Friday 30 July 2010

Kikis





Isy, encik hairul cakap, aku ada banyak sifat mazmumah kooo. Sadis, kan? Terasa diri begitu kurang nilai murni. Namun begitu, dalam banyak2 sifat mazmumah dalam diriku, terselit juga secebis sifat mahmudah.

Aku ni, walau pun mata duitan dan memegang prinsip duitmu duitku jua, namun, aku tiada bakat sebagai pisau cukur. Sebabnya, pisau cukur ni species perabis duit punya orang. Sedangkan aku, adalah mata duitan. Dan bukan materialistik. Sibbaik aku tak memiliki kedua2nya serentak. Mungkin sebab bahagian duit itu belum mencapai tahap yang memuaskan hati, jadi, tidak lah aku materialistik kot.

Dan dalam duitmu duitku jua itu pun, bukan lah bermakna aku menggunakan duitmu itu untuk berbelanja dan berfoya2. Sebaliknya, aku mengaplikasikan konsep duitmu itu seperti mana aku menguruskan duitku jua. Ini bermakna, aku lebih rela tidak berharta, daripada tidak berduit. Duit untuk beli harta? Tidak, sehingga duit itu banyak (dalam erti kata cukup). Kalau tak panjang umur dan tak sempat membeli harta itu? Memang bukan rezeki aku lah tu.

Dan aku selalu mengingatkan pemegang duitmu itu supaya menabung. Apa2 hal, simpan dulu baru agihkan untuk membayar hutang atau dibelanjakan. Kalau nak harap duit lebih sebelum gaji berikutnya, memang tak de lah kan. Orang kata, sementara tengah ada tu kan. Dah abis, nak cakap apa lagi.

Tapi, memang takde makna lah aku ingatkan ke, bebel ke haper. Katanya, rezeki kita ni sebenarnya bukan milik kita seorang, tetapi juga untuk orang lain. Emak bapak, adik beradik, kaum kerabat. Betullah tu. Tapi, kena lah fikir diri sendiri jugak. Dan aku.

Aku ni pulak, bukannya geti nak meminta. Itu hari, dia kata nak belikan hadiah besdei. Aku tanya, nak belikan apa? Apa2 la. Gelang ke, rantai ke. Uihhh sepatutnya aku gembira lah kan? Tapi, sikit pun tidak. Sedangkan aku beli gelang tahun 2005 je pun dan rm600, inikan pulak rantai pada tahun 2010. Walau pun dia pakai duit dia, tapi, duitmu duitku jua.

Pastu dia kata nak beli oven. Aku dah bayangkan oven yang built in tu. Dah survey2, tengok rege, rm1.6k. Ok lah tu. Pastu pegi k4, nampak oven yang biasa (yang macam microwave oven rupanya), kapasiti pun besar, regenya rm300 lebih kurang. Kira kalau nak panggang ayam turki pun boleh muat la. Kalau pikirkan cantik dan bergaya, aku nak yang built in. Kalau tengah insaf sedar diri, aku rasa baik yang 3 ratus tu je. Jimat banyak, kan?

Yang ini kapasiti nya 56 liter ke atas
Yang ini 42 liter

Tapi, bila fikir balik dari sudut negatif, kalau aku tak guna duit laki aku, besok2 dia agih2kan kat sanak saudara kaum kerabat dia, aku gak yang makan hati. Sekarang ni, bukan lah persoalan keperluan atau kehendak. Bukan juga persoalan priority. Persoalannya, aku nak perabis duit dia, atau pun tidak. Huh! Keliru. Terus hilang sifat mahmudahku.




3 komen:

Lee said...

Hi Lady, I love the 2 ovens. Very nice.
Boleh goreng ikan, ayam.....
Have fun and keep a song in your heart, Lee.

kakLuna said...

kalo perlu, beli lah..lgpun org dh offer kan,kan..

AyunasiA said...

uncle lee: boleh goreng eh?

luna: mmg perlu. mentara tengah ada uang nya.