Wednesday 11 March 2009

Ini Bukan Tahap Berdesing, Ni Dah Berdengung!

Aku sangat lah suker memakan ikan sungai. Atau lebih direct lagi, ikan keli. Salahkan abang2 ku yang suka memancing dan menimba masa aku kecik2 dulu. Eh, ni bukan salah la. Patut pujilah, kan? Derang la yang salu bawak balik ikan keli dari paya. Isy isy isy sedap nyer ikan keli goreng yang ditangkap dari paya. Idak ler ikan tu makan perut ayam kan? Dulu2 salu makan ikan ni digoreng rangup2, ngan sirip2 tepi tu pon aku lantak. Memang part tu pon yang terbaik pon. Terbaik dari ladang.

Eh, bercakap pasal ladang, dulu2 kami sebut ladang kelapa sawit tu ladang, sementara kebun sayur2an tuh, kebun. Kalo ikut interpretasi aku, kebun tu menggambarkan buah-buahan. Kalau tempat tu ada buah rambutan, durian, limau, lada dan sayur2an, aku akan panggil kebun. Sementara ladang pula menggambarkan satu kawasan pertanian yang luas yang menanam hanya sejenis pokok. Hehehe. Tapi sekarang, dah lama aku tak pegi ladang. Dah lebih 10 tahun. Sejak aku sekolah menengah kot. Atau lebih tepat sekali sejak ada mak. Mulai tahun ni, peneroka tempat aku dah boleh menikmati hasil dari pokok baru. Kira sepatutnya dah tak panggil peneroka lagi dah. Boleh dipanggil boss hehehe. Betul, apa? Sejak tebang, sampai tanam semula, felda ambik alih dan jalan kan kerja tanam semula. Sekarang plak, felda upah abang la untuk potong buah. Hasilnya digunakan untuk membayar upah abang la dan selebihnya dinikmati oleh peneroka aka boss tadi. Best, kan? Memang la felda beli sawit dengan rege murah, tapi peneroka sekarang sudah tidak perlu keluar ke ladang 3 kali sebulan lagi! Lagi pon derang dah tua2 la. Mana kuat pon. Ada takde, generasi2 kedua je lah yang buat keje tuh. Lagi untung, takyah bayar upah abang la.

Eh, apa yang aku dah melilau sampai ke bangladesh nih hah? Aku nak citer pasal ikan keli tadi kan? Sebenarnya cerita nyer kontot jek. Tadi aku turun gi beli nasik. Ada lauk ikan keli masak sambal hijau. Salu kan orang masak goreng bercili kan. Kan derang salu guna cili merah kan. So, takde lah pedas sangat kan. Nih, aku tengok kaler ijau. Sambil ambik, sambil pikir, ni cili padi ke cili ijau nih? Ambik sambal sket je lah.

5 hengget.

Salu, kalo ngan tokei nyer, idak ler sampai 5 hengget. Naik atas, aku pon makan la.

Suapan pertama, eherm.

Suapan kedua, ssssssss.

Suapan ketiga, sssssssss srottt srott.

Suapan ke takde keempat. Aku dah surrender. Huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa pedas nak mampussssssssss! Ini tidak adil! Aku bayar RM5 lor...

0 komen: