Friday 9 October 2009

Nak Buat Apa Ek?


Apa yang korang nampak di dalam gambar di atas tuh? Tak nampak apa2? Haaa pi check power spec eh. Takkan paip tu pon tak nampak kot? Tapi bukan itu yang aku nak kasi tengok. Meh aku zoom in...
Hah! Ni kalo tak nampak gak tak tau la kan. Apa ke bendanya tuh? Benda tu ialah c.a.c.i.n.g. uolssssss. Kenapa dengan cacing tu?. Dia sudah menyemakkan mata aku lorrr.
Gini citernya. Ni ikut teori aku la kan. Cacing kan idup di tempat yang lembab kan. Kalo kat umah aku dulu, cacing banyak kat bawah pokok manggis sebab pokok tu kan daunnya rimbun dan rendang. So, memang redup dan sejuk la kan. Teringat zaman mandi paya dulu2. Sikit punya berani ke aku pegang cacing tu masukkan pada mata kail. Sekarang gedik pulak geli2. Mengada!
Gambar tu ialah bilik air kedua. Bilik air ni memang aku jaaaaaaaarang masuk. Masuk tu mungkin selalu la, tapi menggunakan air kat situ memang kurang. Paling2 pon bukak paip kat sinki je. Jadi, aku ingat, biler kiter jarang mengalirkan air, cacing ni kepanasan la kan. Macam cacing kepanasan. Ala2 pepatah gitu. So, biler dah panas, dia pon keluar lah dari lubuknya untuk mencari kelembapan. Nak harapkan mak encik tu bukak paip, alamat mati kering la kami kat lubang nih. Biler dia keluar ke permukaan, dia terpandang satu dataran yang luas, saujana mata memandang. Derang pon jalan jalan dan jalan la ke hulu ke hilir mencari air. Tak sedar diri tu kecik lagi dan tak kuat, berani pulak panjat2 dinding. Maka, biler sampai serunya, maka matik la dia di tengah2 jalan. Yang paling kerap aku jumpa kat dinding la. Pastu bila aku buang, ada kesan kekuningan. Cecair dalam badan ke haper lah tu.
Kat bilik air aku pon kekadang muncul gak dia. Tak kira basah ke kering. Tapi dia jarang mati sebab aku salu siram air kan. Kalo dia panjat dinding, aku simbah, kasih dia masuk balik dalam lubang. Aku rasa dia ada koloni besar kat lubang salur air tu kot. Kalo aku bukak perangkap tu, nampak la dia menguit2. Eeeeeee.
Tiba2, minggu lepas, aku jumpa cacing ni dalam mangkuk tandas aku. Eeeeeeeeeee ramai pulak tu. Biler masa dia masuk situ tah? Ke dia lalu salur kumbahan? Bayangkan, kalo dia panjat dinding mangkuk tandas tu, kendian aku duduk membuang ke kan. Eeeeeeee ada kang kau melompat2. Ceh! Tetiba terbayangkan citer dukun lintah.
Jadi, apa harus aku lakukan sekarang bagi membendung gejala lepak cecacing ini? Kalo budak, boleh gak aku pegi farmasi kasik ubat cacing. Camno?

2 komen:

Aspalela said...

siram je la dgn air panas...

kan ke ada pepatah..
"cacing kepanasan"

AyunasiA said...

isy, boleh mati ker? takde kaedah saintifik sket ker? racun cacing misalnya. kalau boleh nak matikan satu koloni tu terus.