Wednesday 26 November 2008

Macam2 Tentang Baju


Isy, rasa2 angin nak membeli kain dah mari lah. Gatal je tangan ni nak order online. Dulu salu gak aku beli online nih. Memang senang dan tak pernah menghampakan. Pastu, jarang la kain yang sama dijumpai di kawasan berhampiran. Ye lah, kalo beli kat BP ni, sah2 la orang bp jugak yang beli. Katakan sekayu tu leh dapat 20 pasang, dah tentu2 20 orang akan pakai baju yang sama. Tambah lagi kalo beli kat branch jekel nih. Lagi lah senang je nak jumpa yang sebijik sebijon nih. Tak lama lagi gullatis pun nak bukak kt bp ni. Huhu bertambah la ujian dalam hidup ini.

Mekdi baru dah bukak ke belum ek? Senang la kalo mekdi tu dah bukak. Takyah susah nak parking. Sebelum ni ada mekdi kat sammit jek. Nak masuk kena parking berbayo. Nak free, kena jalan jauh sket. Kalo ada drive thru' nih, boleh makan dalam kete. Hehehe sejak ada leather seat nih, takyah pikir2 makanan or air tumpah. Lenjan ajer.

Pastu, aku teringin nak makan ketam. Arituh, pada satu hujung minggu, aku beli ketam, dekat 2 kilo. Kebetulan bil ngan sil datang, so dapat makan sikit je lah. Tak puas gitu. Pulak tu ketam yang aku dapat tu memang besar2, banyak isi. Uisyyy teringat2 plak. Rasanya sepanjang berumahtangga, ni lah kali kedua aku beli ketam. Giler punya lama, 2 tahun sekali kot. Weekend nih nak carik lagi lor. Kalo kat pasar bp, ada satu gerai je yang jual nih. Kira dia memonopoli pasaran ketam di situ lah. Lambat tul nak weekend, nak cari ketam. Kedai2 basah takde lak jual. Kena gi pasar jugak. Ikut kan boleh je abang gi pasar parit raje tu pepagi, sebelum gi keje. Aku dah hint2 dah malam tadi, tah dia gi ke tak tah. Malas nak suruh2. Dia dah tolong basuh baju pun dah bersyukur sesangat.


Bercakap pasal basuh baju ni, asal usul cemana suami ku itu boleh terjebak tu sebenarnya dari sejak mula kawen lagi. Tiap kali aku balik bp dari dungun, terus jek dia masukkan baju aku dalam mesin. Sampai la aku keje sekarang nih, tiap kali aku balik, terus je dia bawak beg baju aku ke dapo. Masaklah nya, sekarang nih, aku idak ler lagi berulang alik ke mana2 pon. Dah keje kat sini je pon. Kira kes 'lemak' la nih. Huhuhu. Tapi bab basuh, sidai, angkat je lah. Lipat dah keje aku la pulak. Oleh kerana hasil lipatan beliau sangat la menyenakkan perut ku, elok lah aku yang lipat. Hanya aku yang mengerti seni lipatan baju ku. Nak memburukkan keadaan pulak, aku malas betul nak susun baju dalam gerobok. Hehehe. Letak lah kain setimbun pon, aku rajin lipat jek. bab menyusun, jatuh ke dia la pulak. Pendek cite, urusan pakaian memang 90% keje abang. Rajin nyerrr...


Apakan daya, tuntutan keje kami memerlukan pakaian2 keje digosok rapi. Keje saper tuh? Aku lerrr sape lagi. Yang best nyer, aku suka ironing! Serius! Perasaannya, kalo tengok baju tu licin jer, rasa best gitu. Memang sejak sekolah lagi aku suka iron baju. Ada orang iron baju setiap hari sebab time nak iron tu lah baru decide nak pakai baju apa hari tuh. Aku pulak dah decide awal2. Baju minggu ni tokleh sama ngan baju minggu lepas. So, kena asingkan baju yang baru basuh ngan yang dah lama basuh. Kalo dah berkompol baju sumer, camne nak ingat last week pakai baju apa kan. Tak pon, iron sumer baju, pagi2 nak gi keje, tenung la lemari tu, pilih mana yang suka, leh terus pakai. Sejak sekolah lagi aku dah praktik kan iron baju sekali gus nih. Kalo kat asrama tu, orang lain tengok hindustan hari sabtu, aku sibuk mengiron baju sekolah ngan baju prep sensorang.


Dulu2, (nostalgia lagi!) zaman membasuh dengan tangan, aku tak suka kumpul baju banyak2, rendam, kendian baru basuh. Tah?! Aku rasa kalo membasuh banyak2 tu cam penat jek. So, kekdahnya, setiap kali mandi, aku terus basuh baju. Tokleh la kumpul2 nih. Isy, tetiba teringat pasal sorang roomate aku kat hostel yuaitm dulu.


Time tuh aku dah final sem. Duduk sebagai 'setinggan berdaftar' kat kolej teratai. Dalam bilik tu ada 3 orang adik2 junior. Sorang budak it, 2 orang budak matriks law. Yang aku nak citer ni, budak matriks law yang sorang nih. Budak ni boleh la masuk kategori sederhana lawa la. Takde la lawa cam maya karin. Kira 'nguratable' la. Nak dijadikan cerita, dia kan ermmm rajin kepam kan kain baju dia. Aku rasa, sepanjang satu semester tu, aku tak pernah nampak dia basuh baju. Kalo kata dia hantar dobi, mesti lah kiter nampak dia bawak balik baju dalam plastik berbungkus ke kan. Ni, memang tak pernah. Yang aku nampak, dia bukak baju, pastu letak kat hanger, simpan dalam lemari. Pastu, dia pakai baju tu lagi dan lagi dan lagi dan lagi. Tapi kan, dia leh menten wangi tau. Tak ingat la perfume apa dia pakai, tapi takde la busuk. Aku ingat aku je yang perasan, rupanya sumer roomate pon perasan jugak. Hihihi sumer ala2 kompius gitu. Tapi... time cuti mid-sem, dia bawak balik baju2 dia. Kiranya, kiter tau lah baju dia berbasuh la jugak kat kampung kot.


Ada sorang lagi, kawan aku pulak. Masa duk asrama, aku tak tau dia bersifat 'begini', tapi biler dah masuk degree, duk satu rumah sewa, baru lah aku tau, dia mandi sehari sekali sahaja, iaitu pada waktu pagi. Lerrr... kalo dah gini, memang tokleh nak menolong dah. Kalo malas basuh baju, ada gak mesin basuh leh tolong basuhkan. Kalo dah malas mandi... ermmm lu pikir la sendiri! Assalamualaikum...


p/s kawan aku tu lum kawen lagi. dan aku tak berani nak recommend dia kat sesiapa huhuhu.

0 komen: