Monday 10 May 2010

Tudung Asiani


Sebenarnya, sejak tahun lepas lagi aku dah bercita2 nak buat tudung sendiri. Masa tu aku dah beli kain jersi langsir nak buat eksperimen. Tah, buat pun tak sabo, nak cepat siap, sudahnya, ke tapak pelulusan sampah je perginya. Sudahlah hasil takde, semangat jua turut luntur bersama perginya tudung itu.

Tiba2, minggu lepas, member aku yang jadi blogger sekejap je tu, tayang tudung 'ariana' dia. Pergh! Tercabar betul. Lalu, aku pun pergi ke kedai membeli kain solena yang paling keras. Tak menyempat2, aku pun mencuba sekali lagi dengan baki kain jersi yang aritu tu. Mak oiii... ni nak pakai kat rumah pun tak tergamak rasanya. Senget sebelah!

Aku pon pikir. Pikir punya pikir, agaknya aku tak geti jahit guna kain jersi kot. Kan dia memeri kan. Apa kata aku cuba ngan kain biasa, yang tak memeri. Lalu aku pun membuat lagi dengan kain yang aku beli masa belajar menjahit kat kemas 3 tahun dahulu. Ok, boleh lah tahan. Tak senget dah. Dan dah dapat skill cemana nak sambung awning.

Tiba weekend minggu lepas2, aku try cari kain lycra. Memula pergi pr1ma m0da. Wah! Ada laaa. Terus aku beli semeter. RM10.90. Ada satu lagi jenis JC lycra, RM12.++. Tapi nampak sangat ke'jersey'annya. Pastu ada gak yang corak2. RM18.++.

Lepas tu, aku tengok kat nag0ya pulak. Wahhh lagi banyak choice. Macam2 kaler ada. Tapi, rasanya bukan lycra kot. Macam jersey. Tapi, tak kisah lah. Kat gulati5 pulak, lagi lah mahal. RM20! Tapi, kat sana ada baaaaaaaaaaaaaanyak sangat kain jersey corak2. Tak tanya pulak berapa harganya.

Maka, aku pun menjahit lah kain yang aku beli kat pr1ma m0da tuh. Ni lah satu masalah aku. Aku tak berapa sabar. Kalau boleh nak siap cecepat. Pastu, hasilnya lebih kurang jer. Bila dah siap, aku pun cuba. Ermmm macam nipis la pulak awning nih. Dia tak berapa nak kembang. Tepinya pun tak berapa kemas. Belum boleh dipakai.

Lepas tu, aku pun buat lah research sikit. Mengikut kajian itu, biasanya kelim tepi tu derang pakai mesin jahit khas. Kan dari dalam kita nampak jahit tepi, tapi dari luar dia ada double line yang lurus je kan. Belek punya belek, alerrr mahalnya mesin jahit tu. Jadi, sebagai alternatif, derang jahit tepi biasa, kendian jahit lurus pakai jarum yang kembar 2 tu. Tapi, mesin aku mana boleh wat cenggitu? Adeh!

Last2 aku pun mengambil keputusan untuk membukak semula tudung tuh. Gigih ler aku menetas tepi dan awning tuh. Memula sekali, aku tepek kan kain keras tu menjadi 2 lapis. Pastu aku jahit tepi semua tepi. Oleh kerana aku penjimat orangnya, aku pun pakai je benang kaler putih. Janji jahit tepi.

Dan, ini lah hasilnya.

Takde siapa yang perasan bahawa tudung ni adalah tudung 'asiani' kalau aku tak cakap hehehe. Ok lah tuh!

Hari jumaat lepas, aku keluar tengahari untuk membeli kain solena yang lebih keras lagi. Sekali, tak cukup pulak. Dia suh datang esok. Aihhh, kalau aku nak datang ari sabtu, takde lah aku kuar tengahari jumaat nih. Huh!

Maka, ari sabtu, aku pun pergi lagi kedai tu. WTF! Boleh dia kata, takde stok? Dusy kebabom! Komfem aku tak jejak lagi kedai ko. Hampagas.

Menghilangkan rasa frust tertonggeng itu, aku pun pergi soping hihihi. Sebenarnya ada kedai lain yang jual benda alah tu. Yang bestnya, tokei tu cakap, memang yang tu salu orang cari untuk buat tudung. Yes! Tu lah, pandang rendah lagi kedai kecik tu.

Kendian aku gi sumit. Malas dah nak pegi k4. Kat sumit pon ada nag0ya jugak. Lalu aku pun membeli kain jersey semeter. Kali ni, nak buat proper sikit. Aku beli 3 buku benang kaler yang sama supaya jahit tepi itu lebih cantik dipandang. Sape nak pandang? Kot la terbang2 ke tudung tu kan. Takde lah nampak putih2 je belah dalam tu. Nak beli benang jahit tepi yang besar tu, macam tak berbaloi pulak. Macam lah nak bukak bisnes tudung kan. Eh, tapi opismate aku dah sibuk2 nak order tau hihihi.

Pastu, aku pergi bpmol. Dua 3 minggu lepas, yang aku keluar ngan kengkawan hari jumaat tu, kami ada terjumpa satu beg yang kiut nih. Memang teringin nak beli, tapi kenalah mendapat approval kan. Sebenarnya, boleh je terus beli. Tapi, nanti kalo aku tunjuk kat dia dan dia cakap tak cantik, terus aku kecik ati.

Kendian, esoknya konon aku nak lah pergi beli. Sekali, kami balik kampung pulak. Minggu lepas kami pergi lagi, alahaiii dah takde la. Huuuuuu siapakah yang berhati comel seperti ku itu? Pastu aku pergi square1, cawangan kedai tu jugak. Tapi, takde lor. Ingat, mesti dah habis dah.

Sekali semalam, aku pergi kedai dia kat bpmol, wallaaaa ada lagi lor. Yeay! Dah, tak sempat dah nak mintak approval segala. Kang next week pergi, komfem dah takde. So, aku pun terus lah beli. Tah, apa yang best sangat ngan beg ni tah. Mungkin materialnya yang lembut itu yang memikat kalbu. Tah, apa punya taste tah.

Cakap comel cepat!

Semalam aku memang murah hati. Kalau encik hairul ikut sama, mesti aku dah belikan dia henpon nokia 5800 itu huhuhu. Haaa saper suruh jual mahal. Padan muka. Lepas beli beg, aku cari kasut pulak. Kasut sekarang ni dah macam nak tanggal tapaknya. Susah betul nak cari yang sama. Selesa sungguh. Jarang aku dapat pakai kasut kulu kilir tau. Dengan kasut ni, aku pakai macam pakai selipar. Kuar makan pun main sarung jek.

Sebelum dia kopak, baik aku kopakkan duit ku dulu. Jumpa pulak dengan kasut yang lebih kurang sama, tapi keras sikit. Boleh la. Bukan senang nak jumpa benda yang kita dah berkenan, dan ada saiz. Sementara dia masih banyak stok ni, aku pun sambar siang2.


Dan hari ahad, aku mula memotong kain2 untuk hari raya. Lama lagi tu. Tapi, kalau tak mula dari sekarang, besok malam raya baru lah terhegeh2 nak sembat. Dah lah bab memotong lah yang aku paling malas sekali. Leceh giler. Purata aku boleh potong sepasang, 30-45 minit. Tapi, bila dah ada gangguan tv dan internet, sepasang boleh jadi berjam2. Lepas potong, aku terus jahit tepi. Fuh! Selamat sudah 8 pasang. Next, tebuk leher. Pon leceh jugak.


Sambil2 menjahit baju ni nanti, aku nak jahit langsir dan tudung jugak. Tu yang kena ekspress. Mana lah tau, ada yang nak menempah ke kan. Yayu dah komfem lah kan.

p/s Yu, maksimum 4 pasang je tau. Yang ke-5 kena caj hihihi.

3 komen:

Yayu said...

Setakat ni dah ada 3 pasang utk akak 2 pasang untuk Nurin..hihihih

Kak anie said...

Ayunasia...akak ni boleh menjahit tapi tahap kemalasan menjahit tu dah melampau...malas nak cerita dah...ntah bila mood tu nak dtg pun tak tau...

Tapi cantik tudung tu...pandai ayu jahit...

AyunasiA said...

yu: dah, tempahan ditutup!!!

kak anie: saya pon paksa diri. sebab, kalau bukan sekarang, esok lusa kena buat juga.

tq. pasni boleh la buat awning sedondon ngan baju hihi.