Wednesday 29 July 2009

Rambutan oh Rambutan

Saper suka makan buah rambutan angkat tangan!!! Saya cikgu saya cikgu! Siapa cikgu nih? Aku lah tuh. Siapa saya tu? Pon aku lah jugak. Benonya saje je nak cerita pasal buah mo'tan nih.

Masa aku kecik2 dulu, ada 6 pokok rambutan di sekeliling rumah ku. 3 rambutan gading, 1 rambutan lonjong, 1 rambutan rambut panjang dan satu rambutan bulat. Hahaha aku tak tau nama rambutan tu lerrr. Yang penting bukan rambutan anak sekolah eh, sebab aku jumpa rambutan anak sekolah tu time dah dewasa nih je.

Mula sekali nak cerita pasal rambutan kuning. Rambutan kuning ni isi nya tebal dan sedap. Kalau terlebih masak boleh jadi keoren-orenan. Tapi masaklah dia ialah kulit biji dia salu melekat sekali ngan isi tuh. Bila kulit dah melekat, kiter pulak terus telan, alamat tak lama la tu. Ehhh bukan pendek umur lerrr. Tak lama sakit tekak, demam dan selesema la. Mungkin kulit tu menghakis lapisan dalam esofagus kiter, lantas mengakibatkan virus influenza mudah menyerang kiter. Tapi, rambutan kuning memang sedap.


Seterusnya, rambutan lonjong. Susah nak jumpa rambutan jenis ni dijual ek? Balik2 anak sekolahhh je. Aritu terjumpa pulak. Wahhhh best nyer!!! Rambutan lonjong ni best sebab kulit biji tu tak lekat. Boleh makan tanpa berhati2 (baca: dengan rakus). Ni spesis yang paling aku suka la.

Rambutan rambut panjang ni pulak, kalau tak salah namanya rambutan kawin. Dulu pokok ni satu2 nya yang ada kat belakang rumah. Rambut dia halus2 dan panjang. Tak ingat dah cemana rasanya. Pokok ni ditebang sejak menjak rumah aku salu wat kenduri kawin kot. Jadi, lapang la belakang rumah tuh. Yang penting, dah tak susah nak sapu laman tetiap ari hikhik.

Akhir sekali, rambutan bulat. Yang ni dok kat tepi rumah. Pokok ini juga terkenal sebagai reban ayam di rumah ku. Kala malam bulan mengambang, bertenggek la hayam2 tu atas pokok nih. Boleh tengok la ayam tu tido2 ayam hihihi. Kalau time nak makan ayam, abah akan buat jerat guna galah, kendian sangkut kan kaki ayam yang tengah tido2 ayam2 dan tarik! Yeay! Esok makan lauk ayam! Eh, ni citer pasal mo'tan ke pasal ayam eh?

Rambutan bulat ni kalo aku tak silap, dianya isi jenis melekat kat biji. Apa ke istilahnya kalo isi tu senang je tanggal dari bijik tu ek? Tak kisah la longkah ke lengkang ke longkang ke tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan ke.

Tapi kini, cuma ada 1 je pokok rambutan yang tinggal. Rambutan kuning kat depan belah kiri rumah. Sekarang, nak makan rambutan, beli ler sekilo, sempat la abis sebelum buah tu busuk.

Saya suka makan buah rambutan!


0 komen: