Tuesday 21 July 2009

Perjalanan Selama Seminggu


Hari Ahad pulak, aku main pondok2 di dapur. Dengan kelengkapan yang terhad, aku cuba memasak ketam masak lemak. Yang paling kritikal is ketiadaan lesung batu. Blender jauh sekali la kan. Maka, bawang2 tu aku mayang halus. Sampai cili padi tu pon timbul2 dalam kuah tuh. Kendian, kunyit plak takmo kuarkan kaler kuning. Carik ler 'benda' yang boleh menumbuk kunyit tuh huhuhu. Betul2 macam main pondok2. Akhirnya, jadik ler seperiuk ketam masak lemak cili api yang sedap nyum nyum. Tak cukup 4 ekor ketam yang ganal2, kami tambah lagi ketam yang kecik2 sket. Cukup ler untuk makan 3 orang. Terlebih pon.

Sebelum makan, kawan ila sefemli datang. Dia akan tinggal di situ selama 6 bulan ini. Rupanya abang budak tu berniaga pisang goreng kat depan 7e taman budaya batu pahat (sebelah bpmol tu). Biler derang balik, baru lah kami makan. Kawan ila tu tak join pon sebab dia dah makan.

Petang tu aku mengiron baju untuk seminggu. Cuti2 pon kena gosok baju. Aku cuti, dia keje. Sambil2 iron tu, sambil menunggu call. Tah pukul berapa tah, kami keluar ke giant. Janji berjumpa dengan anis untuk mengambil tart doyan yang diorder dari kak sya. Tengok2, anis datang ngan amiza. Oh tinggi budak amiza tuh ek. Sekali imbas macam farah adik aku, tapi farah lagi tonjang kot. Memula aku tanya, dia cakap 17 hengget. Biler aku dah blah, dia kejar aku balik, rupanya 13 hengget. Aku pon lupa berapa rege seketul tuh.

Terlanjur masuk giant tuh, beli lah barang sikit. Antaranya dynamo rm19++. Kira murah la juga, tapi tu pon yang 4.7kg punya. Susah nak jumpa yg 5kg nyer sekarang. Aritu jumpa comfort rm4++, tapi abang tak kasik beli uhuksss. Balik tu dia bawak aku ke bilik stor dan menunjukkan sederetan comfort hehehe. Cukup la sampai tahun depan kot. Balik tu singgah nilai 3. Kengkonon nak cari something, tapi macam tak approve je. :P

Hari Isnin kami mulakan dengan ukm bangi. Best2, wifi free tanpa password. Kendian sarapan kat kafe berhampiran sebuah dewan. Apa ke nama dewan tu tah, dekat ngan pusat teknologi maklumat. Pas makan, kami terus ke sony south plant. Kali ni aku takmo ikot masuk. Aku duk je kat waiting room tu. Sejuk pon sejuk. Bleh baca2 buku citer. Sebelum masuk tu dia check temperature kat dahi. Kalo arituh dia check kat bijik mata. Tapi ramai pulak orang menunggu kat bilik tu. Takut je. Asal orang batuk sikit je pon aku dah saspen. Almaklum, syarikat jepon kan.

Selesai di situ, terus ke sony north plant pulak. Yang ini aku tunggu bawah pokok. Panas terik. Sibbaik tak lama sangat kat sini. Selesai kat sini, kami gi makan dulu. Macam biasa, makan di gulai kawah. Lepas tu solat kat masjid hasanah.

Selepas itu, kami ke selaman industrial park. Ada dua kat sini. Satu tu dekat je ngan masjid tu, yang lagi satu tu kat utusan. Yang lepas kami tak pergi ukm ngan utusan tuh. Dah selesai tuh, masa untuk santai2. Kami pergi ke kajang. Aku ingat metropoint tu sama ngan plaza metro, rupanya lain. Plaza metro tu yang lama tu, tengah renovate dalamnya. Sebelum tu pegi cziplee beli mata pen lamy. Kendian baru cari metropoint. Sibbaik tak banyak bangunan tinggi kat kajang tu, senang je jumpa. Sempoi je metropoint tu ek? Kat sana, aku beli ini.

Cantik nyerrr. Geram betul. Banyak pilihan kat sana.

Pastu kami pon balik ke nilai semula. Lalu jalan dalam je. Aku kan suka nostalgia hihi. Yang tak best nya, dekat2 ngan bangi lama tu, lepas mint, ada banyak bonggol la pulak. Ada la dalam 12 bonggol kot. Pasnih dah tak lalu situ lagi la kot. Buat lambat je. Malam tu kami makan balance ketam semalam je.

Hari Selasa pulak, kami pergi area nilai. Memula pegi iktbn sepang. Arituh najib kena posting kat sini lah. Sibbaik tak jadi, buruk je tempat nih hihi. Lama la juga kat situ sebab abang sempat gi minum dulu. Ada ke ajak2 ayam jek? Tak pepasal aku terpaksa berlapar.

Dari situ kami terus ke klia. Aku tunggu kat taman bunga kat luar jek. Bunga heli kat atas tu aku snap kat situ la. Best jugak suasana kat situ. Bleh hilang kan fenin. Kendian kami ke erl bbst. Makan tengahari di situ, tapi ikan dia macam nak basi je? Eee wat loya jek. Dah la aku order sirap dia kasik sirap limau. Bencik! Padahal dah ulang banyak kali, sirap! Sirap limau? Sirap! Sirap! SIRAPPPPPP!!! Memang pekak badak. Isyyy kasar nya.

Lepas tu kami terus ke cyberjaya. Kali ni dah tau katner surau tm tuh. Apa da... Lenkali surau tu letak la bulan bintang kat atas tu, cemana orang nak tau. Memula ingat nak lepak dalam surau je sementara menunggu tu. Sekali derang matikan ekon plak. So, aku tunggu kat lobi. Ok jugak.

Selesai di situ, terus ke picc pulak. Dah tau dah, gi situ boleh lepak2 baca paper. Kali ni abis agak awal. Arituh sempat tengok orang balik keje. Dari situ kononnya nak pegi alamak anda. Sekali, on the way tu, terlalu kat pasar tani pulak. Terus singgah situ. Macam2 ada di situ, seperti...

Kereta. Ni pasar tani ke aper nih?

Juga ada jual baju. Aku beli t-shirt muslimah di sini. Cantik2!

Juga makanan yang banyakkkkkk. Ada juga pasar basah menjual ikan2, sayur dan buah2an. Kami beli rambutan di sini.

Ada banyak ckt di sini. Aku pilih versi yang ada meja, senang nak makan kat situ. Tapi, agak kureng enak.

Juga beli ini. Tongkeng madu. Best!

Sudahnya, kami tak pergi pon alamak anda itu. Selamat duit ku. Dari situ, kami terus ke bbb lagi. Konon nak duduk di hotel bajet sahaja, tetapi dah penuh pula. So, kami terus ke kajang.

Sedang check in

Belah malam, kami pergi makan sate samuri. Aduhhh senak perut ku. Makan 9 cucuk je pon. Perut ke sudah mengecil kah? Banyak sangat makan. Jangan mengeluh kerana gemuk yea...

Esok pagi, boleh ganti tido. Suami keluar dulu sebelah pagi. Lebih kurang pukul 11, suami balik, kami check out sebelum pukul 12. Terus pergi ke bandar sg long. Pagi tu suami pergi uniten dan rtm. Selepas itu, kami terus ke jusco south cheras. Aku makan ini pula.

Laksa johor fevret ku di laksa shack.

Selepas itu kami ke tnb pula. Arituh aku jumpa bunting tu, dah ambik gambar, tapi segan lak nak tepek kat blog. Pastu balik kampung, terbaca paper pasal persatuan pengguna penang komplen pasang bunting sedemikian banyak di gantung di sekitar penang hikhikhik. Pastu, pergi kali ni, bunting yang aku nampak aritu dah takde, tapi dipindahkan, gantung kat tiang lampu plak. Ada 2 lagi. Anda Mahu Jadi Superman???


Selepas itu, kami ke serdang pulak. Last kopek. Selesai semua, kami terus ke ikeaa. Takde beli apa2 pon, saje cuci mata. Rugi juga datang sehari sebelum sale. Eh, tak rugi, cuma tak untung. Kendian kami makan benda ni pula. Berbanding curry puff yang takkan aku beli lagi selepas ini, meatball ini akan aku makan lagi dilain kali. Boleh la tahan.

Sebijik singgit? Berbaloi kah?

Sebelum sampai ikeaa, jumpa benda alah ni kat federal. Ada cerita di sebalik produk ini. Next entry ek. Tapi aku suka je tengok benda2 yang unik cenggini. Macam kat melaka, ada iklan kerepek kentang jacker tu dia buat kat tiang fly over kat masjid al azim tu. Dia buat tiang tu macam botol jajan tuh la. Unik. Selain tu kalau kat hiway elite tuh dulu ada iklan apa tah, dia letak patung orang bergayut kat billboard tuh, macam betul jek. Pastu, eh dah dah lenkali cite pasal iklan ek.
Shine! Untuk memelihara bentuk badan anda

Dari ikea, kami terus ke rumah kakak ku di rawang. Memula ingat nak lalu sungai buluh, sekali driver tu bleh selamba pegi kepong. Dusy! Terpaksa la terus ke jalan ipoh sebab nak u turn pon, jalan bertentangan tuh jammed. Oooooo rupanya jalan rawang tuh dah besar ek. Elok juga lalu situ. Sampai rumah eita lebih kurang pukul 9pm.

Esoknyer, kami keluar kul 12 kot, dah lupa. Terus pegi oneutama. Hajat di hati nak tengok wayang. Tengok harry potter. Alerrr, macam tergantung je? Memang ler saje dia buat tergantung. Kalo tak, takde ler orang tengok sequal nyer nanti ek.

Abis wayang +- pukul 5pm. Lepas makan, kami terus balik ke nilai. Aku ingat terus balik bp. Sekali, kemas2, mandi2, suamiku tertido pulak. Sampai pukul 12 aku tunggu, tak bangun2. Sempat la tengok nujum pak belalang seround. Sudahnya, aku pon tido. Elehhh, aku tau sebenarnya itu lakonan semata2. Sebabnya, esok pepagi tu ila kejut suh hantar dia ke komuter batang benar. Mana tah kawan dia bawak kereta ngah tu tah. Lakonan mu cemerlang beb!

Hari jumaat, kami pon balik ke bp semula. Lama betul rasanya meninggalkan rumah. Pokok bunga pon aku letak kat luar siap, dengan harapan hujan turun menyirami pokok ku. Sebelum balik, pegi nilai 3 membeli something yang aku katakan awal2 tadi. Apakah ia? Tunggu... On the way, aku memantau halaju kereta itu. Jangan tak tau, arituh masa dia pergi trolak antar ila, balik tu kena speed trap kat tangkak. Sibbaik renew roadtax takyah bayar saman sesiap. Sampai kat melaka, kan speed limit dia 90km/j kan. Aku suh abang follow kete ni sebab dia bawak 90 jek hihihi.

Pemandu berhemah sungguh dia nih. Layak jadi ketua konvoi nih. Lepas je exit ayer keroh baru dia gi lane kiri.

Sampai di bp, terus cari masjid untuk solat jumaat. Sempat la dengar khutbah kat masjid parit yaani. Masjid baru kot, cantik jek. Belum abis jumaat, budak2 dah naik bas sekolah. Apakah? Dari situ, kami terus ke bp untuk. Apa ke jauh bebeno? Kendian singgah bpmol pulak hikhik. Sibbaik penat, maka takde mood nak berkongsi rezeki dengan pasifik. Sampai rumah lebih kurang jam 5pm kot, lupa jugak. Demikian lah berakhir nya perjalanan selama seminggu.

Ini pula benda2 diluar jangkaan yang ku beli. Tak best pon.

Ini sahabat si putih gebu. Kawan baik2 yea...

2 komen:

Unknown said...

Assalam..nak tanya..tu ari beli mata pen lamy ada tak...saya nak cari mata lamy fountain pen..tq..sorry ganggu..

AyunasiA said...

Dah lama nau2 tu.. lupa dah. Tapi kalau tengok pd ayat kat atas tu, ada lah kot.