Tuesday 27 March 2007

Terima Kasih Mesin Jahit

Hari ni aku nak ucapkan terima kasih kat mesin jahit ku ni sebab dia tak buat perangai. Mesin ni dengar cakap tau. Kalau aku cakap nak beli yang baru, otomatik dia akan berjalan lancar. Jadi aku akan selalu marah dia supaya dia sedar diri dan sedar ruang. Ada sekali tu, dia buat perangai, aku cakap, "ada gak yang kena campak dari tingkat 88 ni". Tak semena-mena, dia berjalan dengan smooth nya. Smooth tahap macam tak percaya sebab selain smooth, pitching dia pun elok je. Low note dia very the clear. Anyway, thanks a lot machine!

Oleh sebab mesin tu baik arini, maka aku dah siap mencantum semua baju batik yang ditempah. Tinggal sembat kaki tangan baju jek. Tapi baju opel lagi 2 lai tu aku tak usik lagi. Azam kena kuat untuk memulakan jahitan. Bila dah start, susah pulak nak stop. Jadi, elok lah aku siapkan batik ni dulu. Dah hantar kat customer dan dapat payment, baru semangat nak jahit yang opel tu pulak. Dah lah dia nak baju kurung Pahang. Tiru je lah baju contoh yang dia kasi. Pas siap semua tu, baru aku sambung menjahit baju aku pulak. Huh! Bila lah nak siap. Entah2 lepas ni ada lagi tempahan. Harap tak datang sekali gus cenggini lah. Camane lah orang yang jadi tukang jahit tu ek? Time nak raya lagi? Putus urat belakang. Aku jahit sikit ni pun dah sakit2 bahu.

Dah 2 hari aku tak masak. Tekun menjahit. Karang aku dah stop, susah nak mula balik. Jadi, malam semalam kami makan di Seri Kenangan. Tak sedap pulak nasi goreng paprik dia kali ni. Petang tadi pulak, kami makan di Selamba Corner kat bus stand lama. Sedap gak NGP dia. Abang makan lontong goreng. First time aku jumpa. Rupanya, ala2 nasi himpit versi nasi goreng kampung. Lebih kurang gitu lah. Pedas!

Malam ni abang nak main badminton. Kalau tak dia tak balik petang, terus je bersukan lepas Isyak. Tapi tadi pukul 5.30 dia call, dan terpujuk balik. Tapi still nak pegi gak malam ni. Ye ke dia gi main badminton ni? Eh, cakap pasal badminton, bulan April nanti ada Asian Badminton Championship (ABC) kat JB. Camane ek nak beli tiket acara2 cenggini? Ingat nak pegi time final kalau bergu negara dapat masuk final lah. Nak harapkan Chong Wei macam tak sampai hati nak beri harapan yang tinggi pada dia. Kesian kau Chong Wei. Tahun lepas, aku begitu mengagumi kau gara-gara ini. Kini, kau jauh berubah... Oh, tidak!

KLIK INI UNTUK TENGOK BATIK. ADA HARGA PROMOSI TAU!

1 komen:

penjahit said...

sukanye dpt jumpe cerita tukang jahit. akak pun baru nak start bisnes ni. tapi susah la sebabnye akak kerja. so masa tu terhad. tu tak kire mood lagi tu. nanti cerita lagi pengalaman menjahit awak ye.