Friday 23 October 2009

Melepas Batok Di Tangga



Biasa kiter dengar peribahasa, seperti melepaskan batuk di tangga, kan? Apa maksudnya?

Membuat sesuatu dengan sambil lewa atau lebih kurang. Betul tak? Masa sekolah rendah lagi, cikgu ajar cenggitu kan? Pastu baca buku peribahasa pon cakap cenggitu juga, kan?

Tapi, ada tak kiter terfikir, kenapa peribahasa tu dibuat sedemikian rupa? Ok, kiter bayangkan, ada seorang tua sedang duduk atau menaiki tangga dan batuk. Kemudian? Apa kaitannya dengan membuat sesuatu dengan sambil lewa atau lebih kurang? Orang tu batuk dan blah begitu sahaja, so kiter anggap perbuatan tu macam benda yang sambil lewa?

Kalau bukan kiter pon, aku je lah kot. Aku faham macam tu lah. Maka, selama ni, aku tau peribahasa tu, tapi tak ambil tau pon kenapa ia disebut sebegitu. Sehingga lah semalam. Setiap hari adalah pembelajaran. Long life learning kannn.

Semalam, baru lah aku tau, kenapa dan apa relevannya peribahasa tersebut dengan maksudnya.

Perasan kah anda bahawa peribahasa itu ditulis sebagai SEPERTI MELEPASKAN BATOK DI TANGGA?

Tak perasan? Perasan, tapi apa bezanya? Bezanya, ialah pada ejaan ini BATOK dan BATUK.

Batuk ialah coughing, uhuks, kong kong, seperti gambar di atas atau seperti aku sedang buat sekarang (macam la korang nampak. tapi memang aku sedang batuk, tak baik lagi).

Sementara batok pula ialah benda alah ni...


Benda apa tuh? Alaaa benda alah tu ialah pencedok air yang digunakan untuk mencuci kaki jaman dolu2. Macam niii...


OooooooooooooooooooooooooooooooooOooooooooooooooooooooooooooooooooO...

Jadi, sekarang dah faham la kan, kenapa peribahasa tu bermaksud sedemikian? Kiranya umpama kiter cuci kaki sebelum naik tangga tu, kendian kiter main lepaskan atau campak je batok tu. Sepatutnya kena letak balik elok2 macam kat gambo atas ni ha. Tu pasal la...

Kawan aku kata, ni bahasa jawa. Tapi selepas di gugel, aku rasa orang indo memang panggil benda tu batok kot.

Tak caya, cer google.

p/s sama-sama, u r welcome. aku tau korang takkan komen nyer nak ucap timer kasih atas ilmu ini, tapi aku jawab siap2. macam sindir jekkk :P

0 komen: