Wednesday 19 November 2008

Tidurlah Wahai Permaisuri


Tido is my all time favourite. Eh, ada ke orang tak tido? Takde, cuma yang ada tu, kurang tido atau malas tido. Tinggal kita la yang mengawal nafsu tido tu. Macam makan juga. Ada orang kuat makan, tak kuat makan, malas makan. Aku bukan nak cite pasal tido ni sebenonya, sebab terang2an aku ni kuat tido. Aku cuma nak cite pasal bangun tido. Ada orang dikejutkan oleh alarm henfon. Ada yang guna alarm jam loceng. Ada yang dikejutkan oleh isteri atau suami. Ada juga dikejutkan oleh ayam (oh, how sweet!), ada yang tepuk bantal sebelum tido dan bantal tu yang kejut atau yang paling best, dikejutkan secara automatik secara biological. Tiap hari bangun kul 6am, jadi tiap kul 6 pagi, terus terkejut. Aku dikejutkan secara moden. Alarm henfon. Hehehe tapi ada unsur konvensional sket la. Sebabnya, alarm tu bunyi suara suamiku mengejut aku. Huhuhu memang terkejut la tiap2 pagi. Tapi, suami ku dikejutkan oleh aku. Letak alarm kat telinga pon tak guna. Itu time weekdays. Kalo weekend, dia jadi terbalik. Kira balas dendam la nih. Kalo biasa, dengar alarm, dalam ati cakap,

"Nak tak nak, kena bangun, nak gi keje. Ngelat arrr abang bleh bangun lambat sket."


Time weekend, bila dengar alarm, dialog jadi cenggini,


"Alahhh bio abang bangun dulu. Mana boleh weekend aku yang bangun dulu. Ini tidak adil!" Tapi, tak kira hari apa, ada satu dialog yang mesti terlafaz dalam hati,

"Ermmm baru kul 5, bleh tido lagi. Best best best nyer..."

Sebabnya, selain alarm henfon, aku juga set alarm jam loceng kul 4 atau 5 pagi supaya aku leh sambung tido. Sambung tido lebih best daripada tido mula2 tau. Satu lagi tido yang best ialah tertido sambil tengok tv, baca buku atau dalam kenderaan. Heaven!

Perasan tak, masa kecik, mak2 kiter salu paksa tido. Especially baya bawah 6 tahun. Biler tah mak kiter mula stop paksa tido tu ek? Tuko pulak, tak kasik tido. Bangun lambat lagi lah kena bebel. Ko nak jadi apa tido sampai meninggi hari? Adusss...

Bangun pagi pulak, terus kena mengemas. Kalo hari sekolah pagi best ar, tak kena kemas rumah. Tapi kena lipat kain pulak belah petang. Susun pinggan lagi, masak nasik lagi. Kalo sekolah petang, kena kemas umah pepagi. Salu aku kena susun pinggan ngan masak nasik, yayu kena lipat baju. Kalo weekend, tugasan aku sapu laman. Sorang kemas dapo, sorang sapu dalam umah, sorang sapu laman belakang. Tak suka sapu laman belakang sebab banyak nyamuk. Pastu sorang sidai baju, yang secara otomatik kena angkat baju petang nanti atau kalo ari ujan. Pastu, bab masak, mak la yang buat.

Walau bagaimana pon, semua tu ada manfaat nya. Kalo mak tak buat cenggitu, rasanya aku pon tak pandai mengemas rumah. Masalah sekarang, mengemas sampai tahap cerewet la pulak. Huhuhu. Tapi kat umah mil, sangat lah berbeza. Bab mengemas ni agak kureng dititik beratkan, sebaliknyer, perkara paling penting ialah masak. Tak kering tangan la kalo kat umah mil tuh. Oleh kerana mengalami perkara2 yang kontra sebegini, aku telah belajar kedua-dua bahagian dalaman rumah. Now, masa untuk mempraktikkannya di rumah sendiri. Yang penting, bila mak aku datang, mesti kemas, terutamanya toilet. Kalo mil datang, mesti cukup makan. Hehehe tu je trick nyer.

Dah, lari tajuk la pulak.

0 komen: