Friday 14 November 2008

Lalat


Pernah dengar tak orang cakap, time musim haji, lalat akan banyak? Sape yang cakap ek? Orang tua ker? Sekarang belum musim haji. Baru musim pegi haji. Kat opis aku ni, lalat berada di mana2. Kat batang idung aku pon kekadang dia hinggap. Geram jek. Ngengada macam kucing!

Kalo ikot teori aku, disokong oleh kenyataan dari kedai perabot berhampiran, lalat ni akan banyak biler time ayam ditangkap. Ermmm memang banyak lori ayam yang aku nampak atas jalan akhir2 ni. Ari Isnin lepas, aku terpaksa follow satu lori ayam yang besar. Heee menjejeh2 air dari lori tuh. Terpaksa aku follow dari jauh. Nak potong pon tak sempat sebab aku duk jejauh, baru nak potong, dah datang kete dari depan. Sampai opis, huh! Wangi sungguh bau kete aku. Ada la sikit percikan air tu kat bumper depan. Takleh elak lor. Tapi memang kat belakang opis ni ada reban ayam pon. Kebun sayo pon ada. Pagi2 haruuum je kat sini. Senoneng kepala ku.

Kalo ikot teori orang tua2 seperti di atas, memang la time raya aji kan orang korban lembu, kambing, ayam. Time melapah tu kan banyak lalat kan. So, memang logik la.

Satu lagi teori, mungkin pakcik2 yang nak gi haji, sebelum pegi tu dia jual ayam dia wat belanja kat sana, tu yang lalat banyak tuh. Yang pasti, teori lalat dan ayam tu aku rasa relevan la.

0 komen: