Monday 31 May 2010

M.A.W.I ~ W.0.R.L.D



Hahaha mimpi apa malam tadi sampai buat entry pasal mawi neh? Isy, takde maknanya mimpi. Sebenarnya, balik kerja aritu, aku terdengar lagu mawi & m nasir, tah apa ke tajuk nya, dah lupa dah. Nampak sangat hehe. Dan2 tu aku terus pasang cd mawi. Saje lah nak mengimbas kembali zaman minat giler kat dia dulu. Dah 5 tahun berlalu, segalanya sudah berubah. 360 darjah! Jom, bekas2 peminat mawi, kita kembali menyusur kenangan di tahun 2005 itu.

Aku mula2 tengok af kat kedai makan seri bunga seksyen 2. Af1. Masa tu rosma nyanyi lagi my all kot. Ada ke dia nyanyi lagu nih? Tah, tapi lagu omputih la dan dia pakai baju kaler merah. Pastu, aku tengok final af1 kat umah kakak ku di bestari jaya. Kat mana tah tu kan? Batang berjuntai la. Terpaksa gak tulis nak bagi korang faham.

Masa af2, aku tengah nak pindah ke dungu*n. Ingat lagi, masa aku sibuk2 jumpa dekan berbincang pasal transfer tu, ada sorang akak ni cakap, "kecik je dia ni, macam nughul." Siapakah nughul itu? Aku pun tak tau. Lepas2 tu baru aku faham, mungkin dia maksudkan nughul af2 tu lah kot. Ke aku yang perasan ekekek. Bila dah pindah, kawan2 pulak sibuk nak tengok af tapi takde estro. Ada sekali tu, derang ajak aku pergi rumah seorang staf ni kat kuarters. Sanggup pulak aku pergi memalam tu. Pelik betul. Final af2 aku tengok kat rumah kakak ku lagi. Kebetulan aku ada interview kot. Tengok sensorang je sebab kakak ku pergi rombongan ke errrr kota baru kot. Banyak memori dah delete. Sibbaik masih dok kat recycle bin. Ingat la jugak sesikit.

Selepas tu, aku pun kawen. Rumah pun dah ada estro. Jadi, aku mula betul2 follow af3. Itu pun dapat tengok konsert je sebab rumah kat dung*n takde estro jugak. Tetiap minggu memang aku balik bp. Gigih kan? Tak lah. Bukan balik sebab nak tengok af. Lebih kepada menunaikan tanggungjawab terhadap keluarga hehehe. Ye lah tu.

Ingat lagi, setiap minggu, balik je dungu*n semula, aku akan download video nyanyian dia. Tah, ada lagi ke tidak tah. Tak ingat pulak aku ada simpan dalam cd ke tidak. Pastu dok la ulang ulang ulang. Ye lah, setiap minggu rasanya macam best je performance dia. Keluar suara pancit pun buat2 tak dengar. Kalau dengar radio pulak, dengar lagu yang dia nyanyi, tapi penyanyi sebenar yang nyanyi, rasa macam, eh, mawi nyanyi lagi sedap la huhuhu. Bila nyanyi lagu jamal abdillah, dah rasa setanding dah. Bila tengok dia nyanyi beautiful maria, rasa macho giler. Sampai sanggup menghafal lirik lagu.

Masa tu juga, banyak giler blog yang aku follow. Yang puji, yang kutuk, semua aku layan. Antaranya club-bid, juandanz@ dan banyak la lagi. Pastu dulu ada website yang kena bayar kalau nak tengok tu. Diari extended ke haper. Leh tau aktiviti derang lebih lanjut. Eh, dulu diari dia 2x sehari kot kan? Rasa macam banyak giler yang kiter tau pasal dia. Masa dia nyanyi lagu hattan, pergh! sedih giler sebab orang kutuk2.

Bila dah menang, resah gelisah menanti album keluar. Hari ke hari bulan ke bulan. Akhirnya, dekat2 nak puasa ke raya kot baru kuar albumnya. Dalam adik beradik aku, yayu sorang je kot yang tak beli album dia. Mana laaa album tu tak terjual beratus2 ribu ek? Tu baru adik beradik aku. Tak kira lagi adik beradik korang. Mak bapak atuk nenek pun beli album dia jugak. Yang tak boleh blahnya, yang aku beli tu, cd. Padahal aku takde pun cd playernya. Kat kereta pun pakai kaset. Ada takde, aku dengar kat pc je lah.


Ada masa nya, mawi diundang menjadi dj jemputan kat era. Bila tau je, aku terus pangkah2 kat kalendar, tarikh dan masa dia akan ke udara. Padahal aku boleh dengar radio dalam kereta je (masa kat dungu*). Giler poyo.

Pastu, masa aku dah tak keje pulak, ada program resume mawi. Hahaha ni memang tak boleh blah punya program. Last2, masa final, tinggal 2 orang peserta yang mana salah seorang tu ialah perempuan, bekas secretary kot, dah lupa. Tapi memang dia boleh la buat keje tu. Tapi, oleh kerana lawannya tu lelaki, iras2 pulak rupa gayanya, langsung kalah pempuan tu. Jap jap, man ke haper nama mamat yang menang tu? Tapi yang musykilnya, selepas tu pun aku rasa dia tak jadi pa mawi gak. Dah siap berenti keje bagai lak tu.

Masa tahun pertama dia menang af tu, dia ada buat rumah terbuka hari raya kan. Jangan lupa uolsss. Aku lah salah seorang yang menyesakkan lalulintas di felda taib andak itu. Kalau tak salah aku dia buat pada hari raya ke-3 ke ke-4 gitu. Masa tu aku dah balik bp, tapi patah balik semula ke kulai semata2 nak pergi ke sana. Pulak tu, time tu lah pulak betri kancil nak kong. Masa pergi tu kami tolak baru start. Bila dah sampai, sengaja parking kat bukit. Tapi, masa sampai tu dah takde dah makanan. Mawinya pun dah takde atas pentas. Itu rumah terbuka ke, karnival syuerheboh? Siap ada jualan tshirt, megi, kereta (dia jadi duta eon kot) dll. Sempat la aku bergambar ngan kereta savvy dia yang plet nya maw1100 kot.

Bila nak balik, memang betul pun ketenya takleh start. Menolak ler. Itulah first time aku start kete guna kekdah tolak tu. Masuk gear 2, bila dah agak laju, lepas klac. Eh, ye ker gitu? Ye lah kot.

Selepas pak atan meninggal, dia break up ngan ina. Dan di situlah berakhirnya saat gemilangnya mawi dalam hidup aku. Tak tau lah siapa yang salah siapa yang benar. Bila baca buku ina tu, rasa macam mawi yang salah hehe. Kot lah ada buku mawi jugak, mesti nampak ina lak yang salah.



Lepas putus tunang, mulanya ina pindah keje kilang kat kota. Kilang soode kot yu? Nampak macam baju dia kaler pink. Boleh pulak mampu beli kete. Besar gak gaji dia ek? Pastu dia ditawarkan keje ngan syarikat apa tah, sebelum dapat tawaran jadi model dan seterusnya tawaran menyanyi ngan hijaz rekod. Dah nyanyi2 dengan agak sumbeng, sangkut pulak ngan suhaimi. Lalu, bertunang lah dia sebelum berkahwin. Masa dia kawen, aku tengah kat mersing. Dekat dah ngan umah dia hehe. Tapi, tak pergipun. Tak kosser. Bukannya aku peminat dia pun. Cuma kesian je kat dia kerna dipermainkan oleh mawi.

Demikian lah serba sedikit kisah kenangan ku. Kini, aura entah ke mana, menyampah lagi ada. Tu lahhh orang tua2 dah pesan. Jangan suka sangat kat orang, nanti jadi benci.


0 komen: