Friday, 21 November 2008

Cabaran Memandu Ke Tempat Kerja

Untuk sampai ke tempat kerja, aku perlu melalui 3 jenis jalan. Jalan 4 lane, jalan kampung (or jalan negeri) dan jalan persekutuan.

Yang pertama ialah jalan 4 lorong. Jalan persekutuan atau dikenali sebagai jalan kluang. Kalo sekolah aku dulu, kat kluang, jalan batu pahat plak. Jalan ni memang la ramai dah komplen. Accident bila2 masa je. Antara sebab utama eksiden ni ialah jalan tu yang takde divider atau median. Selalu sangat orang makan jalan. Dah kasik jalan sikit punya beso pon nak makan jalan orang jugak. Sebab lain ialah banyakkkkkk sangat simpang masuk tanpa susur keluar. Contohnya jalan masuk taman aku nih lah. Kalo dari ito tu , lepas trafik lite ito tu, memang kena masuk lane kanan siap2 dan kasik signal awal2. Kalo tak, lajuuu je kete kat belah kanan tuh. Yang tambah bahaya, time kiter menunggu nak masuk simpang tu, kete dari belakang punya lah laju. Takut sangat kalo derang tak sempat masuk lane kiri untuk potong kiter. Sebagai langkah proaktif, aku pastikan selain lampu signal, aku juga menekan brek supaya orang dari belakang nampak dari jauh. Tapi kekdah ni ada bahaya nya jugak. Kalo orang belakang langgar, impact dia lebih ngeri berbanding kali kiter free kan brek. Jadi memang la bahaya. Tu sebab la aku tak balik keje lalu jalan yang sama dengan jalan aku pegi sebab takmo menempuhi situasi tersebut. Hehehe.

Kalo gi keje pepagi tu, kereta memang lah sangat banyak. Tapi senang la jugak sebab aku cuma nak belok ke kiri. Maknanya aku takyah tengok kete dari belah kiri. Kete belah kanan tu pon bukan calang2 sikit. Sibbaik ada trafik lite kat pekan tuh, merasa lah lengang dalam 30 second gitu. Jalan nih jugak agak lebar, sesuai la dengan status jalan persekutuan tu kan. Lebar bagi aku ialah, AH boleh motong motor biler2 masa yang dia suka, walau pon di lorong sendiri. Kira kalo motong tu tak langgar kete lorong kanan la kalo kete lorong kanan tu motong kiter jugak.

Ni jalan 4 lorong yang aku maksudkan

Selepas bandar u atau lebih tepat lagi, lepas restoran gazebo yang aku tak jadik makan ikan bakar arituh, aku dah kena masuk lorong kiri sebab nak masuk simpang kiri. Sebagai rujukan, jalan yang aku pilih ni memang untuk kesenangan aku. Lepas masuk simpang tu, bermakna aku dah masuk jalan negeri. Beso sket dari jalan kampung la kiranya. Tapi jalan ni masuk kategori jalan sempit lah kalo ikut definisi aku. Kat sini lah yang akan menentukan aku cepat atau lambat sampai ke tempat kerja.

Oleh kerana jalan ni sempit, maka aku tak boleh suka2 motong motor, ikut suka ati aku. Nak motong kalu, kena kasik depan clear dari kereta dan ke atas. Kalo moto takpe. Masaklah nya, time pagi2 gitu lah pulak orang2 kampung ni nak gi ladang kelapa sawit. Dengan kete sorong nyer, dengan galah sabit nyer, memang la kena berhati2. Kat jalan ni aku melawan arus trafik. Kalo arah bertentangan memang lah banyak kenderaan sebab derang menghala ke ito atau kilang kat sri gading tuh. Walau pon aku melawan arus, tak bermakna aku boleh cepat sebab kete dari depan menghalang aku untuk memotong motor. Aku ni penakut sket nak memotong kat jalan ni, so memang aku tunggu betul2 clear baru aku potong.
Tapi, apa lah ertinya aku berhati2, kalo orang dari arah bertentangan tu tak berhati perut? Sesuka ati dia jek nak potong motor dan makan jalan aku. Tak pepasal aku kena ke tepi, nyaris2 nak jatuh ke bahu jalan tau. Tu kalo aku sabo la. Kalo aku dalam mode brutal, aku kasik lampu jek. Bio dia gabra sket. Tapi still aku kena ketepi jugak untuk mengelak kemalangan. Walau pon derang yang bersalah, kete aku tetap akan kemek kan? Baik dielakkan. Berhemah nyer...

Ni plak, jalan kampung. Ikut kan, boleh gak motong motor, tapi tak tentu orang yang bawa motor tu stabil. Kekadang dia teroleng2 ke tengah jugak, so better takyah motong

Di penghujung jalan nih, aku akan berjumpa dengan simpang 4. Kali ni aku kena belok ke kanan. Huh! Takde lah mencabar sangat sebab 100 meter dari situ, di sebelah kiri, ada trafik lite. So, trafik agak terkawal. Manakala dari belah kanan, ada jambatan. Kalo takde kete atas jambatan, maknanya sempat lah nak belok tuh. Setakat nih takde masaklah kat simpang nih.

Lepas simpang nih, aku masuk plak jalan persekutuan yang menghubungkan bp ngan pontian. Jalan kat sini kategori lebar (boleh motong motor). Jalan ni tak lah lengang, dan tak lah sesak. Ok ok jek. Kiranya ada masa la dia banyak kete. Tapi still ok sebab banyak tempat nak memotong. Cumanya, bila lagi 5km nak sampai tuh, ada banyak jalan ulor. Sakit la sikit kalo nak motong. Tapi, 1km sebelum sampai lak, ada lorong motosikal. Jadi, secara otomatik jalan jadik lancar. Tapi aku malas dah nak motong2 kalo dah tiba area tu sebab kalo aku motong pon, sah2 kete yang aku potong tu akan potong aku balik time aku nak belok masuk ke tempat keje aku di sebelah kanan tuh. Prinsip aku, kalo dah dekat tu, tak payah la potong2 lagi. Buat abis minyak je tekan minyak kuat, last2 orang tu saing gak ngan kiter. Kalo ada trafik lite, tah2 dia duk belakang kiter jek. Sama la jugak bila nampak kete yang beriya2 memotong walau pon dalam keadaan bahaya. Tengok2, time kat trafik lite kat depan, hek elehhh kat depan kiter jek.

Yang ni jalan pontian dengan lorong motor. Tengok tu, kete pon ada yang lalu lorong motor

Time balik, jalan yang last nih je yang sama. Untuk balik, aku tak lalu jalan kampung yang sama sebab aku tak berani nak belok kanan kat jalan 4 lane tuh. Macam misi membunuh diri. Untuk keselamatan diri, terpaksa lah aku lalu jalan yang betul2 kampung. Memang kecik muat2 ler jalan tuh. Tapi yang best nyer, jalan tu tak banyak kete. Bleh la laju jugak, cuma kena berhati2 sebab kiri kanan umah orang. Biasa la, orang ni, bila kat umah sendiri, jalan pun buat macam jalan sendiri la jugak. Suka2 je masuk tiba2. Jadi mata kena perati kiri kanan. Yang tak best nyer, akhir2 ni banyak la pulak jalan yang ditampal. Sebelum ni tepi jalan tuh banyak lekuk. Kalo dah lekuk tu, melambung2 la kalo lalu kan. Tapi tu takpe lagi sebab kiter leh ke tengah sket untuk elak lekuk tuh. Jalan sebelum nih pon ok, licin jek. Tapi sekarang, selepas tampal menampal, jalan tuh dah jadik menggerutu. Tempat yang ditampal tu tak rata. Panjang pulak tu yang dia tampal. Eeeeee takkan civil engineering tak de belajo nak meratakan tar hah? Masaklahnya, ada je aku tengok tampalan yang bleh rata. Ni lah keje kontraktor pemalas. Takmo pakai stem roll, dah rupa jerawat dah jalan tuh. Aku lebih rela elak lubang dari lalu jalan bertampal nih. Kalo dia tampal sepanjang jalan balik aku tuh, rasanya aku kena fikirkan jalan alternatif la gamaknya. Uhuksss kesian AH ku. Naik longgar skru dia agaknya.

Okeh, abis dah.

p/s
Hehehe bila masa aku ambik gambo2 nih? Time driving eh? Hihihi part tu kurang berhemah la...

0 komen: