Wednesday 14 October 2009

Buat Penat Jer...

Merajuk.

Sebabnya, aku rasa, macam ok jugak kalo buat mezzanine floor tuh ngan wak joe tuh. Takde la buruk beno hasil keje dia tuh. Cuba kiter bagi masa dan material yang baik dan mencukupi, tentu setanding dengan hasil kerja professional jugak. Makanya, aku pon dah terbuka hati nak buat benda alah tuh. Ni mesti encik hairul dah doa sambil menangis2 nih, tu yang cepat makbul kihkihkih.

Ok, tanpa mendapat kebenaran pemilik rumah, aku nak tunjuk la hasil kerja wak joe nih ke atas rumah beliau. Abang, tolong mintakkan kebenaran ngan dia eh. Dan aku tunjukkan juga sedikit perbandingan dengan apa yang aku kehendaki, hasil rujukan dari blog ini. Harap2 berhasil lah...

Rumah taman wira ni ade kelebihan sikit sebab ruang tengah dia pon tinggi jugak. Rumah aku, cuma bilik tengah tu je yang tinggi, so takleh la buat cam dia. Dia punya ni, tangga nyer naik dari ruang tengah, dan dia tebuk pintu masuk ke bilik tengah seperti gambar di bawah. Untung la sikit, dapat buat bilik tengah tu penuh.

Pintu yang ditebuk itu.

Bilik yang terhasil di atas bilik tengah. Penuh, kan?

Dan, untuk pengudaraan yang baik di bilik tengah yang ditutup abis atasnya, dia pecah pintu bilik ni dan jadi ruang terbuka. Kalo aku, rasanya aku kasi pecah terus sampai ke tepi terus, baru lah nampak betul2 lapang, kan? Orang taman wira (saper ek?), sila take note ini okeh? Sebenarnya, aku pon baru tahu bahawa design rumah wira dan wira jaya ni ropanya lain. Ku pikirkan samer.

Dan berikut ini ialah struktur yang menyebabkan aku sanggup merajuk dengan suami ku hihihi. Sila fokus kepada tangga okeh.

Cuba tengok pemegang tangga tuh. Senget, kan? Ker, tak cukup kayu? Tah, aku rasa macam buruks di situ. Tu je sebenarnya yang aku tak puas ati hihihihihihihihihihihihihihihihihihihih dah mengilai macam hantu pulak.


Yang tangga ni pulak, takde pemegang. Lagi menguatkan hujah tak cukup kayu di situ. Dan jarak anak tangga jugak agak jauh. Puas la mengangkang nak naik tu karang.


Kalau ditengok dari atas tangga, eh, ok jugak hihihihihihihihihihihihihihihihihihi mengilai lagi sekali (nak cover malu).

Jadi, selepas eksperimen ini dapatlah kiter buat sedikit recommendation untuk improvement. Antaranya :

1. Jarak antara steps perlu dikecilkan. Tapi memerlukan slope yang sesuai juga. Kang rapat2, slope plak tak kena, habis tersadung kaki setiap kali melangkah (faham, kan fizik nyer?)

2. Pemegang tangga adalah perlu di setiap tangga. Strukturnya perlu lah lebih kemas dan menarik dengan menambah kayu besar berukir2 sikit pada permulaan dan selekoh tangga.

3. Kayu penghadang juga perlu lebih rapat2 supaya tiada mangsa jatuh dari tingkat atas.

4. Untuk menambah ruang bilik atas, struktur seperti ini adalah sesuai dibuat.


5. Instead of papan lapis, gunakan papan sekeping2 untuk membuat lantai bilik atas. Lebih kemas dan kukuh kot. Ada duit lebih (atau ada sponsor ker), kiter pasang laminated floor ker huhuhuh

Ni nak tunjuk contoh yang guna kayu sekeping2. Ni rumah lain, aku jumpa kat forum. Yang ni dia guna struktur logam. Mahal, sampai rm7k uuuuuuuuuuuuuu. Tapi cantik. Nak tengok hasilnya??? Sebijik macam design bilik aku tuh

Sebelum di tutup

6. Tutup belakang tangga dan lubang antara steps macam kat atas nih.

7. Kalau tulang rangka bilik tu macam tak menarik, kiter pasang siling ar, kemas sikit, kan?

Itu je kot. Eeeee tak sabar nyer nak buat benda niiii. Pasni, maybe kabinet buku boleh naik tingkat atas kerrr. Best2. Takpon, si putih gebu je kiter hangkut ke atas. Eh, berat ler. Tak sabar nyerrrrrrrrrrrrrr. Jom beli kayu jom! Eh, kayu resak tu mahal eh?

Tangga macam ni memang menjimatkan ruang, tapi terlampau menjunam dan bahaya. Aku ni dah la gayat


p/s Kos bahan2 termasuk upah untuk member tu tak sampai rm2k tau. Murahhhhhhhhhhhhhhhh sangat, kan??? Tu dia siap pecah2 bagai tu. Aku punya mesti lagi murah, kan? So, kiter contra kat kayu arrr. Beli kayu baik sikit kot.


5 komen:

Diarihatiku1976 said...

saya pun baru buat renovation tangga umah... RM 2K siap barang semua.... tangga konkrit...

AyunasiA said...

tepek ler gambonyer kak. nak dapatkan inspirasi gak.

afandiahmad said...

Giler la umah korang...siap ada ala2 loteng tu....x nak sewakan ke? haha

AyunasiA said...

hahaha ko balik nanti pon buat ar jugak hihihi. pastu sewakan kat budak ito 2-3 orang leh muat tuh huhuhu. tapi kena wat pintu masuk dari belakang rumah ar kot...

HanaffiaH said...

Bleh bagi no phone orang yg buat ni tak?? Email ke hanaffiah@gmail.com

Tq