Monday 28 September 2009

Ayam Oh Ayam

Sabtu pagi, bangun2 je, terus kemas2 baju dan bersiap2 nak balik at5. Ala, nak balik umah sendiri, bangun pon cepat. Cuba kalo nak balik umah mertua, dah bangun pon buat2 tido balik hihi. Mana tidaknya. Kalo ikut plan nya, aku kena marinate 3 ekor ayam dari rumah lagi tau. Tapi, sekor pon tak nampak bayang lagi. Kononnya aku yang akan balik dulu. Tapi, sudahnya, aku gak yang last. Saper nak jawab tuh? Abang epet ngan yayu dah sampai malam tadi lagi. Abang tp dah sampai kul 4 pagi tadi. Aku? Belum nampak kelibat lagik.

Tengah menunggu encik hairul bersiap untuk menghantar aku, yayu call. S.O.S. Ayam kat at5 dah abis. Sg mas, papan timur pon tarak. Semenchu macamana? Tanya fil, dia kata ada kat kedai sani. Ok, felda paling ceria 2008 ada ayam. Nak berapa ekor? 5 ekor kecik atau 4 ekor besar. Ok, consider done. Maka, aku pon pergi ler ke kedai sani. Sekali sampai...

Alamak! Kena beratur ker? Iyer ler. Limited edition ayam2 nih. Saper nak beratur? Aku la kan. Tu, yang baju pink tu saper lagi kalo bukan aku.

Panjangnyer la haiii. Kira tong2 tu, cukup ke tidak nih? Kalo sorang beli 5 cukup la kot. Kalo sorang seploh ekor?

Lambatnya nak sampai turn aku. Bawah kasut aku tu taik ayam ok. Redah je. Sibbaik la aku ni orang kampung gak. Kalo orang bandar, ada ke yang sanggup buat keje nih ek?

Sengih lebar brader tuh. Masuk metro besok ni, kata derang.

Selang dua orang dari turn aku, derang bagitau ayam yang lain tuh dah ada orang tempah. Yang tinggal cuma yang dah sembelih ni je. Cukup ke tidak nih?

Agak2 ada yang takmo makan ayam tak kalo tengok gambar nih? Akhirnya, dapat jugak kami beli 10 ekor ayam. 5 ekor lagi untuk rumah semenchu. Tengok, semenchu ni, macam2 ada. 2 tahun lepas cariikan uji rasid nak buat laksa pon, jumpa kat semenchu jugak. I love orang semenchu.

Lepas hantar ayam, kami pon terus ke at5. Tiap2 tahun, benda ni lah yang aku cari2.


Sampai2 je, terus la menguruskan ayam2 itu. Lelaki2 siang ayam, pompuan2 siang daging dan buat perencahnya. Petangnya pulak, kak uni sampai bawak ayam dan daging yang siap diperap. Terus lah kami mencucuk sate. Tak terasa pulak banyaknya biler dibuat beramai2. Apa yang penting?


Dah lah tengah puasa lagik. Tengok ni pun dah rasa lapar. Tu tak kira baunya lagi.


Lepas siang ayam, encik hairul balik semenchu semula. Beliau memang anak mithali. Tahun ni semua abang kakak beraya rumah mertua. Yang tinggal cuma anak2 dara dan teruna. Adik2 beliau sibuk soping2 kat kota, beliau tolong emak masak. Sayang, anak emak.

Lepas asar, encik hairul balik semula ke at5 membawa juadah hari raya. Cepat la pulak. Pukul 6pm, hidupkan api, dan bakar sedikit sate. Harumnyaaa.

Berlakon lebih eh.


Demikian lah kisah ayam di hari terakhir bulan ramadhan tahun ini.

2 komen:

deeja said...

Ayam..oh ayam....sedap dbuat sate...terliur .Salam Adilfitriii tuan umahhhh

AyunasiA said...

salam aidilfitri to you too!!!