Tuesday 8 September 2009

Ayam Masak Sambal Sos Wanita Thai Mae Pranom


Dah lama tak masak resepi ni. Resepi aku cipta sendiri. Kekdah cuba jaya katanya. Simple jek pon. Takde la sampai peringkat serai lengkuas tu. Bagi aku, kalo dah peringkat serai lengkuas tu kira dah susah dah hihi. Simple maksudnya hanya melibatkan bawang merah, putih, kunyit, halia dan cili.

Bahan2nya ialah:
4 ketul ayam untuk 2 orang makan
5 ulas bawang merah yang sedang2 besar. Aku punyer tadi halus cinonet jek, jadi kena letak 7 bijik
2 ulas bawang putih
1cm halia
7 sudu besar cili kisar. Aku nyer jenis tak pedas, patut kena letak lebih lagi sebab tak rasa pedas pon
Garam
Aji
Gula
1 sudu besar gula
Asam jawa extra adabi sebesar duit 20 sen
Sos thai mae pranom (gambar di atas)

Cara2nya:

Panaskan minyak

Masukkan bawang merah, putih dan halia yang ditumbuk

Masukkan cili kisar

Biler dah pecah minyak dan lada dah tak bau lada lagi, masukkan ayam.

Masukkan air secawan dan biarkan masak (aku tutup ngan penutup kukus, cepat sket dia masak)

Biler ayam dah agak2 masak, masukkan 3 sudu besar sos mae pranom nih. Aku letak ni lepas ayam masak sebab sos ni manisss. Relevan ke? Ye lah, kot gula tu kan lebih pekat dari air biasa kan. Kalo letak e'awal, takut takde proses osmosis di situ. Kang tak masak plak ayam aku.

Masukkan sesudu teh garam. Aku nyer agakkan kali ni sangat tepat. Sedang elok plak rasanya. Takyah test pon. Poser kan. Dah boleh kawen ek

Masukkan aji secukup rasa. Apasal letak gambar ni? Saje nak tayang bekas aji ku yang kiut itu hihi

Kendian masukkan gula sesudu. Takyah letak banyak sebab sos tadi tu dah manis dah. Oh, letak juga saiz 2o sen asam jawa extra. Gaul2 dan biarkan pekat sikit. Ikut suka la, nak pekat ke cair. Agak2 dah ropa cenggini, dah boleh angkat ler

Dan hidang ler. Sebelum dihidang tu, kasik buang minyak2 lebih tu demi kesihatan jantung anda. Aku saja letak minyak lebih awal2 untuk menggaringkan cili hehe. Sebelum makan tu, buang ler sesiap. Ikut sukati aku je

Akhir sekali, bancuh la teh boh sejug. Dijamin mantoppp. Takde kena mengena. Tapi, kan semalam aku jumpa satu paket ni, kosong uolsss. Tipah tertipu tau

Selamat Mencoba! Tak sedap aku tak jamin ek hihi.

2 komen:

Abg Cik said...

Terbaik! Terima kasih atas perkongsian. Asalnya cari resepi berkaitan Pes Mae Pranom. Kebetulan baca resepi ni bulan puasa jugak 28 Apr 2021.

AyunasiA said...

Selamat mencuba😊