BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 15 April 2011

Dah Beli Kain Raya?

Dah tengah bulan 4. Sikit lagi nak bulan 5. Awal bulan 8 dah puasa. Lebih kurang tambah tolak, tinggal 4 bulan lagi dah nak raya. Kalau ikut resmi tukang jahit, 2-3 bulan sebelum raya lagi derang dah tutup tempahan. Tutup tak tutup la. Ada yang terima, cuma ada ayat sikit hujung2 nya, "saya tak janji yea..." So, pepaham je lah. Lagi pun, tempah baju time raya bagi aku, bermakna, kita bersedia menanggung risiko. Selain baju tak siap, risiko kualiti jahitan yang hampeh. Mujur lah sekarang, kita ada pilihan. Baju siap!

Tapi, itu pun kita tak boleh terlalu bergantung kepada baju siap. Faktor saiz memang out awal2. Macam yang aku katakan dulu, tak ramai orang yang bersaiz standard. Dan ramai juga yang kisah dengan kualiti baju siap. Tapi, kalau dah baju tempah pon tak berkualiti, baju siap pon sama, ada ke pilihan lain? Ada! Jahit sendiri! Ok ok aku tak salahkan korang yang tak pandai jahit. Tak baik tau. Kalau jahit sendiri pon, tapi tak pandai, usahkan kualiti, rupa baju pun belum tentu jadi. Eh, bukan2. Maksud aku, pilihan lain ialah tempah sekarang!

Awal sangat ke? Bagi aku tidak. Bukan lah kita beriya2 sangat nak beraya. Tapi kalau dah dekat2 nak raya sok, ko beriya2 jugak, kan? Orang sibuk2 berpuasa beramal ibadat, ko pulak sakan soping baju raya. Lagi la tak baik. Lagi pon trend kain2 sekarang ni memang dah nampak dah. Kain crepe wangi atau batik satu malaysia. Dan design pokok2 tumbuh di kaki atau kain berkaki corak bunga menjalar dari kaki. Huh! Susahnya! Tahun lepas dah ada dah sikit2, tapi tahun ni dia masih valid dan memang sesuai untuk raya tahun ni. Kalau pegi jalan tar tu, derang bagi nama 'kain mahir zain'. Mahir ok. Terampil lagi!

So, apa lagi? Pi beli kain sekarang. Pastu hantar kat tailor, cakap nak pakai bulan 6 ke 7 ke. Cakap anak sedara nak kawen (tak perlu pun bagi sebab, tapi kalau ada sebab lagi baik hihi). Serius! Walau pun kita bagi due date, kalut dia tak sama ngan raya. Tapi, bila dah siap tu, jangan lah pulak korang pakai pegi kenduri kawen. Masin mulut. Simpan je dalam beg balik kampung. Tak pun hantar bawak balik kampung terus (di mana kampung yang nak beraya sok. atau di kampung sendiri lagi baik.), bior di makan dek tikus kihkihkih. Kurang2 kalau suami ajak beraya di kampung beliau, leh kasi alasan, kena gak balik kampung saya sebab baju raya semua dah dihantar di sana hehehe. Bijak tak?

Cakap orang yea.

Aku pulak, tahun ni takmo jahit baju orang. Kakak2 sekalian, sila hantar ke tailor ya. Tak pon hantar kat kak ani hihihi. Ooo pandai ek korang. Ngan kak ani bayo. Ngan adik sendiri nak free je ek. Tahun ni dah takmo lagi menjahit di bulan puasa. Nak terawih 20 rakaat setiap hari. Cuti tahunan dah tinggal sikit ni. Tak boleh dah nak cuti seminggu sebelum raya untuk menjahit baju.

p/s tahun ni raya kat eto5, kan? jom raya bertema! tema tahun ini ialah pepel biji kundang (tak leh ubah sebab dah hantar tempah baju melayu dah hihihi sukati)

2 komen:

zahratulziqryen said...

awal..tp bgslah..bijak mrancang nati x de la kalut dekat nk raya kan..owg len cbok nk pilih2 ken pe nak beli kite da ada siap da..hihihi..maaf trbaca blog nie..thanksler bg cdgn gnie..bgs...

AyunasiA said...

tq zahratulziqryen...