Tuesday 1 September 2009

Patut Kah?

Weekend yang lepas, kami balik kota lagi. Orang lain balik 'kampung', kami balik 'kota'. Kota tu stand for kota tinggi. Dah biasa sebut gitu. Cuma sejak kawin nih, kena fokuskan lagi, balik semenchu atau at5.

Kami bertolak pada petang sabtu. Kenapa begitu lambat? Sebab abang buat ujian kol 2 petang. Ujian beramai2. Sabo je lah ek. Sementara menunggu abang balik, aku menjahit ler, apa lagi. Dapat ler siapkan 2 kain dan 2 baju. Ceh! Buat penat je aku jahit kain tu siap ngan zip bebagai. Sekali, yayu cakap, pasang getah jek. Feh! Lega. Mujur juga aku baru jahit 2 kain. Kalo nak tau, kain aku tak pernah nyer ber zip hook bagai. Sumer aku bantai getah je. Memula aku heran gak, kenapa kain baju kurung nak kena pasang zip? Sama jugak kalo pasang getah. Tapi, kawan aku cakap, kalo ada zip, orang mengandung pon leh pakai sampai perut besar. Dia pakai baju kurung sampai 7 bulan. Terus aku terkedu dan tidak mempertikaikannya lagi. Tapi, biler aku tanya ngan yayu, dia kata, dia ngandung 4 bulan je, dah pakai baju ngandung. Lagi pon, aku rasa, kalo kita pakai kain ber zip tu tengah2 ngandung, ada risiko terlucut jek kain tu tengah jalan. Bahayo! Ah, lantak pi lah. Pilihan masing2. Yang penting, 'pelanggan' aku kali ni tak kisah pakai getah je. Senang keje aku. Pejam mata pon boleh jahit hehe.

Kami bertolak dari rumah jam 5 petang. Sikit punya laju ker. Takut beno tak sempat berbuka di rumah. Sampai at5 baru pukul 6.50pm. Lepas buka, cecepat mandi, pegi tarawikh pulak. Ramai nyerrr. Tak macam parit jambul tu. Pempuan sedozen orang jek. Tapi, kalo nak dibandingkan dari sudut kelajuan, at5 ni umpama jet pejuang, parit jambul plak umpama kapal terbang penumpang kehkehkeh.

Hari ahad, kami gi kota ngan yayu. Sebelum tu, singgah kedai kat depan, konon nak beli gula. Mula najib dah pegi, tapi orang tuh tanya, ada nak beli apa2 lagi tak? Tak, katanya. Maka, orang tu cakap, gula takde. Boleh? Biler kami pergi pulak, pon diajukan soalan yang sama. Maka, suami ku pon ambik ler susu pekat setin. Time bayar, orang tu tanya, ini jek? A'ah, kata suami ku. Orang tu cakap, gula takde. Boleh? BOLEH KE TIDAK? Tak pepasal beli susu. Kalo aku tu, komfem aku pulang balik susu tuh. Kena ajar peniaga yang macam tu. Patut ler kedai ko tak berkembang, pakcik. Kalo gini la gaya meniaga, jangan heran ler kalo meninggal sok tak ramai orang datang menziarah. Geram betul aku. Cepat ler pakcik tu naik haji kot.

Huh! Langsung hilang mood aku nak sambung citer. Pakcik tu la punyer pasal. Dusy!

4 komen:

alamanda said...

ayu org kota ye.
kak ummu pernah jatuh hati ngan orang kota.
tp takde jodoh. melepek je hati kak ummu jatuh ke lantai.

Anonymous said...

kesian dier...org kota mmg hensem dan baik hati...

asia said...

lorrr kesian... walo pon anti anon, tapi memang betul, orang kota hensem dan baik hati kuikuikui.

adipro said...

betul 3x
sy org kota.. sy org kota..