BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, 8 May 2010

Selamat Hari Ibu

Sepanjang minggu ini sinar membuka topik berkaitan ibu. Sepanjang minggu ini juga aku bergenangan air mata sepanjang jalan ke tempat kerja.

Banyak orang bercerita tentang kebestan ibu masing2. Ada, bukan aku takde mak. Mak tiri, mak mertua, masih sihat walafiat. Tapi, tetaplah aku terkenangkan emak kandung ku. Kalau orang lain, tak boleh lupa kenangan bersama emak, aku pulak, kenangan bersama emak lah yang paling aku tak boleh ingat. Ni bukan 'tak boleh ingat' versi utara ek. Ni betul2 punya tak ingat. Orang utara sebut 'tak boleh ingat' tu macam 'paling sukar dilupakan', kan?

Ada laaa beberapa perkara yang aku ingat. Seperti pada hari jadi yayu, emak buat besdei party kat sekolah tadika. Sekali, malam sebelumnya, yayunya sakit gigi pulak. Dalam kegelapan malam, emak menjahit baju gaun untuk dipakai oleh yayu. Dan emak juga membuatkan kek (kek aising ke yu?). Tapi, tu sepatutnya kenangan yayu lah, kan? Abis, besdei aku tak pernah pun berparty?

Satu lagi yang aku ingat, pada suatu hari, emak suruh aku buang hampas kelapa kat belakang. Belakang ni kira belakang rumah orang depan rumah kami. Kat situ ada ladang sawit. So, aku pun bawak la hampas tu ke belakang rumah mas (indot). Time tu lah pulak, aku terjumpa si mas. Apa lagi, kami pun pergi lah ke ladang belakang rumah dia dan mencabut anak2 sawit untuk diambil bijinya. Biji tu kalau diketuk, ada isi macam tombong kelapa tu. Dah, nama lagi budak2. Dah jumpa kawan, jadi main2 la sekali. Lupa langsung pada ibu di rumah. Sekali, kedengaran emak memanggil2 nama ku. Aku pun berlari la balik rumah. Tengok2, mak dah tunggu kat tepi jalan. Hah! ambik kau. Orang suh buang hampas je, yang ko berlama2 kat situ tu kenapa? Kena lah bantai kat situ jugak. Meraung2 ar aku kat situ.

Oh! Tak adil rasanya pada hari yang sepatutnya aku mengingati emak sebagai seorang yang baik hati dan penyayang, tetapi aku mengingatinya dengan peristiwa dibantai ini. Macam kenangan pahit jek? Tapi, itu je lah yang aku ingat.

Selamat Hari Ibu, Mak. Semoga emak damai dan bahagia di sana dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.


0 komen: