Monday 12 March 2007

Sambungan Trek Selebriti

Balik dari AT5 nak ke Semenchu, kami ronda2 kampung sambil nostalgia de amor. Mula sekali ronda sekolah-sekolah aku lah sebab kami dari AT5 kan. Kami pergi ke sekolah agama dulu. Sekolah agama ni terletak di sebelah masjid. Aku sekolah kat sini sampai darjah 4 sebelum pindah ke SMBM. Kali ni tak sempat ke SMBM. Lain kali kot.


Ini lah bangunan sekolah agama. Asalnya ada 2 blok. Pernah gak aku ada kelas tambahan masa form 3 dulu sebelum pindah ke sekolah rendah. Kalau nak diikutkan, sekolah aku kat AT5 ni semua takde kenangan bersama abang. Kenangan cinta beruk adalah. hihihi.


Ini pulak pintu pagar sekolah ni. Dulu sekolah ni takde pagar. Jadi, bila petang, lepas Asar, ramai yang cabut sekolah especially budak lelaki lah sebab diorang kena solat kat masjid. Jadi, dah terlanjur keluar tu, diorang terus la cabut.


Yang ini papan tanda di simpang masuk ke sekolah rendah dan sekolah tadika.


Ini papan tanda sekolah tadika, dah diturunkan ke bawah. Mungkin nak ditukar yang baru kot. Sekolah ni pernah ditukar nama ke Tabika. Kendia dia tukar balik ke Tadika. Aku pun dah tak ingat bila dia tukar2 tu.


Ini bangunan sekolah. Masa aku dulu ada 3 kelas. Aku kelas A, yang ada langsir pink tuh. Di sini lah aku mengenal huruf dan nombor.


Ini pula playground di laman sekolah. Nampak tak merry-go-round tu? Benda tu abah tau yang buat. Masa tu aku dah sekolah rendah dah. Masa aku Tadika, abah jadi pengerusi sekolah tu. Buai yang sebelah kiri tu pulak adalah tempat kami berlawan, siapa paling tinggi, boleh cecah kaki ke pucuk pokok. Dulu ada pokok rhu kat depan buai tu. Jadi, kami main sape paling tinggu ber'ayun' la. Gelongsor tu dah ada sejak aku sekolah situ.


Ini lah jalan masuk ke sekolah rendah aku. Setiap hari aku akan turun dari motor di depan pintu ni dan berjalan masuk. Keluar pun sama. Kalau hujan, baru lah parents boleh masuk dalam hantar kami.


Ini papan tanda sekolah rendah ku. Tak boleh masuk pulak kali ni sebab nampak ada pak guard kat situ.


Ini pulak tempat menunggu. Tiap hari bapak2 akan lepak di sini menunggu anak mereka. Dan kalau bapak2 lambat sampai, anak2 lah yang akan lepak2 di sini menunggu bapak2 mereka. Tapi selalunya, kalau dah tak sampai tu, anak2 jalan kaki je balik.

Lepas abis sekolah aku, kami ke Semenchu untuk ke sekolah2 abang pulak.


Yang ini sekolah agama abang. Tak tau nak cite macam mana sebab bukan blog abang kan. Bio dia cite dalam blog dia lah.


Ni pulak sekolah tadika abang.


Dan ini, sekolah rendah abang. Menurut cerita abang, dia lah ketua pelajar kat sini. Dia lah olahragawan sekolah ni. Dan dialah pelajar terbaik sekolah ni. Dulu.

Ok, sekarang kita tukar mood romantika de amor pulak. Sebabnya, kami telah masuk ke sekolah menengah di mana aku mengenali abang buat pertama kalinya.


Jeng jeng! Kelas yang aku bulatkan kat hujung tu lah kelas di mana aku dimasukkan masa tingkatan 2 dulu. Di situ lah aku melihat abang pertama kali. hehehe


Yang ini bangunan yang menghadap tempat perhimpunan.


Yang ini tempat perhimpunan. Dulu takde benda ni semua. Cikgu pun berdiri kat tingkat atas bangunan tu.


Tak tau nak sebut apa benda ni. Astaka ke? Ke replika? Entah lah. Dulu takde benda ni semua.


Dupdapdupdap, inilah pintu masuk ke kelas kami di tingkatan 3, kelas 3 Falah. Sekarang dah jadi 3 Cekap. Tengok dari luar, dah agak buruk bangunan ni.


Yang dubulatkan tu ialah tempat duduk abang dulu. Dia duduk tepi tingkap. Sebelah dia is Hairolazhar aka kering. Mail yang aku ceritakan sebelum ni duduk depan abang.


Ni pulak tempat duduk aku. Tapi masa tu tempat duduk nya 2-2, tak bersambung cam dalam gambar nih.


Ini pula gambar yang aku ambil special bagi menggambarkan kedudukan aku dan abang dalam kelas. Kira dulu aku selalu usha dia lah sebab aku duk belakamg sikit. hihihi


Ini pandangan dari depan kelas


Dan pandangan dari belakang kelas.


Ini lanskap di depan kelas 3 Ikhlas. Kelas yang belakang tu ialah kelas ex-pakwe ku yang bercinta beruk tu. Yang ni aku terlupa nak ambik gambar dari kelas aku untuk menggambarkan sudut pandangan aku meng'usha' mamat tu. hehehe. Ampun banggggggg.


Ini dewan sekolah. Masa aku dulu belum ada dewan nih.


Ini kantin sekolah. Banyak nostalgia. Menu yang sedap kat sini ialah mi goreng dengan kuah sambal.


Dan ini ialah surau sekolah dan papan tanda yang sangat bermakna.


Akhir sekali ini lah papan tanda di luar sekolah. Kebanyakan benda dalam gambar yang aku ambil ni tiada semasa zaman aku dulu. Kecuali gambar dalam kelas tadi. Di situ, ada yang masih sama. Masih terasa suasana di zaman sekolah ketika melangkah ke dalamnya. Kenangan dan sejarah yang dicatat akan dikenang selamanya.

(Abang, ingat tak bila abang nak pinjam buku koleksi lirik lagu ayang. Masa tu ayang dah rasa berdebar2 tau. Tak sangka jodoh kita ek?)

0 komen: