Wednesday 26 November 2008

Bahasa Jiwa Bangsa & Bilik Air

Suka tul aku biler blogger ni wat teka2 bahse melake. Suka hati jugak la aku try jawab. Rupanya, banyak juga bahasa melaka yang dekat sama ngan bahasa johor. Nama pun sebelah menyebelah kan. Dari melaka ke negeri pahang pon singgah di johor beli berangan kan. Antara nyer...

melaka - johor
plengkes - bengkes
gobok - gerobok (gobok pakwang pon ada)
sipi - sipi
caklengkung - lengkong
lengit - lengit
mentedarah - mentekedarah (ni bahse orang mesia pon lebih kurang sama je)
sepen - tepen (tiffin, biasalah bahse orang mesia memang banyak ceduk bahse omputih)

Ada juga beberapa bahasa omputih yang dimelayukan (tak termasuk bahasa sekarang seperti coomunication, aspiration, innovative dll) seperti...

gohed
gostan
broning
kalbat
ejos
gezek


Bahasa omputih ni pon kekadang mengelirukan. Orang us sebut lain, orang british sebut lain. Oleh kerana aku belajo telekomunikasi, aku salu gak tanya student aku, apa beza aerial ngan antenna. Dan jawapan standard, mesti, aerial tu cam aerial tv, antenna tu cam antenna estro. Maksudnya kalo dalam bentuk batang tu dipanggil aerial, kalo bentuk kuali tu dipanggil antenna. Hihihi sebenonya dua2 pon sama. Cuma omputih ajo mak bapak kiter dulu, benda tu aerial. Tu yang lekat tu. Dulu aku tak tau pon. Sekolah kampung, takde la cikgu ajar 2-2 bahasa ni kan. terima jer. Biler masuk sekolah lain, bercampur ngan orang bandar, baru lah tau.

Selain tu, bahasa melayu ni juga mendapat pengaruh jawa, banjar, bugis dan sebagainya. Antara keturunan2 ni pon ada yang sama, ada yang berbeza. Lagi banyak beza rasanya. Cuba try test bahasa ni, agak2 melayu ke, jawa ke, banjar?

maling
pajah
pakacawan
kobo'an
ampih
garing
guring
kameh
aruh
warik
bertahi lambuan
hanyar
bahari'
tetapas
uyah
kuantan

Eh, banyak la... kang penuh sangat entry nih. Banyak jugak yang aku tau ek. Ok la jugak vocab aku kan?

Cerita pasal bilik air pulak. Aku tak tau kat kampung lain, tapi sepanjang jalan aku gi keje ni kan, boleh dikatakan sumer rumah kampung nih ada bilik air kat tepi rumah. Memang gini ke kat seluruh mesia?

0 komen: