Tuesday 25 November 2008

Cerewet Ke Normal?


Apa perasaan korang kalo time korang terbongkok2 menyapu, mengemop atau memvakum kat bawah kusi, bawah katil atau bawah meja, ada orang kat atas kusi, atas katil atau atas meja (eh, mana ada orang duduk atas meja ek?) tuh? Let say orang itu adalah seorang anak dara yang tengah mengadap laptop? Ngadap laptop atas katil? Sambil meniarap? Dengan cadar yang ko baru tukar sekejap tadik yang tadik ko tarik tegang2? Apakah reaksi korang?

1. oh, best nyer, ada orang nampak kerajinan ku
.
2. e'eh, tak geti2 nak bangun ke?

3. oiii! ko ingat aku tengah menari breakdance ke kat bawah nih?

4. hello! ko tak tolong, aku tak bebel pon dah kira nasib baik. ni lagi takmo bangun?

5. ermmm begini lah nasib seorang kuli...

6. lain2. sila nyatakan.


Apa pula perasaan korang kalo time korang mengemop, dengan pewangi epal ajaks febuloso, tetiba ada orang pijak tempat yang korang baru mop tu? Pastu ada kesan tapak kaki dia macam tapak kaki kucing, berwarna kelabu. Apakah reaksi korang
?

1. oi! buta ker? tak geti sabo tunggu kering dulu ke?

2. ewah... bersih nyerrr kaki nak pijak lantai aku yang tengah basah nih...

3. e'eh? kaki ko macam polisher laaa. nampak memancar2 lak lantai ni biler ko lalu.

4. stop! pegi basuh tapak kaki bersih2 dulu kalo nak lalu ek.

5. hello! ko tak tolong mop tu dah kira 1 hal, ni lagi ko kotor kan lantai aku.


Macamana pulak kalo korang tengah nak 'beri' dan mendapati ada kesan2 tak diingini dalam toilet bowl rumah korang dan korang tahu, ada sorang manusia je yang guna toilet tuh sebelum nih, iaitu seorang anak dara yang sedang mengadap laptop sambil meniarap di atas katil yang cadarnya baru je korang ganti dan tarik tegang. Beginikah reaksi korang?

1. oi! buta ker? tau lah tengok ta*k tu mengurangkan daya ingatan. abis, aku ni tak yah ingat apa2 la sebab terpaksa tengok ta*k ko nih?

2. ermmm kebetulan aku nak cuci toilet nih jap lagi. kira sekali pakej la cuci ta*k nih.
3. hello! ko ada 'beri' ke tadik? tak geti bersihkan ta*k sendiri? (macamana kalo jawapannya, "eh, saya dah flush. tak perasan lak sebab kat tempat tersembunyik." Tersembunyi sangat la kalo masuk2 je aku terus nampak ek? dush!)


Banyak lagi kes yang malas aku nak tulis kat sini. Angin apa aku masuk bab ta*k sumer ni ek? Jijik tau! Sebab jijik la aku nak cite. Kalo aku tak kisah cam aiman, takde lah aku kecoh2. Ok, rasanya bukan aku sorang jek yang cam gini. Biasa la kan bersih2kan toilet, kemas2 rumah sumer nih. Cuma, mungkin standard setiap rumah berbeza. Ada rumah, tak kisah lanyak2 katil waktu siang. Kat umah aku, katil hanya untuk tido. Waktu siang, cadar mesti sentiasa tegang. Rumah sendiri, nak makan atas katil pon aku tak koser nak tegah. Masuk kandang kambing mengembek okeh? Kat umah sendiri, nak tido terbongkang time orang mengemas umah, silakan. Kat umah aku, kalo pon malas sangat nak tolong kemas, sila la respek orang yang terbongkok2 menyapu kat kaki ko tu. Sila buat rumah aku macam rumah aku okeh? Kalo rasa2 tak mampu nak follow the rules, sendiri mau ingat la. E'eh, umah aku, sukati aku la nak wat cemana kan.

Ni lagi satu, kalo aku masak, mesti lah aku ikut suka tekak aku la nak wat style apa kan. Kalo aku tak suka rendang cili padi, kenapa plak aku nak masak rendang cili padi semata2 nak menunjuk2 yang aku pandai masak benda tu kan? Pastu kalo cara aku masak tak sama ngan mak ko masak, pastu rasa pon tak sama cam rasa yang mak ko salu masak, mesti ker ko cakap depan2 aku? Eh, kenapa tak letak ni? Kenapa letak tu? Kenapa tak masuk ni dulu? Kenapa letak tu banyak? Kenapa tak ko je yang masak? Dah la ko tak nak tolong masak, lagi nak compare2.

Hah, seperkara lagi, pasal sidai baju plak. Salu kiter jumpa, rumah teres, orang sidai baju kat depan rumah kan. Huhuhu bra ngan spentot pon tayang depan rumah ek. Biler orang datang, baru terhegeh2 nak sorok. Abis, selama ni orang lalu lalang tu tak tengok ke spentot ko? Aku sidai baju kat yard belakang rumah. Kecik je space yard tuh. Tapi muat lah untuk sidai baju kami berdua ni kan. Takde lah banyak mana.

Tiba2, orang datang umah aku, bawak baju kepam 2 minggu, nak tumpang basuh baju. Okeh, janji jangan suh aku yang basuh. Tapi, time nak sidai tu, sila lah tunggu baju2 aku tu kering dan diangkat dulu okeh? Kang tak pepasal baju aku yang dah kering pon bleh basah balik. Pastu bila dah banyak2 baju tu kan, mesti lah lambat kering. Pastu mestilah bau baju pon dah bercampur2. Mana nak sama baju tak basuh 2 minggu ngan baju tak basuh 2 hari kan.

Note : Aku tak basuh baju. Kerja membasuh baju telah dilakukan secara suka rela oleh suamiku yang rajin itu 2 hari sekali. Hehehe aku sangat bahagia. Tengkiu abang!


0 komen: