Thursday 20 May 2010

Bercampur Aduk

Updated

Yuhuuu!!! Anybody miss me? Cakap je lah terus terang, rindu kan kan kan? Tapi bukan la rindu orangnya. Rindu nak tau apa berlaku pada diriku selama 2-3 hari ni. Ye tak? Kot lah aku merajuk sebab mesia kalah piala th0mas terus nekad membawa diri ker kan. Ye lah tu. Memang merajuk pun. Ada yang kisah ker?

Sekarang ni, konvo dalam hidup aku dah macam hari raya. Tiap2 tahun ada. Sibbaik dia tak datang ngan raya haji sekali. Kalau tak, lagi lah senget bahu encik hairul. Boleh dikatakan, dalam bulan ni, setiap minggu dia terpaksa naik kl (aku guna istilah naik sebab kalau dalam peta, kl tu dok kat atas j0hor). Bukan kl je, ada sekali tu sampai ke kedah nun (aku guna istilah nun kerana tempat tu terletak di utara kedah). Semuanya demi keluarga tercinta huhuhu. Aku? Best betul. Tak ikut pun. Biasa ar, tak kosser aku. Setakat menganto adik2 masuk kolej ni, memang aku malas nak ambik port. Amboiii, aku dulu pergi sendiri naik bas je tau? Hehehe. Well, you know me. Aku kalau boleh, apa yang aku tak dapat dulu, semua orang tak boleh dapat ekekek. Contohnya, masa konvo dip aku, takde pun femli yang datang. Maka, sesiapa yang konvo dip tak perlu aku nak pergi hihihi. Kalau dulu aku pergi balik kampung naik bas, korang pun sepatutnya naik bas, takyah sesiapa nak gi jemput hantar. Sebenarnya bukan aku yang disusahkan hihihi. Tapi, dah hati kaudu, dengki jeles tak tentu hala. Tu yang tak susahkan aku, kalau yang memang aku pon terlibat dalam ini pelem, lagi lah berbuluuuuuuu je.

Dia cakap, aku ni tamak kasih sayang hehehe. Walau bagaimana pun, selalunya dia faham. Aku anak bongsu (walau pun tak bongsu sangat), tak pandai memberi. Tau menerima je. Ye lah, kalau ada adik2, mesti kita kena banyak mengalah dan banyak memberi. Apatah lagi lelaki. Tanggungjawab katanya. Hmmm memang anak dan abang mithali. Mudah2an dia akan menarik aku sekali masuk ke syurga. Oh, insaf tiba2.

Oh, cakap pasal tarik menarik ni, teringat satu perkara. Selalu (selalu ker?), kalau aku lambat sembahyang, encik hairul akan cakap, "Abang dah ajak, ayang tak nak. Nanti ayang masuk neraka jangan nak heret abang sekali ek." Gulp! Takut kan? Tu kalau kat rumah. Kalau balik keje tak solat dulu kat opis, "Kalau eksiden mati tengah jalan, tak sembahyang lagi camne?" Huuuu sadis sadis.

Ok, tutup cerita.

Aku menonton cerekarama 'Before Day After' (he? gitu ke bunyi nyer dalam bahasa banjar?) pada hari sabtu lepas. Itu pun terlepas beberapa minit sebab nak abiskan budak2 tu menyanyi sambil berharap diberi lampu hijau. Tapi still boleh catch up la jalan ceritanya. Secara kasar, ceritanya banyak flash back tetapi, dalam masa yang sama, ceritanya juga berjalan ke depan dengan pantas sekali. Kira banyak skip2 la.

Masa tengok gezek, macam fozi nawawi tu jadi nates. Rupanya memang ya. Kisahnya berkisar kepada penyesalan fozi ni ketika sedang menderita berhadapan dengan maut akibat perbuatan kejinya. Memang keji tak agak2 pulak tu. Dan fozi versi nates ni pulak dok provok2 pulak supaya dia mati dalam kesesatan. Walau bagaimana pun, akhirnya parentnya dapat memaafkannya, dan pergi lah dia dengan tenang. Yelah, bila kita nak bertaubat, perkara yang paling penting ialah meminta maaf kepada manusia dulu. Dalam kes ni, parent dia lah yang paling banyak dia buat dosa. Sebelum tu dia mintak maaf kat gelfrennya dulu. Isy, pelik betul aku macamana lisdawati tu boleh bertukar jadi pempuan gedik tiba2. Semata2 kerana mendengar kos rawatan mak dia yang bernilai rm60k. Sudahnya, tak sempat kumpul duit, terus dapat cacat. Pelik betul. Macam tergesa2 je pengarah tu nak abiskan cerita tu. Aku kalau tengok cerita yang cepat sangat dah masuk bulan depan/tahun depan, mesti rasa tak puas ati. Kalau nak buat cenggitu, buat lah drama bersiri. Ni telefilem pun nak cecepat.

Satu skrip yang agak menarik dalam citer tersebut :

"Saya tak halalkan duit haram yang saya bagi pada mak tu."

Camne?

Abis.

0 komen: