Tuesday 11 November 2008

Word of Honour

Hari apa tah arituh, aku tertengok movie kat holmak. Best citer tuh. Tajuk nyer word of honor. Cite pasal ex-tentera amerika time perang vietnam dulu. Kalo dulu ada cite NAM tour of duty ek? Aku pon tak pernah tengok. Cuma tau jek. Tapi cite yang aku tengok ni kira beberapa tahun kemudian lah. Derang dah pencen. Cite nyer lebih kurang cenggini.

Ada sorang leftenan ngan 5 ke 6 orang anak buah ni. Ada sorang ni cedera, so derang bawak ke spital antarabangsa. Time kat situ, tah cemana, aku pon tak paham sangat, lalu leftenan ni menembak sorang kawan nih. Kendian jadi huru hara dan ramai la yang mati kat spital tuh. Pendek cite, kira kes pembunuhan beramai2 lah nih. Errr sorry ar, aku tak geti cite. Aku ringkas kan jek lah. Selepas tuh, leftenan ngan kengkawan nih dah berjanji (word of honor ni datang dari perjanjian nih la kot) untuk menutup mulut memasing. Eh, sebelum tuh derang bakar spital nih tau. Tapi pada masa tu ada sorang sister ni terselamat (sebenonya diselamatkan).

Beberapa tahun kemudian, leftenan ni dipanggil semula kerana kerajaan membuka fail itu semula. Kiranya macam tentera nak saman dia kerana menjatuhkan imej tentera la. Kot gitu lah ikot kefahaman aku. Memula dia jumpa geng dia lah, tanya, nak wat camno neh? Kawan2 dia sumer dah takut la. Kan kiter dah janji kan. So, dia pon pergi dan mencarik loyar. Loyar ni direkmen oleh seseorang, aku pon tak ingat saper. Oh haaa direkmen oleh bos tempat dia keje sebab dia kata, dia nak resign, takut dia menjadi liabiliti kepada kompeni tuh. Dipendekkan cerita, kalo dia masuk mahkamah tersebut, hukuman mungkin penjara. Oleh kerana dia ada bini dan anak, dia pikir la cemana nak elak dari hukuman, kalo sabit la kan. Makanya, tah cemana, aku tak geti la undang2 nih, dia tarik diri dari mahkamah berkenaan, tapi dia nak dibicarakan dalam mahkamah tentera. Kiranya, dia kena masuk tentera balik la. Tapi dengan syarat, dia nak kawan2 dia dapat imuniti. Kira dia nak menjalankan tanggungjawab sosial lah, takmo kawan2 dia terlibat.

So, dia pon masuk tentera dan didakwa dalam mahkamah tentera sajer. Rupanya, time derang tembak2 kat spital tuh, ada 2 orang geng yang kira tak geng la. Derang ni kira masuk kategori saksi pendakwa la. Time trial ni banyak la flash back waktu kejadian dan background saksi2 tersebut. Kira nya derang sebenarnya nak balas dendam la kat leftenan nih. Pastu, tah cemana datang pulak sister tadik. Dia pun cite lah kejadian sebenarnya, bagaimana dia diselamatkan oleh leftenan tuh sebelum spital tu dibako. Huhahuha, akhirnya dia didapati bersalah kerana menembak kawan dia dan pembunuhan beramai2 itu, dan hukumannya ialah ditarik bayaran gaji, atau bahasa lainnya, dipecat dari tentera. Memang dia masuk tentera balik tuh untuk kes tu saje pon. Ropanya kawan yang kena tembak tu ada kroni ar. Tu pasal kes tu dibuka semula kot. Errr mesti tak best baca sinopsis aku ek? Lantak ler... Aku memang tak geti cite. Pasni nak try tengok holmak lagi, kot2 ada ulangan. Tak pon baca estrogaid jek. Senang cerita.

Dah, tu jek. Babai!

0 komen: