Tuesday 20 March 2007

Alhafiz JPA Yang Terkenal, MC dan Uji Pandu Dapat Pen

Pagi ni aku telefon Alhafiz. Mula2 aku perkenalkan diri, saya Nor@siah. Ok. Saya nak tanya la, encik Hafiz dah dapat lum senarai nama lantikan. Bidang apa tu? Elektrik. Owh, ada. Betul ni? Karang takde kang, jadi cam aritu. Eh, sape nama tadi? Nor@siah binti Md Asp@n. Owh, ada ada. Betul ni? Confirm? Confirm, nama awak yang paling kami ingat. Hehehe. Kali ni komfem punya. Ok lah cenggitu. Senang hati saya dengar.

Pastu aku tanya la sesikit pasal posting, dia cakap mungkin bulan Mei baru posting. Dan dia tak dapat nak agak kat mana aku akan di post. Hmmm...

Pukul 2 petang ni aku ada appointment MC. Jadi, pukul 1.30 lagi abang dah balik. Lepas solat, kami pun pergi ke Klinik Kesihatan. Mula sampai tu, belum pukul 2 lagi. Kaunter urine test pon tak bukak lagi. Jadi, aku terus ke kaunter MC. Tunggu sekejap, kendian misi tu suh aku gi ambik result urine test dulu. Aku pun pegi semula ke situ. Tak lama pun, terus siap. Gitu jek? Tak best ar, dia check morphine ngan cannabis jek. Nak gak aku tahu tahap gula dalam darah. Tu pun kedekut nak test. Tapi oleh sebab gomen require drug test je, bio lah.

Pastu aku pegi balik ke kaunter MC. Dia suh tunggu lagi. Garang a misi sorang tu. Tak nampak lak Makcik Salamah. Tiap misi yang lalu aku tengok name tag derang. Takde pun. Kalau jumpa dia pun, bukan boleh buat apa. Nak cakap, saya dah nak keje ni, toksah lah makcik sedih lagi.

Tak lama tunggu, misi panggil. Memula dia suh timbang. Aku pun naik la penimbang dia. 48. Hah? Beratnya. Bukan 3 ke tu? Dalam ati, "ada ralat ke penimbang dia ni?" Misi tu pun owh... Kendian ukur tinggi pulak. 158. Eh? Tingginye? Selalu 151 jek. Takkan tetiba aku bleh tinggi? Pastu dia buat2 ukur balik la. Owh, 151 jek. Pastu dia pun tulis. Berat 43, tinggi 151. Eh, berat tu tadi bukan 38 ke? Eh eh eh. Main2 pulak ukuran dia. Naik balik penimbang. Owh... 38. Baru aku puas ati.

Pastu baca nombor yang dalam kotak dari jarak 20 kaki kalau tak salah. Punye lah cinonet. Sebelum tu aku ngan abang dah test baca nombor tu dari luar kaunter tu, tapi yang beso2 je lah. Tahap penglihatan masih 6/6 kiri dan kanan. Alhamdulillah. Kendian dia ambik blood pressure lak. 110/70. Ok ke tuh? Aku pun tak tau. Dan selepas itu, aku disuruh ambil nombor, jumpa doktor pulak. Lecehnya. Saje nyusahkan diri. Kalau nak, boleh je modal kan RM50, buat kat private. Sekejap jek siap. Huiiiiii 50, banyak tu. Kalau top up tahan sebulan lebih tu.

Aku pun pegi ambik nombor pulak. Kat kertas tu tulis nombor 0444. Aku pun tunggu kat luar. Tengok kat kaunter bilik merah, baru nombor 41. Berapa tahun nak sampai nombor 444? Orang belakang aku pun dah sokseksoksek. Nombor dia 446. Tak lama giliran 44. Aku tengok takde orang, aku pun cuba jenguk. Mmm nombor 444 ke 44? Nor@siah ek? A'ah. Betul lah, masuk.

Duduk di situ seorang Pegawai Perubatan dan seorang misi. Muda lagi doktor ni. Tengok nombor IC dia, 761230... ooo patut lah. Kalau lahir lambat sikit 2 hari, dah baya Yayu. Doktor suh baring. Dia check degupan jantung, check perut. Eh, tak tekan kat tapak kaki pon? Tak ketuk lutut pun? Nak cepat la tu. Malas punya doktor. Hehe tak pepasal je terkutuk doktor tu.

Pastu dia tanya sikit2, kendian dia tengok x-ray. Lama dia tenung. Cuak gak. Dia pun tanya, awak ada senget sikit ke? Ha? Cuba bangun pusing belakang. Dia tekan2 tulang belakang aku. Tulang belakang awak ni senget ni. Owh, doktor ni doktor kedua yang cakap tulang belakang saya senget. Dulu saya pernah buat x-ray ni pun doktor tu cakap yang sama. Owh! Tapi saya jalan tegak je. Hmmm ...

Abis tu, misi pun cop-cop, tulis2, dan aku pun kuar. Dah selesai satu urusan. Sambil jalan tu aku check balik borang tu. Eh eh, dia tak tulis nama, tak cop la kat sini. Tak pe lah, takde suh cop pun, boleh je tulis nama doktor tu. Dah tau nama dia. Abang lak tak puas ati, suh gak jumpa balik misi tu, suh cop. Jadi abang pun pegi ke kaunter semula. Hm... lupa cop nama je.

Habis semua tu dah pukul 3.10. Appointment pukul 3.30. Jadi kami pergi ke pejabat Pesuruhjaya Sumpah di Bukit Pasir. Tua dah orang tu. Dia tengah menaip surat agreement agaknya. Dengar2 orang yang datang tu sebut pasal tanah, nilai nya 90k. Assistant dia pulak takde. Tunggu 5 minit macam takkan siap je, aku pun turun. Lain kali lah.



Kendian kami ke showroom Toyota. Sebenonya dah lama teringin nak test drive kete. Saje suka-suka. Boleh? Kira ari ni hari test drive la. Ingat sempat pergi banyak showroom. So, kat Toyota kami usha Avanza 1.5. Tapi takde lak kat situ. Tapi, kete untuk test drive ada, kat service centre, diorang tengah cuci. So, pukul 3.30 kami pun kuar, cakap, ada appointment kat hospital. Tak leh bagitau appointment test drive Honda. Kang kecik ati lak. Ironi nya, nama sales advisor Toyota tu Sean Lee, yang Honda pulak Sean Ng Tse An. Dua-dua Anak Sean Connery.

Pastu kami terus ke showroom Honda pulak. Janji nak test Avanza lepas abis appointment ngan 'doktor'. Sampai Honda, Sean tu dah standby nak bawak kami jenjalan. Untuk Honda City, aku yang bawak. Dulu masa baru kuar City baru, abang dah test dah. Kete yang sama pun. Pusing2 bandar. Best jugak. Sambil2 tu Sean tu bebel. Kami mengiyakan aje.

Balik semula ke showroom, Sean terangkan sesikit. Kami pun cakap la, masih dalam perancangan. Nak pikir dulu. Then, byebye.

Kami ke Toyota semula. Sean dah ambik Avanza 1.5 kat service center. Kaler dark silver. Yang ni, aku tak berani nak bawak. Tak yakin den. Kali ni, Sean yang ni tak bagi route. Dia cakap, bawak la ke mana2. Dia cadangkan pergi ke service centre, tengok colour yang available. Jadi, kami pun ke sana. Tengok gitu2 je. Takde yang 1.5 punye. Stock not ready. Pastu balik semula ke showroom. Yayu tefon bagitau Mala dah bersalin baby girl. Huhahuha, seperti tadi di Honda, kami mengundur diri dengan cara yang sama. Tengok jam, dah petang ni, balik la dulu. Lain kali kite test drive kete lain pulak. Banyak lagi kan. Dalam list : Myvi, Gen2, Citra.



Sebelum balik, kami singgah Pesuruhjaya Sumpah yang lain. Takde lak. Tetiba Sean Toyota tefon, dia nak kasi free gift. Hmmm best gak tu. Kami pun tunggu dia kat showroom. Dia kasi sebatang pen. Thank you. Pastu kami ke Pesuruhjaya Sumpah yang tadi. Tuptap, settle. Dah selesai semua. Ops, tinggal nak pos surat jek. Kami pun balik. Singgah tong pos kat kuarters imigresen. Begitu lah aktiviti petang tadi. Malam ni, abang pegi main badminton. Tu, baru pegi tu.

0 komen: