Tuesday 15 December 2009

Situasi Biasa Hujung Semester

Hujung2 semester jek, mesti aku bebel pasang student ek? Apa tidaknya. Time hujung2 gini lah baru nampak pe'el masing2. Yang missing in action sepanjang sem pon, time ni lah dia buat comeback hehehe. Masa ni lah juga, bilik pengajar yang aman damai ni jadi macam bursa saham.

Ada satu soalan. Apakah sebab mereka tak lulus? Pertama, kurang pandai dan kurang study. Kedua, tak buat assignment, tak datang kelas dan tak masuk exam.

Untuk sebab pertama, memang dah komfem arrr. Aku pernah jawab soalan derang,

Si A : Puan, kenapa markah carry mark kami sikit sangat puan?

Me : Dah, itu je yang kamu buat, itu lah yang saya bagi.

Si A : Payung ar sikit puan. Macamana nak lulus kalo cenggitu.

Me : Kira ok lah tu. Daripada 50, kamu dapat 30. Kalo boleh dapat 40 ke atas, takde lah kamu kat @dtec nih.

Si A : Ye ker puan?

Si B : Isy ko ni. Tu pon tak paham. Puan cakap, kalo ko punyer markah tinggi2, takde lah ko masuk @dtec. Tentu ko dah masuk tu, yang kat jalan ayer hitam tu, belah kiri tu. Tempat suami puan tu.

Hihihi kan dah termalu ngan aku.

Jadi, aku memahami biler mereka adalah slow dan lambat pick up. Jadi, sebagai student, harapannya, biarlah mereka ni berusaha untuk berjaya. Jangan hanya mengharapkan payung jer.

Tapi, kalo sebab kedua, tak yah payung2, aku kasik kanopi siap ekon sekali pon, kalo ko malas, memang tak layak untuk lulus.


0 komen: