Monday 12 March 2007

Trek Selebriti : Cerita Balik Kampung Hujung MInggu Cuti Sekolah

Ok, ini serius punya post. Walau pun aku tak naik flight balik kampung, tapi situasi yang aku alami ala2 jetleg lah juga. hihi perasan tul.

Balik kali ni boleh lah aku masukkan dalam kategori 'nostalgia lah pulak'. Sebabnya, aku telah men'trek selebriti'kan diri sendirik. Ada rasa macam Jimmy Shanley plak.

Kami bertolak dari BP pukul 5.45pm. Sempatlah aku basuh baju kerja abang. Sempatlah abang melelapkan diri sekejap. Ulin pulak dah abis test nye pukul 5.30pm. Sampai di UTHM, terus ambil Ulin di kolej. Kendian terus menghala ke Air Hitam. Dekat nak sampai Kluang, kami pusing balik pukul 6 di roundabout pertama. Tara! Kami ke SMSJ.

Mula2 tu ingat malas lah nak pergi sebab bukan senang2 je nak masuk. Kena melalui Pak Guard dulu kan. Sekali teringat, kan esok start cuti sekolah. Buat2 lah nak ambil anak.

Bila lalu kat pintu Pak Guard, kami berenti lah jugak. Pak Guard tu tanya, "nak ambil anak?" Kami ye kan aje lah. Pusing lalu belakang Dewan Sri Karyawan (DSK). Snap gambar sikit.

Yang ni, gambar DSK. Kat depan tu, bawah pokok tu, aku pernah ambil gambar ngan Haza dan Omel pada Hari Guru. Tahun tu, Cikgu Prinsip Akaun kami, Cikgu Khairuddin, menang Cikgu Paling Sporting. Suka cikgu tu. Very the caring and loving (alamak! ni bukan loving cam kekasih ek. sebagai guru jek)

DSK; diberi nama ini semasa aku tingkatan 5. Kononnya tempat pelajar2 berkarya. Juga tempat perhimpunan mingguan, hari Isnin yang panjang. Macam tak puas2 bercakap. Selalu kelas Matematik tergendala bila perhimpunan ini mencuri masa kelas.

Di dewan ini juga aku dan Fezza, dua-dua nya form 5 yang masuk pertandingan karaoke. Tak sedo diri punya senior. Pertandingan anjuran form 4. Peringkat saringan,aku nyanyi lagu UK's Pahit akan manis akhirnya. Peringkat finale, aku nyanyi lagu Ziana Zain Kekal.

Yang ini gambar kedai koperasi. Tempat cikgu Khairuddin selalu berada sebab dia kan cikgu PA, jadi, dia lah yang tukang menjaganya.

Ha, ini kerusi tempat lepak2. Aku ada ambik satu gambar kat bangku ni. Lenkali aku carik gambonye. Pernah sekali perjumpaan mentor-mentee dibuat di sini.

Ini pintu pagar Asrama Putera. Ada 2 blok bangunan; Budi Dan Karya. Pernah masuk sini sekali jek, masa hari terbuka asrama. Pelajar pompuan masuk asrama lelaki dan sebaliknya. Eh, dan ada pejabat penyelia asrama kat sini. Pernah pergi time demam. Dan juga bilik gerakan pengawas, tempat buat announcement a.k.a tempat panggil boifen lepas balik outing untuk bagi 'hasil'. hihihi

Dewan Sri Budiman. Juga diberi nama saing dengan DSK. Nama diberi atas jasanya berbudi kepada perut kami semua. huhuhu. Di depan ini juga tempat perhimpunan harian atau hari Ahad. Tempat nyanyi lagu Negaraku, Negeri Johor, Sekolah dan Wawasan 2020. Juga tempat nak pass kan surat untuk di pos kepada pengawas. Tiap minggu mesti aku pos surat. Maklum lah, bercinta jarak jauh.

Pintu pagar Asrama Puteri, blok Bakti. Teringin nak melangkah masuk, tapi takde masa laks. Karang ter'nostalgia'lah pulak.

Bas baru. Dulu ada satu bas kontot, satu bas panjang. Itu pun takde air cond. Sekarang ada bas kontot dan satu bas ini. Bangunan di sebelah tu, macam kuarters jek. Tak tau lah. Terletak di belakang tempat tunggu bas dan tempat telefon. Sekarang dah takde telefon lagi kat bus stop tu. Budak sekarang pakai henfon lar.

Tempat yang dibulatkan di atas tu ialah tempat aku bermenung di waktu petang sambil berangan. Di luar study room form 5. Masa tu Mawi lum nyanyi kat aku 'mengapa kau bermenung oh adik berhati bingung'. Tu lah pasal.

Tangki air yang mesti dipanjat budak lelaki lepas abis SPM. Pompuan pun ada gak. Aku tak ler. Gayat...

Surau ni masa aku datang, masih baru. Wajib solat di sini setiap waktu. Kalau ditangkap 'jengking', kena lah panggil ngan warden. Tapi masa form 5, selalu gak buat. Masa ambil gambar ni, ada beberapa adik-adik tengah berjalan ke surau ni untuk solat Maghrib. Adik-adik yang belum balik cuti sekolah, mungkin ada kelas tambahan atau tiket bas atau keretapi lewat. Atau parents belum sampai menjemput.

Batu penanda nama sekolah "SMSJ KLUANG".

Papan tanda arah depan pintu masuk. Baru perasan, pernah sekali je pegi rumah Pengetua ngan GPK-GPK ni masa raya. Masa form 5. Malam2, tak gi prep, gi beraya.

Seterusnya, kami keluar dari SMSJ masih bertiga, tanpa'anak' yang dijemput pulang.

p/s Waktu sekitar pukul 7 pm.