Thursday 23 April 2009

Hikmah

Mesti orang cakap, kebetulan jer... Tapi aku nak jugak katakan, kebetulan2 pon, ada kaitan jugak.

Pagi ni aku pegi keje macam biasa. Sampai je tempat kerja, seperti biasa, aku akan park kat depan admin untuk punch, kemudian baru aku park kat belakang bengkel pulak. Tapi tadi, lepas aku tarik je hand brake, terus aku terkejut beruk. Opocot! Bukan laaa. Bukan aku terbawak seekor beruk dalam kete. Dan aku tak terkejut gaya opocot pon. Terkejut jenis, Hah? Alamak! Gitu lah.

Macamana aku tak terkejut. Kalau aritu, time abang takde, aku tertinggal laptop kan. Tapi kali ni, abang ada, siap babai2 lagi, boleh aku gi keje sehelai sepinggang jek? Boleh? Tak boleh kan? Tapi itu lah hakikatnya.

Panik aku sekejap. Mesti abang masuk rumah terkujat2 tengok beg2 aku kat depan pintu. Nak call, henfon pon takde. tak terpikir langsung nak guna phone opis. Yang aku pikir, nak balik rumah semula.

So, lepas tulis nama kat buku kedatangan, aku pon pecut balik. Pastu baru terpikir, alerrr aku takyah tulis tadi pon takpe. Sat gi punch je lah. Kalau merah, bagitau kj sebab musababnya, settle. Tapi takpe lah. Pecut je lah. Jalan tengah clear plak tuh. Ramai orang masuk keje kul 8 agaknya.

Dari jauh dah nampak kancil baru keluar rumah. Huhahuha, rupanya abang ingat nak anto beg aku. Dan rupanya, beg aku bukannya tertinggal depan pintu, sebaliknya abang tersalah masuk kete. Dia gi masukkan dalam kancil pulok. Dia pon baru perasan time nak kuar rumah tadik. Lorrrrrrrrrrrrr.

Apa hikmahnya? Sebenarnya abang takde nombor telefon ofis aku. Kononnya tadi tu dia nak tengok kat bunting open day la, nak call aku. Nampak tak? Kalau mak cik tu tak call aku, kami tak terpikir pun nak tengok nombor telefon opis aku kat bunting tuh. Walau pon bunting tu dah makan tuan, tapi masih ada hikmah disebaliknya. Eh, tapi abang tak jadik pon telefon aku. Cuma, dia dapat la idea nak menelefon ke opis aku kan?

So, dah alang2 balik tu, kami gi lah sarap dulu kat depan ito. Sedap gak roti kat situ. Moral of the story, lain kali gi keje, dalam kete tengok kiri ok? Kenapa aku tak terpikir nak tengok seat sebelah tuh sepanjang perjalanan tuh ek? Padahal aku dah terpikir, sampai2 ni nak bukak laptop pastu nak potostet assignment bebudak. Time tertinggal laptop arituh pon sama. Dah sampai, tarik hand brake, nak ambik badge dalam handbag, baru perasan. Satu lagi, pasnih kena biasakan start kete, bawak masuk beg siap2 dalam kete. Huih!

0 komen: