Tuesday 27 October 2009

Kasihan Mereka Dan Aku Sekali

Keliru ai nak kesian kat saper. Aku ke mereka?

Gini, kan dalam entry yang lepas aku ada tunjuk gambar cafe yang tengah renovate kan. Biler cafe direnovate, apa jadi ngan cafe itu sendiri? Tutup kah? Kalo saper2 perasan, ada kanopi kat sebelah cafe tuh.

Sepatutnya, cafe tu direnovate pada bulan puasa itu ari. Maknanya, takde masalah la kan. Cafe pon mang tutup bulan poser kan. Jadi, tokei cafe ni terpaksa la sewa kanopi tu untuk sebulan kot2 la kalo takleh siap dalam bulan poser tu kan. Akan tetapi, sampai ke raya, non ada munculnya kontraktor itu. Ada takde, seminggu lepas naik cuti raya baru derang muncul. Jadi, kejadian sewa kanopi tetap la berlangsung.

Tapi, seperti dijangka, sebulan memang la tak cukup nak menyiapkan kerja2 tu. Makanya, semalam adalah hari terakhir tempoh menyewa kanopi itu. Kenapa tak extend? Kesian la kat dia. Cafe renovate punya pasal, dia kena tanggung sendiri kos sewa tersebut. Nak mintak kat boss aku, sendiri pon sesak napas kannn. Memang ler tak patut, kan? Jadi, pagi tadi, derang da hangkut dah kanopi tu. Semalam lagi cafe tu dah tutup dah. Ari ni aku nampak makcik2 tukang masak tu, tapi tak tau lah kat mana derang nak hidang. Kot la dia kasik bilik seminar sebelah cafe tu kot, kira ok lah jugak kan.

Yang kesiannya mereka ialah, takleh berniaga la kan. Dah la tender dah nak tamat. Walo pon derang jual mahal, tapi kami tiada pilihan. Yang kesiannya kat aku ialah, aku tengah lapar gilos ni huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Nak keluar? Malasss. Oh, malas adalah alasan yang sendiri cari pasal. Bukan malas. Tak sempat kot. Banyak kerja lagi nak buat.

Aku propose derang kasik cafe tu beroperasi di bilik zamrud atau delima. Janji derang boleh letak makanan kat buffet set tu pon dah cukup ok dah. Nak makan, tapau jek. Eh, baru aku teringat. Ito sekarang sedang kempen polisterin sifar tau. Dah takleh tapau2 guna polisterin dah. Nak makan, makan kat situ jek. Tak pon bawak mangkuk tingkat sendirik hihi.

p/s tokei cafe tu ialah ex student kat sini jugak...

3 komen:

yayu said...

Kat tmpt akak pun cafe renovate 3 bulan hari tu..sehingga pengusaha cafe terpaksa mengundurkan diri terus, x sempat abis kontrak. katanya..klu ikutkan derang bleh saman ilp ni sbb melanggar perjanjian kontrak derang

eita said...

Wah...dah berpolistrin sifar nampak. Tak lama lagi berplastik sifar plak kot

AyunasiA said...

a'ah ek? rugi banyak tuuu. mcm2 isu skrg ni. sumernya gara2 jtm dah abis duit hoho. ngan dewan makan pon hutang sejak bulan 9 hihi.

nc baru tu mcm2 dia nak buat.