Tuesday 8 September 2009

Versi Ketiga : Munjung

Bubur lambuk gear box

Alahaiii cemana satu entry aku bleh hilang nih? Padahal sepatutnya kuar yang tu dulu, baru kuar yang sebelum nih. Takpe, boleh diolah semula.

Selesai berbuka, kami pon teruskan dengan solat maghrib, isyak dan terawih. Oh, surau tu dah tak buat 8 lagi cam dulu. Sekarang dia buat 20. Surah pon dah tak baca Quran giant lagi dah. Sumer surah pendek2 macam surau2 lain jugak. Pembetulan. Aritu aku kata surah al qadr tu dibaca pada rakaat kedua kan? Sebenarnya pertama. Maka, mulai malam tu, bermula la kedengaran surah al qadr berulang2 kali. Imam kali ni ialah imam yang bacaannya begitu pekat likat makhraj nya. Kalau dulu, memang sangap arrr aku tiap kali imam ni yang imam kan. Now, dah pandai ekspress jugak.

Selesai sumer lebih kurang pukul 10. Kami pon terus ke bazaar raya di bp walk. Meriah dan ramai orang. Tak beli apa2 pon. Orang kata, bazaar parit raja lagi meriah. Biler lerrr nak sampai tuh. Takde mende nak carik sebenonya. Saje nak merasai kemeriahan membuat persiapan hari raya.



Kemudian, kami terus ke bp mall. Dia tutup kul 12am. Sampai kena 'halau' la kami kat situ. Beli baju abang jek. Takde mood langsung nak membeli belah. Good ke not good nih? Sambil tu survey2 barang untuk 'orang' baru yang akan tiba minggu nih. Tak sabarnyaaa. Nak suh teka lagi kaaa???



Sahur esok nya, makan kebab ngan bubur lambuk. Bubur lambuk taman aku ni. Sedap ya amatttttt.

Ahad pulak, sepanjang hari aku terbongkok2 memotong kaki dan kaki baju. 8 pasang beb, sengal kaki aku. Dah potong, nak kena pin satu persatu pulak. Huh! Sibbaik aku tak jadi tukang jahit hihi. Kalo aku jadi tukang jahit sepenuh masa, rasanya, mau kena baling ngan ketupat di pagi raya sebab tak siapkan baju raya korang. Ya ampunnn!!!

Petang pulak, kengkonon suh abang beli bawang ngan ayam. Rajin la kononnya tuh. Sekali, belum sempat aku kopek seulas bawang, datang sebungkusan makanan raya. Ketupat, lodeh, ayam kicap, rendang daging dan sambal kacang. Wallaaaa!!! Sangat memahami tau. Jiran belakang rumah ni dah mula munjung. Raya awal la nampaknya. Oleh kerana macam sikit jek, aku pon masak la jugak sambal sardin. Dari minggu lepas dah teringin nak masak sardin. Dah lama tak makan, memang ler sedap.

Itu lah saja kisah 3 versi berbuka ku sepanjang weekend.

1. Berbuka di rumah nenek, buka ringan, makan nasik kemudian
2. Berbuka di surau bukit perdana, makan nasi beriani dan bubur lambuk gear box
3. Berbuka lauk munjung jiran belakang rumah.


2 komen:

yayu said...

Kawen ngan orang jawa..tajuk pun guna bahasa jawa..hihhih

AyunasiA said...

eh u, orang banjar ada munjung2 ni ke? apa derang panggil?