kat tv. Ahad malam tu je ada ajl. By the time tiba malam ahad, tah2 aku pon dah siap pon menjahit.

Maka, jumaat malam sabtu, aku pon mula menjahit. Dapat cantum baju dan jahit kain sepasang. Tinggal kelim dan sembat jek. Baru2 nak mula balik, jadi terkial2 la sikit. Tu je pon ambik masa 2 jam 45 minit. Memang kena praktis selalu baru boleh siap cepat.

Esoknya pulak, celik2 mata je, terus pasang niat nak potong kain dan sambung menjahit lagi. Bangun2, siap mandi sumer, terus bertapa dalam bilik jahit. Wah! Dah maju sikit. 2 jam 15 minit untuk benda yang sama dengan malam tadi. Petang pulak, konon nak potong kain. Biasanya paling lama sejam la untuk potong sepasang baju kurung. Bergantung pada jenis kain. Tapi kali ni, dapat sepasang je sampai pukul 5. Why! Itu lah kelemahannya biler menjahit sambil online. Benda yang sekejap pon jadi lama. Tapi takpe, tinggal sepasang je lagi. Tapi petang tu sempat la jahit tepi 2 pasang. Mesin jahit tepi aku tu memang bergegar2. kelajuan motor tak berkadar langsung dengan jisim body. Jadi, biler menjahit kat atas loteng, huh! Ngan loteng2 sekali bergegar hihihi.

Malam, aku kena pergi opis, ada aktiviti malam 'penglipur lar@' katanya. Jadi, tak sempat nak menjahit malam minggu.

Ahad pulak, ada aktiviti wajib. Kemas rumah. Siap mengemas, sambung jahit lagi. Dapat sepasang lagi. Pastu, dah, penat. Tunggu punya tunggu, sampai pukul 7, bayang suami tak muncul tiba. Hmmm...

5 komen:

aNIe said...

Sebuah marathon yang berfaedah...kalau akak...mood nak menjahit tu kene tunggu berbulan untuk dtg...hahaha

AyunasiA said...

tu pon time cik abg xde la kak. kalo dia ada, nak kena nengok muka di je la pulak...

nohas said...

Ni kalau dah teror, boleh ambik upah, siap ada mesin jahit tepi lagi..

nohas said...

Ni kalau dah teror, boleh ambik upah, siap ada mesin jahit tepi lagi..

AyunasiA said...

kalo ada permintaan mmg ambik upah. cuma senyap2 je mls nk war2kan. takut xtermampu.