Tuesday 4 August 2009

Faham, Doktor...

UPDATED! : Mangsa ke-8 h1n1 itu sebenarnya bukan cikgu okeh. Beliau adalah par di sekolah berkenaan. Dan sekolah itu adalah sekolah kakak kuuuuuuu!!! Berhati2!

Sebentar tadi, kami diberi taklimat serba sedikit tentang h1h1. Sebenarnya doktor dipanggil bagi menjawab persoalan, kenapa edtec tak tutup walo pon ada sorang yang positif dan sedang dikuarantin di asrama? Dan persoalan itu sudah pon terjawab. Ye lah, kiter ni kan dengar dan tengok berita kat tivi dan radio je kan. Bukan tepat sangat pon. Tengok sini tutup, sana tutup, kenapa edtec tak tutup2? At least dengan taklimat tersebut, dapat la kiter faham dan terima hakikat bahawa, edtec ini tidak akan ditutup dalam masa terdekat ini huhuhu. Toksah berangan la asia oiii.

Yang kasik saspen sikit tu biler dia tanya, ada berapa orang kat sini? 6-7 puluh. Sibbaik bukan 160 orang. Kalau tak, ikut statistik, 1 dalam 160 akan mati akibat h1n1 nih huahuahuahua takut tak? Tapi 1 dalam 160 yang positif ke, 1 dalam 160 orang eh? Ermmm...

Pastu, dalam statistik tu sebenarnya ialah sample okeh. Kalo dia test sumer, mau panik orang mesia ni kot. Contoh, dia kata kat sekolah tu positif 5 orang. Sebenarnya yang 5 tu sample yang dia wat test. Yang tak buat test mungkin sumer positif. Takut tak??? Tak takut lagi???

Banyak lagi yang doktor tu cakap yang menakutkan, tapi aku takmo takut kan korang huhuhu. Sila duduk rumah diam2 okeh? Kalau pasangan demam, sila asingkan tempat tido hihihi. Jangan tuduh nusyuz plak hehe.

Eh, sebenarnya aku bukan nak cerita pasal taklimat tu. Tetapi pasal doktor yang kasi taklimat tuh. Selesai taklimat, kami pon naik la semula ke opis. Sekali, sorang kawan ni cakap, tu kan adik ghani osman tuh. Maksud dia, doktor tu ialah adik kepada menteri besar johor.

Kendian dia cakap lagi, ingat lagi, dulu kecik2 main2 ngan dia la. Main kawen2 lagi hihihi.

Yang lain pulak, mula la tokok tambah, alaaa yang main kejar, main selak2 kain dulu hikhikhik.

Dan melarat2 la tokok tambah reka cerita derang nih...

2 komen:

ANAKIRANA said...

arini mangsa ke 9 pulak meninggal kat melaka...
3 thn ..tak keluar gi mana2 pon..kena jugak..
mcm mana ni...takutnyaaaa

AyunasiA said...

yang penting, jauhi diri dari orang sakit. tapi orang sihat pon bahaya gak sebab virus tu berkesan daam 1-2 hari sebelum simptom kuar. bataskan pergaulan. takyah la bersosial sangat wat sementara, daripada terus tak bersosial selama2nya...