Thursday 15 March 2007

Cash!

Hari tu baca blog Kak Sya tentang kisah seorang lelaki yang berjasa kepada ibunya dan apabila mati, jenazahnya sangat mudah dikendalikan. Pada ketika itu, aku dah pun percaya akan kebenaran bahawa setiap perkara yang kita lakukan terhadap ibu bapa kita, tak kira baik atau pun buruk, akan diberi balasan CASH semasa hidup. Tak tunggu mati, dik!

Dan ketika aku menulis mutiara kata di sebelah tu, aku tak terfikir nak mengaitkannya dengan kisah itu, sehinggalah apa yang berlaku semalam. Betul lah! Walaupun sesempit mana pun kedudukan ekonomi kita (dalam kes aku, aku tak kerja) dan dalam keadaan 'cukup-cukup makan-pakai' macamana pun kita, jangan lah takut2, atau kedekut2 atau fikir 88x nak hulur2 pada parents kita. Insya Allah, rezeki Allah akan tiba kadang-kadang tanpa kita sangka.

Dalam kes aku, siapa sangka? Kedua-duanya berkaitan. Satu, selepas melalui ujian 'Pegawai Tak Jadi' (rujuk entry ini, ini dan ini), aku rasa boleh lah aku dikirakan sabar jugak lah. Sabar-sabar pun, keluar jugak benda ini. Hihihi Tapi seperti kata mutiara tu, kita tak tahu rancangan Allah swt. Rupa-rupanya semalam, aku terima satu berita yang membahagiakan. Alhamdulillah. Syukur.

Dua, perkara ni aku kira macam keajaiban Allah swt yang sangat2 tepat kena pada aku. Balik kampung minggu lepas, semua orang tahu. Dan semua orang tahu, bulan ni, walaupun cuti sekolah, orang yang keje gomen agak sesak sikit. Gaji bulan Februari hari tu tersangat lah awalnya. Kalau silap perkiraan, awal bulan aritu lagi dah ikat perut. Jadi, sama lah juga dengan kami. Tambah pulak, cuma abang yang kerja. Aku? Adalah sikit2 pendapatan dari bisnes batikku. Itu pun kena tunggu gaji bulan ni juga nak dapat payment dari customer UTHM.

Sejak tak bekerja setahun 4 bulan yang lalu, setiap kali abang ajak balik, aku agak cuak. Malu pun ada. Malu bila balik, tapi tak dapat hulur2 kat abah. Tapi since kali terakhir balik is akhir bulan Januari, kami balik lah juga. Rasanya dalam tempoh setahun lepas, berapa kali je aku bagi duit kat abah. Balik memang selalu, tapi kalau bagi pun, alahai, cukup buat beli sotkabo abah je. Tapi tak tau kenapa, balik baru ni, aku tergerak hati nak bagi gak. Tak kisah lah, duit upah menjahit je pun. Buat kerja suka2. Tapi, betul lah. Kalau niat tu baik, baik lah juga balasannya. Syukur. Alhamdulillah.

Moral of the story : Ha, tak geti2 ke? Gi klik link ni, transfer duit kat parents korang. Tapi jangan lah harap sangat keajaiban cam aku tu. Kalau tak sekarang, akan dapat gak ganjaran esok2.

0 komen: