BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 29 April 2011

Metric System or SI Unit

Sabo je lah aku ni. Bertahun nak ingat. Dah lama aku nak tulis pasal sistem metric ni, tapi tak ingat. Aritu teringat, terus cakap kat encik suami, suh ingatkan. Sekali bila aku dan ngadap pc ni, aku lupa, dia apatah lagi. Puas la memerah otak nak mengingatkan. Tiba2 pulak pagi tadi aku teringat. Subhanallah... ajaibnya ciptaan otak manusia ni kan. Boleh pulak teringat bila tak nak ingat. Eh?

Masa form 1, kalo tak salah (sistem kbsm), kiter telah diperkenalkan kepada sistem metric. Unit2 yang digunakan SI unit namanya. Meter, gram, liter. Bila aku gugel, rupanya asalnya ejaannya versi mat saleh ialah metre, litre. Tapi orang us eja meter, liter. So kita pun terikut. Oh, tau tak? Lecturer aku pernah cakap. Camne kita nak kenal, buku tu buku mat saleh ke buku us? Dia cakap, buku mat saleh, hitam putih, plain je. Buku dari us pulak banyak gambar2 dan berwarna-warni. Maksud dia buku rujukan kitorang la. Maksudnya kita bandingkan 2 buku dari subjek yang sama la. Kalo buku sekolah tadika mungkin la mana2 pun warna warni kan. Aku pun tak kaji sangat. Tapi memang ada benarnya. Tak tau la kebetulan ke haper.

Ok, bila sistem persekolahan telah mengajar unit SI, apa kesannya? Ya, betul. Aku memang tak geti unit2 lama ni. Kati, hasta, ela, kaki, inci dan yang sewaktu dengannya. Kalo nak tau, 'hun' pun aku baru je tau dalam tahun 2008. Tu pun sebab time tu sibuk nak membuat rumah. Tetiba encik suami citer dia beli besi 4 hun nak buat ikat table top kat dapur. Pastu beli pasir se ela? Apa tu? Kaki inci tu mungkin lah biasa kot. Sebab dah biasa menjahit. Ni, selalu aku tau beli kain pasang 4 ela. Ni beli pasir pun ikut ela jugak? Usah lah ditanya pasal hasta ekar relung rantai segala. Kalo sepelaung setanak nasik sepuntung rokok aku tau la.

Aku rasa sekolah patut mengajar unit2 lama ni. Aku dah tengok dalam sektor pembinaan, unit2 ini sangat banyak digunakan. Mana ada kiter beli jubin 33cm x 33cm? Beli tanah 400 meter persegi? Mesti guna square feet punyer. Dalam sektor fabrik kot lah dah kerap digunakan meter kan. Jarak pun dah tak de pakai batu2 lagi. Eh, banyak lagi la aspek kehidupan yang masih memerlukan unit lama ini. Tak susah pun nak ajar, kan?

Tak tau lah kalau budak sekarang ada belajar. Tak kosser aku nak kaji silibus derang. Yang penting, pointnya di sini, kena ajar juga. Kalau takde dalam silibus, korang mak2 bapak2 tu sila la ajar, ok?

2 komen:

Luna said...

sekati = 600 gm

hehehe

AyunasiA said...

mcm pernah dgr. berat ko berapa kati? aku 7.1666667 kati.