Friday 28 November 2008

Rengit?

Semalam aku singgah beli pisang goreng kat koris. Depan kedai tu, kat seberang jalan, ada pokok heliconia spesis kecik kaler kuning. Jenis ni memang bersepah2 kat tepi jalan sepanjang jalan aku gi-balik keje ni. Dah macam pokok hutan pon. Kadang tu aku jumpa dah macam belukar, spesis kuning ngan merah. Geram nyerrr. Rasanya esok cam nak ambik la, kalo bukan depan umah orang. Boleh ke ambik gitu jek?

Semalam jugak, kat simpang parit lapis sempadan, ada lori terbabas. Tak dapat imagine cemana dia leh wat stunt cenggitu.





Esok lusa ada beberapa plan. Antaranya

- nak gi nursery, carik pasu dan pokok
- nak gi rengit, survey perabot2 terpakai. tak tau nak carik apa. pergi je dulu.
- nak gi bp, ada pcard sale. pun tak tau nak carik apa. pergi je dulu, nanti tau lah.
- kalo sempat nak gi ayer hitam. tapi next week kan nak balik raya haji, lalu situ jugak. tengok la camne.
- carik kain untuk table runner dan jahit.
- jahit baju opel. malam tadik dah cantum. tinggal leher ngan kain.
- cantum baju batik. berjaman nak siap!

Oh, aku tak pernah cerita pasal rengit ek? Actually, rengit ni sebuah daerah kecik dalam bp nih. Jalan tersilap ngan sungai rengit! Sungai rengit kat kota tinggi, dekat pengerang. Kalo dalam peta mesia tu kira kat penjuru kanan bawah semenanjung tu lah letaknya sg rengit tuh. Leh dapat signal telefon indon kalo kat situ.

Berbalik pasal rengit ni pulak. Kat rengit ni ada satu perkampungan, orang asli kalo tak salah. Derang ni menjual perabot2 terpakai yang kebanyakannya dari singapore. Aku pernah pegi sekali, tu pon tak beli apa2 sebab pergi sebab saje nak tau apa ada kat situ. Bukan satu, tapi baaaaaaaaanyak tau kedai2 nih. Masa baru kawin dulu, umah aku penuh ngan perabut. Meja makan, kusi kayu ngan corner display cab. Sumer kayu solid yang berat ya ampun. Umah aku tu dah ler seco'et je. Sempit betul. Tapi sumer tu bukan aku yang punya. Ahmad albab yang punya... Ahmad albab yang punya hahahaha. Takde lah, benda tu kawan abang yang punya. Dia tengah renovate rumah, so dia beli benda alah tu, letak kat umah kitorang. Lama gak rasanya benda tu kat situ. Merasa lah aku berperabut sekejap. Memang la benda 2nd hand, tapi masih elok je rupanya. Kalo kayu solid, cat jadi kan putih ala2 english style pon aku rasa meletup gak. Hehehe bio caca merba konsep umah aku nanti.

Along aku yang duduk kat kota pon beli kusi kat situ. Kiranya ramai jugak la yang tau kewujudan kawasan tu. Tahun ni rasanya kembara tengku yem ada gi situ. Maybe dia upgrade kedai2 tu kot. So, esok kot aku nak gi situ. Kalo jumpa console table ke, tall boy ke, menarik jugak tu.

******************

Nampak gaya, plan nak ke kelate tu dah sampai peringkat 85%. Aku rasa macam jadik je aku ikut. Ari senin aritu aku dah tanya the person incharge tuh. Dia siap explain tentatif nyer. Memang pack! Nanti kalo komfem jadik aku cite kan tentatif tuh. Dan aku dah berangan2 nak menyopping. Rindu nyerrr. Dah dekat 2 tahun tak gi kb. Kalo plan ni tak menjadik, aku nak gi jugak lepas krismas. Ok tak?

0 komen: