Friday 21 May 2010

Cerewet

Menjadi seorang yang cerewet ni ada baik dan ada buruknya. Biasanya, yang baik tu dapat kat empunya badan dan yang buruknya pergi kat orang di sekelilingnya. Itu pun bergantung jugak. Kalau orang di sekeliling tu pun jenis cerewet jugak atau pun jenis tak kisah, takde lah dia rasa menyusahkan. Tapi, kalau dapat kat orang yang, dah lah tak suka sangat kat orang tu, buat pulak perangai cerewet, memang menjengkelkan sungguh.

Cerewet juga membawa kerugian. Contohnya, ko tak makan ikan sungai. Tetiba member belanja makan patin masak tempoyak kat temerloh. Dia pulak order patin yang betul2 keluar dari lubuk sungai punya. Pergh! Rugi lu beb. Tapi, rasanya, orang yang empunya badan takde lah rasa rugi. Cuma tak untung jek. Orang keliling la pulak yang rasa yang orang tu rugi. Walhal, dia tak heran pun.

Aku? Aku memang cerewet. Takde lah tahap dewa. Biasa2 je (bagi aku la kot). Bab makan, aku memilih, bukan cerewet. Memilih sebab aku tak suka makan certain benda. Dan kalau aku tak makan, tak menyusahkan sesiapa. Percaya lah. Kalau ada, makan. Kalau takde, tak mintak. Kalau orang hidangkan sesuatu yang aku kurang gemar, aku tak makan. Itu je. Takde lah aku mintak dia masak lain.

Cumanya, oleh kerana sikap memilih ini, encik hairul terpaksa la follow selera aku. Abis, benda yang aku tak suka, memang la takkan aku masak. Nak wat cemana? Yang paling obvious sekali in my household ialah sayur. Tak tau lah nak kata suami ku bernasib malang ke apa kerana sayur yang aku masak sehari2 cumalah kacang buncis dan kailan. Buncis tu kadang2 diganti dengan kacang panjang, tapi aku lagi suka buncis sebab dia manis sikit. Taugeh? "Abang nak makan toge, siang sendiri ek." Ok, tu namanya malas, bukan memilih kihkihkih. Tapi, selepas dimasak, barulah aku menyedari bahawa rasa taugeh itu adalah tak sedap. Takmo lagi dah. Ok, takyah bagitau aku bahawa taugeh itu bagus untuk meningkatkan kesuburan. Aku dah tau dah.

Itu bab sayur. Ikan pun ada certain je yang aku makan. Yang komfem sekali, ikan sungai. Kesukaanku selamanya. Kalau ikan2 yang rasanya kesat, memang lah takkan aku makan. Masak apatah lagi. Antaranya, ikan pari. Ikan merah yang orang kata sedap sangat dimasak asam pedas tu pun aku tak berapa suka.

Kek dan biskut juga aku tak suka. Dan roti juga. Biskut dan roti kan kering kan. Tah, aku rasa bila tengah gigit roti atau biskut tu, aku rasa macam sesak nafas dengan aromanya. Ok, tu cerewet kot. Tapi, ada ke aku susahkan orang lain? Takde kan? Kek tu boleh la lagi aku makan sikit2. Tapi kalau balik kampung mil suh bawak balik, alamat sampai raya tahun depan kot ada lagi duduk dalam peti ais. Coklat pun sama. Sebijik coklat kisses tu pun kemain susah nak abis. Ini semua gara2 aku berpantang makan coklat sebab jerawat dulu. Sekarang bila makan balik, dah takde nikmat.

Ok, sebenarnya aku bukan nak cerita pasal cerewet makan (tapi terlanjur dah tertaip tu, baca je lah ek), tapi cerewet2 yang lain. Tapi, oleh kerana aku dah cerita pasal cerewet makan, maka secara tidak langsung, terjadi lah cerita segala2ya tentang cerewet.

Siapa suka pakai telekung wakaf? Ada. Mesti ada. Sebab itu lah ramai yang malas bawak telekung bila ke mana2, kan? Tapi aku adalah cerewet bab telekung nih. Sebab tu kalau aku terlupa bawak, baik balik je rumah baru sembahyang. Tapi, encik hairul selalu menggunakan alasan seperti entry semalam untuk memaksa aku solat dengan telekung wakaf.

Ok, orang lelaki ni tak faham kot. Dia ingat telekung wakaf tu sama macam telekung kita. Bersih, wangi, cantik berkerawang2, kering dan sedondon. Ye lah. Bila beli tu kan sepasang dengan kain kan. Sedangkan hakikatnya adalah jauh panggang dari api. Mungkin sesekali kita boleh bawak kaum lelaki ni masuk surau wanita supaya dia tengok sendiri dengan mata hidung dia sendiri. Mestilah dengan hidung supaya dia boleh menghidu baunya sekali.

Sesungguhnya, ciri2 telekung yang disebut di atas adalah perkara yang diambil kira ketika hendak sembahyang. Bersih, wajib lah kan. Karang tak sah pulak sembahyang tu. Untuk pengetahuan kalian, kebanyakan telekung wakaf itu adalah kusam. Warnanya yang putih, ada yang dah jadi kelabu atau beige (bunyi macam cantik). Di sudut kekek (mcm baju kurung pulak. alaaa yang 3 segi kat dagu tu)) nya, banyak tahi lambuan. Kadangkala, gincu dan bedak juga turut tercalit padanya. Jadi, adakah itu pakaian yang sesuai untuk solat wahai suami? Ewahhh macam over pulak.

Wangi, jangan lah bermimpi yang telekung wakaf itu adalah wangi harum dan asyik baunya. Kadang2, aku terpaksa bernafas panjang2 sekali nafas supaya dalam solat itu, kurang helaan nafas dilakukan. Kering. Kalau jadi orang pertama yang masuk surau semasa solat zohor, mungkin lah dapat telelung yang kering. Yang penting kat kekek tu. Kalau dia dah basah, umak umak umak aiii tak sanggup aku. Dengan baunya lagi, memang tak selesa. Lengan baju basah pun aku tak selesa, inikan pula di bawah dagu. Terus terang, memang tak khusyuk. Ni memang kritikal. Yang kering masih boleh lagi. Tapi kalau basah, maaf ler.

Itu satu hal. Nampak je bersangkut2an kat hanger tu macam banyak telekung. Padahal, yang complete set cuma beberapa je. Selebihnya, samada takde kain, atau takde telekung. Ada orang, dia tau yang dia dah menutup aurat, boleh ajer dia solat dengan pakaian yang dipakai tu. Tapi, kalau pakai telekung tu, at least kebarangkalian tersingkap adalah rendah.

Itu hal kedua. Bila dah ramai2 tu, telekung pulak tak cukup. Tunggu la pulak giliran. Orang yang tengah solat tu pun rasa tak selesa sebab tau ada orang menunggu. Macam solat dalam peperangan pulak. Tiba turn, dah komfem lah telekung nya dah tak memenuhi kriteria kering tu tadi. Kadang2 pulak, telekung ada, sejadah pulak takde. Ada yang takmo kongsi, pakai sehelai sensorang. Dah jadi lambat jugak. Sekarang, selain telekung, aku juga membawa sejadah sekali. Buat aper beli henbeg besar2 tapi tak isi penuh2, kan?

Aku rasa, ramai lagi yang cerewet bab telekung ni, kan? Kalau kat opis, biasanya masing2 ada bawak sendiri. Aku punya aku gantung kat hanger. Kalau simpan dalam beg, takut basah2 tu nanti bertahi lambuan pulak. Rupa2nya, ada jugak orang kat opis ni yang takde telekung sendiri. Aritu aku macam rasa basah2 kat kekek telekung tu. Tapi, aku ingat, mungkin memang dari aku sendiri. Kendian esok2nya aku perasan lipatannya tak sama dengan lipatan aku. Hari lain pulak, pengikatnya pulak kepala aku takleh muat. Sah! Ada orang lain pakai. Apa, ko ingat telekung yang digantung tu wakaf ker? Ngok! Ok memang salah aku sebab tak simpan dalam beg cantik2. Tapi, aritu aku ada perasan jugak, someone ni guna satu lagi telekung yang dihanger. Telekung orang, apa aku kisah kan? Tapi, tetap gak aku kisah. Aku tanya kat member, telekung yang kat hanger ada towel tu dia punya ker? Ya betulll. Jadi, suspect found! Dusy dusy dusy! Terpaksa lah aku bawak telekung ke opis. Nyampah! Nak tinggal kat surau pun tak berapa yakin. Ye lah, kita ni ye lah rajin bawak balik basuh setiap bulan. Tetiba orang sesuka ati je pakai. Walau pun perkara yang baik, tetapi, pendekatannya salah, tetap tidak wajar.

Dalam novel ketika love bertasbih ada disebut tentang sikap mendahulukan diri sendiri. Bukan selfish. Tetapi, dalam hal ibadah, kita patut mendahulukan diri kita sendiri daripada orang lain. Kalau mendahulukan orang lain tu disebut 'itsar' dan hukumnya makruh. Contohnya, ko nak solat kat surau. Kawan ko tak bawak telekung, jadi dia nak pinjam telekung ko. Jadi, kita perlu solat dulu, kendian baru lah kasi pinjam telekung tu. Atau pun, kalau ko nak ambik wudhuk, tapi air ada seciput je, cukup untuk ko sorang. So, pakai lah untuk diri sendiri dulu. Dan juga dalam soal jodoh. Ko dah suka kat mamat ni, tapi kawan ko pon minat jugak. Juga, kita wajar mendahulukan diri sendiri. Eh, ni contoh dalam novel tu, bukan aku memandai2.

Selain telekung, pemilihan surau/masjid juga aku sangat cerewet. Orang lelaki ni pon kekadang tak paham. Ingat kita saje2 tak nak solat kat surau. Nakkk jugak solat di rumah. Ye lah. Kadang2 tempat wudhuk tu dok kat luar. Lepas ambik air sembahyang, kan biasanya kita kena pakai tudung balik. Basah pulak tudung. Tak selesa. Stokin dah komfem la tak pakai. Lengan baju pulak, kekadang lupa nak turunkan. Nak pulak melintas kat tempat terbuka. Saper nak tanggung dosa tu? Ok ok, ada la penyelesaiannya. Jangan lupa dan pakai stokin. Cakap senang lah. Derang lipat2 kaki seluar ngan lengan baju je. Kalau kat rumah tu kan senang. Campak je semua, takyah cover2. Hmmm tapi, kadang2 tu terpaksa lah jugak, kalau dah terlambat. Bukan tak nak solat tapi, kena cari yang tempat wudhuknya kat dalam. Kalau yang tu takde alasan.

Kesimpulannya (bab telekung ni), bawak lah telekung ke mana sahaja. Tinggalkan je kat 1 kereta 1. Hujung minggu lepas, surau k4 sesak kerana kekurangan telekung. Ramai betul yang beratur menunggu. Tapi, aku dengan selambanya dapat solat dengan tenteram. Orang takkan mintak nak pinjam telekung yang cantik bersih wangi kering berkerawang dan sedondon. Kalau ada pun, aku dengan berlagaknya takkan bagi huhuhu. Masalahnya, kadang2, dengan femli pun berlaku jugak. Tak bagi, rasa berdosa. Dibagi, nanti basah2. Selalunya aku akan cakap, jangan basahkan kat area muka ek. Boleh? Cerewet ke tidak kalo camtu?

Ok, cerita kedua ni pula mungkin umpama membesar2kan perkara yang kecil. Tetapi, aku tetaplah cerewet dalam bab ini. Selipar memang perlu bila nak ambik air sembahyang, kan? Ok, masa aku baru2 pindah sini, aku terus bawak selipar. Derang cakap, tak lama la tu. Nanti kena rembat je ngan budak2 nih. Aku terpikir, kalau takde selipar, lagi kah susah, kan? Kenapa nak pikirkan hilang tu? Selipar pertama, sempat lah tahan setengah tahun kot. Memang hilang pon.

Kendian aku beli yang baru. Yang ni tahan lama jugak. Setahun kot. Baru je hilang. Masa aku beli tu derang cakap jugak, tak lama lagi hilang lah tu. Tapi, tetap derang pakai jugak, kan? Tak paham. Mereka rela takde selipar daripada ada tetapi hilang. Kalau takde aku yang supply selipar ni agaknya, memang berkasut lah derang ke bilik air.

Dalam pada tu, aku perasan juga, setiap hari jumaat, selipar tu takde. Lepas jumaat baru dia muncul balik. Jadi, bukan lah selipar2 yang hilang tu dirembat dek budak2. Sebenarnya derang2 ni jugak yang 'pinjam' bawak gi surau besar waktu solat jumaat. Dah sampai kat surau besar tu, tak tau lah. Mungkin budak2, mungkin bangla ke indon ke yang rembat. Tapi, aku rasa kalau benda tu dok je kat depan pintu aku ni, takde lah saper2 nak rembat kot.

Dan bila selipar kedua hilang, aku dah dapat membuat kesimpulan, selipar jepun tidak sesuai dibeli kerana ia muat di kaki2 bapak2 orang itew. Buktinya, kawan aku pakai ssandal cantik2 yang dah buruk, elok je tak hilang2. Jadi, aku pun bawak lah sandal aku yang dah buruk2 tu. Sayangnya, hayatnya tak panjang. Biasa lah, sandal kan cepat kopak kalau kena air. Jadi, aku pun beli selipar lain. Kali ni buka selipar jepun dan bukan juga sandal cantik2. Aku beli sandal plastik yang keras tu. Yang agak keji, aku beli yang betul2 comel saiz kaki aku hihihi. Setakat ni, isnin-jumaat, elok je dia duduk kat depan pintu. Cumanya, still dipakai oleh 'mereka2 yang takut selipar hilang, jadi takyah beli selipar' itu.

Satu hal pulak datang cerewet aku yang ketiga. Bila orang lain pakai selipar tu, basah, aku pun rasa geli nak pakai. Yek! Ni memang menyusahkan hidup aku. Argh!!!!!!


2 komen:

Luna said...

1) bab sayur, ko lebih kurang cam aku, bukan pemakan sayur yg tegar, tp taugeh aku boleh layan, dgn syarat,mesti masak sepenuhnya!

2) bab ikan, tengok pd jenis masakannya. wpun aku org perak tp aku x suka tempoyak. ikan merah kalo masak kari, OK,tp asam pedas atau sambal tumis, x suka. ikan pari kalo sambal tumis, OK..

kata sepakat Jaya nya; bab makan mmg memilih tp tak la sampai menyusahkan org (eg: menyuruh org tu masak kegemaran kita, bg aku, kalo lauk tu aku x suka, kicap dgn ikan masin pun aku jadi..)

3) tp bab telekung dan masjid atau surau tu; aku x kisah sangat..mungkin sbb aku ada anak yg akan mengikut contoh aku...(dan nak memaintainkan ayahnya supaya menunjukkan contoh yg sama, x mau ponteng2 k, ko bertuah coz encik hairul memiliki sifat2 terpooji dlm hal ini..so bg aku yg penting, sampai waktu kita solat..

3)dan lagi satu, aku baca 'dusy..dusy..' tu dusi dusi..tak boleh elak! hahaha

AyunasiA said...

dah macam entry, komen ko ni. anyway, thanx for sharing. at least ko dah mewakili kesemua reader blog ku ini yang ratanya kebas jarinya bila masuk blog aku ni huhuhu.