Thursday 26 March 2009

Mythbuster 1

Dalam kehidupan kiter ni, kiter salu mendengar sesuatu yang kiter tak tau pon benda tu betul ke tak. Nak percaya ke tidak. Lebih kurang mitos la. Aritu aku dah bongkar mitos kembar kan? Tapi kali ni kajian belum siap lagi. Kira aku ada satu kes, tapi masih mengkaji lagi. Pernah tengok tak mythbuster? Kira aku nak buat cenggitu lah hihihi. Takde keje cari keje namanya.

Tajuk kes ialah :

ADAKAH MENANAM POKOK PAYUNG INDONESIA ADALAH MERBAHAYA?

Literature study :

Suami ku ada berkata, dulu kat rumah dia ada pokok nih. MIL yang tanam. Pastu datang sepupu dia cakap, getah pokok ni boleh menyebabkan buta dan dicantasnya pokok itu. So, dah takde lah pokok itu, diganti dengan pokok ceri. Satu kelebihan pokok ini ialah, daunnya sangat lebat seperti payung. Kira best la kalo nak lepak2 petang2 bawah pokok tu kan.

Aku tengok banyak pokok ni kat tepi jalan. Bukan setakat ditanam oleh majlis, tetapi banyak juga yang di rumah2 persendirian. Dan setiap kali lalu rumah2 tersebut, aku akan cakap kat suami ku, 'mesti orang dalam rumah tu sumer buta ek?' Tujuan adalah untuk menafikan mitos tersebut, seterusnya membolehkan aku menanamnya di depan rumah.

Expectation :

Aku berharap teori ini salah dan aku boleh mula mencari anak pokok tersebut di nurseri.

Nanti, dah abis research, aku present kat sini okeh? Babai!

0 komen: