Wednesday 28 October 2009

Janji Boleh Je Ko Eh



Aku ingat, orang lelaki je berani mati biler driving. Ropanya orang pempuan pon sama jugak eh.

On the way gi keje, aku adalah jugak tersaing ngan opismate. Salah satu daripadanya memandu kelisa. Fuifoh! Laju giler dia bawak. Laju tu satu hal, berani mati pon ye jugak. Nak kata laju, aku pon laju gak hihi. Sakit ati wooo kalo kete kat depan bawak 60 je pepagi gitu. Salu ar aku ngomel sensorang, woi! Tekan ar minyak tu kuat sket. Tak makan ke haper? Eh, aku pon tak makan jugak, tapi laju tetap laju la. Laju jer, tak pecut okeh... Dah tau diri tu duk kat depan sekali tu, pepaham la kan. Lain la kalo ada bajak ke kat depan ko kan. Eeee pagi2 dah menyumpah orang ek. Aku kalo dok depan, at least mesti bawak 90. Kira wajib ar.


Pastu, aku nyampah tul ngan kete yang baru masuk simpang tapi terhegeh2. Dah tau ko tak sempat panas kan kete, tunggu ar jalan tu clear, baru masuk. Ni kiter dah dekat pon nak masuk. Pastu hegeh2 nak masuk gear. Nak je aku sondol ko (kalau aku bawak kete kebal la). Lagi sakit ati kalo dia masuk depan kiter tu dan belakang kiter clear giler. Weiii tunggu ar aku lepas dulu. Kalo dia masuk dan terus pecut tu aku tak kisah la beb. Ni species sengal la nih.

Eh, apa nak citer tadik? Hah, pasal pemandu kelisa tu tadi. Dari awal2 dia masuk keje kat situ lagi aku dah nampak tanduk dia tuh. Kalo potong, janji boleh jek. Bukan dia kira orang dari arah bertentangan tu kena emergency brake ke, tengah carik barang dalam dashboard ke, tengah morning talk ngan anak yang nak dihantar ke tadika ke blablabla. Yang penting, dia nak punch card 30 saat lebih cepat dari aku huhuhu. Takde beza la.

Tu kalau pepagi. Boleh la dimaafkan kot. Kemaafan dendam yang terindah kannn. Nak kejar punch card kan. Kalo petang, kenapa pulak? Nak kejar bini kah? Atau takut taska charge kalo selepas kul 5.30? Apa2 pon sebabnya, aku rasa takde sebab sebenarnya. Memang pe'el nyer gituk. Eh, baru aku teringat, ada lagi 2 orang lagi pon sama pe'elnya, tapi aku lom nampak dia wat aksi merbahaya la. Orang tu duk dekat je ngan umah aku nih. Yang ni lagi best. Aku ingat aku kuar umah kul 7.15 tu dah kira lambat la kan. Memang salu cukup2 makan je sampai. Derang ni, boleh sempat lagi gi isi minyak dulu santai2. Sebab tu kena laju tu kan?

Pernah baru2 ni, kelisa tadi tu ada bawak kawan ke sedara tak tau la. Tapi memang orang luar yang ada keje kat situ ar. Time balik. Ada satu tempat ni memang line putus2. Tapi, kalo aku, aku akan potong kalo dari jauh lagi aku tak nampak kete dari depan. Sebabnya, selekoh tu pendek jer, walo pon sempat la potong kalo orang yang dipotong tu bawak 50/60. Tapi hari tu, dia potong waktu dah separuh jalan line putus2. Kalo aku memang takkan la sebab takut ada kete dari sebalik selekoh tu datang. Selama ni nasib dia baik je sebab kebetulan takde kete datang. Tapi, kalo dah namanya berani mati tu, dia selamba nak potong jugak. Dia depan aku time tu. Baru separuh kete dia lepas, siunggg datang kete dari depan. Takkan nak masuk gear reverse dan2 tu kan? Terpaksa la dia slow down dan masuk balik. Yang menyusahkan tu, dia masuk depan aku balik. Huh! Kete yang dari depan tu pon dah ke bahu jalan dah. Mesti dia pon gigil gak, kan?


Tu yang lelaki. Yang pempuan pulak, jenis potong je lah selagi sempat. Kete aku laju, komfem lepas punya. Gitu ar aku rasa. Sebabnya, memang dia akan potong jugak, tak kira orang dari depan tu dah dekat ke. Janji dia sempat masuk balik, sudah. Kadang tu, kete dari depan dah bagi lampu, siap ke tepi2 pon dia teruskan jugak. Apa yang nak dibuktikan tah? Memang ar status punch card dia adalah hijau (ada masalah ar) kihkihkih. Tapi, guna lah pendekatan lain untuk mengatasinya. Seperti keluar rumah lebih awal ker. Pindah rumah kat kuarters ke. Kuarters banyak kosong ok. Apa2 lah. As long as tidak membahayakan nyawa pengguna jalan raya yang lain. Tapi, aku yakin betul, itu bukan alasannya.

Macam petang tadi, dia selamba potong kat double line. Bukan sikit kete lak tu yang dipotong. Sekali 3-4 kete. Mula2 double line tu sebab ada simpang jalan. Yang kedua, ada jalan masuk ke taman perumahan. Semua dia pulun. Kot dia lom solat asar la tu. Ah, takyah la kiter nak pikir positif. Benda tu dah sah2 negatif. Niat tidak menghalalkan cara kannn...

Ok, aku takde lah kata aku pemandu terbaik. Aku ni berani tapi takut. Berani laju tapi takut potong hohoho. Sebab, aku akan potong jika dan hanya jika kat depan tu kosong sekosong2nya hahahaha. Kalau ada kete, walopon jauh, aku pikir 8 kali dulu. By the time aku abis pikir kali ke 8 tu, kete tu pon dah dekat hahaha. Kalau ada satu lori slow kat depan dan berderet2 kete di belakangnya, selagi aku tak duk belakang bontot lori tu, aku takkan potong punyer. Tunggu la sumer kete2 kat depan aku tu potong, tiba giliran aku baru aku potong. Namun nak potong kete banyak2, jangan harap ler. Lagi pun journey aku pendek je. Buang minyak je tekan minyak kuat2 sebab nak potong. Hasilnya, orang yang dipotong tu potong kita balik dari kiri jek time kiter nak belok masuk opis.

Kesimpulannya, kereta tu pengangkutan ke tempat kerja. Mungkin orang begini kerja untuk beli kereta. Jadi, lu pikir lah sendiri.

p/s foto asam pedas ekor ikan merah di ali asam pedas family

0 komen: