BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 6 May 2010

Ke Arah Hidup Bersyariat : RIBA Bab II

Macamana puan2? Ada yang tertunggu2 ker? Sorry ler. Ingat tadi nak iklan je. Sekali, studio kiter meletup pulak. Ni pon kita bersiaran di bawah khemah saja. Namun, demi menegakkan syiar Islam, ku teruskan jua. Allahuakbar! (Bayangkan la sendiri.)

Baik lah. Kita sambung balik pelajaran kiter tadi.

Apakah erti riba? Patah balik ke persoalan mula2 tadi. Terdapat banyak definisi, tetapi yang dah diringkas dan diintegrasikan, bermaksud,

Sebarang tambahan dalam barangan tertentu (ribawi) dan tambahan di atas hutang akibat penangguhan tempoh.

Ok, yang last tu maybe anda faham kot. Tambahan di atas hutang akibat penangguhan tempoh ni kira interest atau bunga la kan. Tapi, apo ko bondo eh barangan ribawi itu?

Oh cop cop. Korang perasan tak? Masa sekolah dulu kita dah belajar dah bab mu'amalat ni kan? Riba pun ada kalo sekolah ugama. Tapi, kalau difikir2kan, masa sekolah dulu, mana lah kita ada ambik loan ke, beli gelang rantai emas ke, membuat tukaran wang ke kan? Jadi, belajar macamana pun, tak praktik, memang la lupa. Bila dah besar, bekerja, berduit, baru lah kita buat bisnes2 tersebut kan? Tapi, masa ni lah kiter dah lupa pelajaran dulu. Sebab tu lah kita kena sentiasa belajar. Bukan salah kita yang lupa. Tapi, kita sendiri yang kena menuntut semula. Kalau bukan kita, aku je lah kot huhuhu. Iklan ini ditaja oleh ban*k Islam malays1a berh@d hehehe.

Baik lah. Kita kembali ke rancangan al-ceramah. Sebelum iklan tadi, saya tinggalkan para penonton dengan soalan, apa dia barangan ribawi? Tetapi, saya nak tinggalkan dulu soalan itu (supaya korang teruskan membaca hingga ke akhir hehehe). Sekarang kita lihat, apakah maksud kepada makna riba itu tadi dengan melihat, jenis2 riba.

Menurut imam Syafiee, terdapat 2 jenis riba yang utama iaitu riba ad-duyun dan riba al-buyu'. Takyah la susah2 nak hafal nama ni. Cukup sekadar tau je pun takpe.

Riba Ad-Duyun

Riba ad-duyun ialah riba yang muncul daripada hutang. Haaa ni yang kita sedia maklum la kan. Munculnya riba ini dalam bentuk kadar lebihan faedah (riba) yang terhasil akibat tempoh. Dalam riba ad-duyun ni pula, ada 2 jenis iaitu riba al-qardh dan riba al-jahiliyyah. Untuk lebih faham, memang kena baca sampai abis yea.

Riba al-qardh pula ialah kadar atau sebarang manfaat tambahan yang disyaratkan atas pemberian pokok yang dibuat diawal kontrak. Part ni rasanya semua orang faham kot. Yang orang sebut2 interest berapa percent tu ialah riba al-qardh. Eh, bukan loan perbankan islam pon ada percent2 gak ke? Tetapi, percent dalam loan tu bukan interest/faedah.

Riba al-jahiliyyah pula ialah kadar atau sebarang manfaat tambahan lebih daripada jumlah pokok pinjaman yang dikenakan akibat si peminjam gagal membayar pada tempoh yang dipersetujui. Akibatnya, dia akan top up denda tu kepada pokok. Tu yang jadi pokok tu berbunga2 tuh hihihi.

Riba Al-Buyu'

Riba al-buyu' ialah riba yang muncul dalam jual beli barang ribawi. Berlaku apabila:

1. ketidaksamaan pada berat atau kuantiti pertukaran 2 barang ribawi atau
2. pertukaran dibuat secara bertangguh.

Dari tadi ribawi ribawi. Apa benda tu? Mawi aku taulah. Ok, sila lihat table di bawah. Gigih aku membuatnya untuk korang tau.


Ok, ada 2 kategori barang ribawi iaitu mata wang dan makanan asasi. Dulu2 kan emas dan perak turut dijadikan mata wang kan. Eh, sekarang pun ada, dinar emas. Emas dan perak yang dok kat leher, lengan, telinga dan jari tu pun termasuk lah jugak yea. Tak kisah la emas putih ke, kuning ke. Janji ada unsur aurum (betul ke ni cikgu safiah?), kira emas la. Dan, di bawah kategori wang tu segala jenis mata wang la ek.


Dan untuk makanan asasi tu, kalau kat malaysia ni termasuk la beras. Beras basmathi ke, herba ponni ke, hancur 15% ke, siam super tak super, janji beras la. Kalau pun korang lidah omputih, tak makan nasik sebaliknya memakan kentang, kentang tu lah makanan asasi korang, maka kentang la barang ribawi (harap jika ada ustaz sila betulkan jika salah).

Riba al-buyu' ni juga ada dua jenis iaitu riba an-nasa' dan riba al-fadhl.

Riba an-nasa' ialah berjual beli atau bertukar antara dua barang ribawi yang sama jenis secara bertangguh (tidak disempurnakan dalam satu masa). Maksudnya, kalau kita bertukar benda yang sama, walau pun lain2 kualiti, mesti kena dibuat dan2 tu jugak. Tak boleh la katakan ko nak tukar beras basmathi ko ngan beras siam mak iti (bukan nama sebenar), tapi ko ambik dulu beras siam mak iti tu, besok baru ko kasik beras basmathi ko pulak. Tak kisah lah ko janji nak anto terus ke depan pintu rumah dia ke haper, tapi mesti dibuat pertukaran itu dalam satu masa. Sama la jugak kalau ko tukar emas ngan emas, perak ngan perak, rm ngan rm. Haaa macam time nak raya kan kita selalu gi tukar duit kertas kepada duit syiling kan. Tu pun kena buat dan2 tu. Tak boleh la kita kasik duit kertas dulu, minggu depan baru bank kasik duit syiling. Eh, mana ada orang tukar duit syiling lagi zaman sekarang? Ok ok duit rm50 ngan rm1 la contohnya. Ha, faham tak? Eh, tapi kalau kiter kirim duit kat sorang kawan, pastu dia balik rumah baru dia tukar kat bank, cemana ek Memang dia ngan bank tu ok, tapi, yang kita ni? Kan ke besok tu baru dapat duit baru tu ek? Isy, tu ko tanya la sendiri kat ustaz tu. Kalau takmo syubahat, suh member tu pakai duit dia dulu, dah tukar, baru kiter wat pertukaran ngan dia pulak. At least, tak was2, kan? Good idea. Dah macam ejen lak ek. Silap aribulan, member pulak letak interest kehkehkeh. Upah ok, upah. Cuma kawan tu la yang tak tahan, asik nak dulu kan jek. Buatnya tak jadik pulak, masak la perabis duit singgit tu wat bayo makcik kantin tiap2 ari.

Riba al-fadhl pulak ialah berjual beli atau bertukar antara dua barang ribawi yang sama jenis dengan berbeza kadar berat (jika dijual secara timbang) atau kuantiti (jika dijual secara bilangan kuantiti). Maksudnya, sekali lagi, barang sama jenis, emas dengan emas, beras dengan beras, gandum dengan gandum, kurma dengan kurma, kalau nak tukar, mesti kuantitinya sama.

Contohnya, ko tukar 5 gram emas jenis 916 (emas kuning) dengan 6 gram emas jenis 750 (emas putih). Nahi nahi! Cannot ok. Walau pun kita sedia maklum bahawa emas putih lagi mahal dari emas kuning. Asalkan namanya emas, tetap lah emas. Itu riba al-fadhl namanya ya. Ini kerana, jenis kualiti tidak memberi kesan kepada hukum.

Atau pun, ko tukar atau jual 10kg beras Basmathi ngan 15kg beras jenis A1. Pon haram juga kerana sepatutnya 2-2 beras kena 10kg atau 15kg. Kena sama ok. Saper suh ko buat sistem barter, kan? Jadi, kalau takmo riba, beli la beras pakai duit. Tak pon, nak juga buat barter, bayar je pakai kurma safiyya yusop tayob ke tepung gandum berprotein tinggi nona ke. Haaa yang tu tak kisah ko nak kasik berapa kilo pon. Tapi, kena lah tukar tu dalam waktu yang sama.

Baik lah, sekarang perhatikan pula legend di bawah table tu tadik. A a a ok dah scroll up? Scroll down balik ke sini. Kaler kuning syarat A sahaja. Kaler hijau, syarat A dan B. Apa yang A dan apa yang B?

Syarat A : transaksi pertukaran (urusniaga) mesti lah dilakukan dalam satu masa atau dalam satu majlis.

Syarat B : mesti sama berat walau pun berbeza kualiti dan nilainya.

Kalau diperhatikan, yang berwarna hijau ialah pertukaran atau urusniaga benda yang sama. Jadi, untuk benda yang sama, syaratnya mesti lah sama berat dan transaksi dibuat dalam masa yang sama. Faham kan? Untuk kes2 tertentu, kita tengok bab 'riba dalam konteks semasa' ya.

Yang berwarna kuning pulak, syaratnya cuma transaksi mesti berlaku dalam satu masa. Maknanya, takleh tangguh. Dan barang ribawi yang terlibat ialah barang yang berada dalam kategori yang sama; matawang dengan mata wang, makanan asasi dengan makanan asasi. Contoh paling senang, beli emas atau perak, mesti bayar cash pada masa itu juga. Tak boleh bayar ansur2 yea. Ni memang selalu kita dengar, kan? Jadi, berhati2lah.

Sama jugak dalam kes beras tadi. Kalau ko tukar ngan tepung gandum berkalsium tinggi ke kurma safiya ke, kena dalam masa yang sama. Tapi, kalau beli beras ngan duit, takpe sebab duit masuk kategori matawang. Masuk buku 5 lor apek. Tapi, jangan pulak apek tu letak bunga pulak ngehngehngeh.

Akhir sekali, yang kaler putih. Ni biasa berlaku dalam kehidupan kita sehari2. Beli makanan asasi dengan duit. Yang ni takde syarat2. Tiada unsur riba. Atau dengan kata lain, boleh hutang.

Ok, dah, pegi masak nasik dulu. Nanti sambung lagi.

p/s selepas ini, riba dalam konteks semasa. cerita pasal sistem barter ni dah takde sangat zaman sekarang.

0 komen: