Thursday 2 July 2009

Kejayaan FELDA, Kejayaan Kami


Aku kalau orang cakap pasal felda, cepat je terasa. Padahal bukannya aku ada menyumbang apa2 pon pada felda tuh. Lain la aku masuk asrama felda ke, kendian dapat biasiswa felda ke. Eh, tu pun belum tentu aku menyumbang apa2. Menghabihkan boreh ado. Cop cop cop, tapi aku beli minyak masak saji keluaran felda. Ok ok ada la juga menyumbang 0.2 sen kepada keuntungan felda kot.

Weiii jangan ingat, asal felda je, minyak masak, asal minyak masak je, felda. Sekarang ni, felda telah buat diversiti tau. Selain minyak (ladang), minyak (lemak dan minyak) dan minyak (oleochemical), kini felda telah terjun ke dunia logistik tau. Kan derang baru beli (ke baru plan nak beli tah) hotel kat mekah ke haper tah tu kan. Sebelum tu derang bukak hotel felda residence kat KT tu. Apa, korang ingat, kalau takde orang macam aku yang tukang kutip buah peroi masa zaman kecik2 dulu, ada felda boleh berjaya seperti hari ni? Wahahahaha saje wat diri macam penting. Bagus-bagus. Untung banyak2 eh, pastu kasik dividen 50% ke hehehe. Alerrr kiter keje gomen ni, mana nak dapat esos ke, bon ke kan. Nak tak nak terpaksa nompang2 untung nasib orang hukhuk.

Haaa meh aku citer sejarah kemasukan femli ku ke tanah rancangan felda nih. Aku tau citer nih pon pasal arituh ada peraduan cari barang tersembunyi beritaharian. Kisahnya, dalam peraduan tu kiter kena tulis slogan/kenangan manis bersama sotkabar tersebut. Maka, abah pon cerita lah cerita nih. Sori ek, cerita ni kontot je, jangan harap cerita yang sebak2 okeh hehehe.

Alkisahnya, pada suatu hari, abah ku telah pergi memakan nasi lemak bungkus di warung (eh, tempat ni aku reka je, tapi memang makan nasi lemak). Macam korang juga, kalau sotkabar tu besar, elok, duk kat library mana nyer nak baca sangat (tuduhan melulu). Cuba kalu sotkabar wat bungkus nasi lemak, bungkus ikan bilis, wat alas lauk, siap angkat2 lagi mangkuk lauk tu. Punya la nak baca kan? Hihihi sukati aku je wat spekulasi. Ok, sambung lagi. Makanya, sedang makan nasi lemak tu, abah pon baca la sotkabar yang bungkus nasi lemak tu. Dapat pulak keratan iklan kemasukan ke tanah rancangan. Dah rezeki kan... maka abah pon gi la apply. Dipendekkan cerita, abah pon dapat masuk felda. Kalau tak dapat, takde la aku cerita pasal ni kan?

Tahniah abah! Tiba2.

Dah, itu je ceritanya. Tak tau apa motif entry nih.

0 komen: