Friday 13 March 2009

Insaf Pada Sambutan Maulidurrasul Sekolah

Sesekali, nak jugak aku share sedikit ilmu yang aku belajar dari ceramah Maulidurrasul. Harapnya, kalau ada silap tuuu, please please tegur okeh? Jom baca. Eh, sebelum tu, teringat zaman sekolah dulu ek. Kalau majlis sambutan maulidurrasul kat sekolah ke, kat masjid ke, mesti ada makan ramai2 dalam dulang. Makan nasik minyak. Sedap ek? Ok, baru boleh cerita.


Kisah pertama berlaku pada zaman nabi Musa a.s. Ada sorang mamat. Isy, boleh ker kasik nama mamat kat orang zaman tuh ek? Emmm sorang jejaka la. Dia ni sangat jahat. Jahat yang betul2 jahat la. Segala jenayah R’ la dia buat. Bak kata ustaz tu tadik, bangun pagi buat jahat, lepas zuhur buat jahat, lepas asar pon buat jahat la.


Oleh kerana sifat2 ini, penduduk kampung sangat lah nyampah kat dia. Kira kalo boleh nak dia ni cepat2 mati la. Aman dunia.


Pada satu hari, jejaka ini ditemui meninggal dunia di tepi jalan. Orang2 kampung ni pon hepi la kan. Dan takmo menguruskan jenazah beliau. Terbiar je kat tepi jalan.

Tiba2, Allah s.w.t. memerintahkan nabi Musa untuk menguruskan jenazah beliau, dan baginda pon menguruskannya. Eh, jap jap aku kompius jap. Aku tak ingat nabi Musa sebenarnya duk kat kampung tu ke tak. Rasanya tak kot. Sebab kalo ya, mesti nabi yang uruskan tanpa diperintahkan kan? So, sape yang tau cite sebenar, please komen.


Biler dah cenggitu, orang kampung sok sek sok sek la, cemana boleh terjadi sedemikian. Maka tersebut lah alkisah, bahawa jejaka ini, walau pon jahat tetapi, beliau rajin membaca kitab taurat. Dalam kitab tu ada kisah nabi Muhammad s.a.w. Dan tiap kali dia baca nama Rasulullah dalam kitab tuh, dia akan menjunjung kitab tersebut dan mencium2 nama baginda. Kira dia sangat menghormati baginda walau pon dia tidak lahir pada zaman baginda.


Kesimpulannya, cuba lah kaitkan diri kita dengan Rasulullah untuk mendapatkan syafaat Rasulullah. Sedangkan manusia di zaman sebelum Rasulullah pon boleh melakukannya, apatah lagi kita yang memang umat Muhammad nih kan. Bagaimana? Senang saja. Ikut saja Al Quran dan Sunnah. Kalau bukan sekarang, insya Allah di akhirat nanti akan mendapat ganjarannya.


Selalu kiter buat sesuatu tu dan kiter cakap, mengikut sunnah nabi. Tapi, aku nak kasi tau,ada satu lagi perkara ni yang sangat best yang sebenarnya mengikut sunnah iaitu, MAKAN DAGING KAMBING! Yeay! Sekarang aku ada sebab untuk makan beriani kambing lagi dan lagi dan lagi. Senang jek. Time nak makan tu, niat je dalam hati, aku makan ni adalah untuk mengikut sunnah nabi. Eh, betul ker dato fadilah kamsah ada cakap daging kambing ini adalah baik di makan? Aku macam pernah dengar, makan daging kambing adalah lebih baik dari daging lembu dari sudut kesihatan. Errr ni saper cakap ek? Aku lah yang cakap hahaha! Tak kisah lah tu. Tapi kan kita digalakkan makan daging putih seperti ikan dan ayam kan. Sesekali tak pe kot. Okeh, jom makan kambing jom! Aku belanja korang.


Ehhhh cop! Daging kambing ni pon ada kisah tauladan jugak. Meh aku cerita lagi.

Kisah kedua ini berlaku pada zaman Rasulullah. Pada zaman itu, ada satu wanita yang mulutnya tersangat lah laser. Hihihi bak kata ustaz tuh, pagi petang siang malam memang asik laaa cakap benda2 yang tak elok. Segala kata M’ la yang dia sebut. Sebelum tido pon siap pikir, besok nak cakap apa, nak ngumpat sape lagik hihihi.


Pada satu hari Rasulullah sedang makan daging kambing. Kisahnya, Rasulullah suka makan daging yang keras2 gituh. Sedang baginda makan, wanita ni datang menghampiri baginda lalu meminta sedikit daging kambing daripada Rasulullah. Sedangkan sahabat2 baginda ponnn tak berani nak mintak ngan baginda, wanita ni selamba dek jek mintak. Rasulullah pulak memang takkan tolak permintaan orang.


Maka, baginda pon memotong la sikit daging tuh dan kasik kat pempuan nih. Tetiba pempuan nih cakap, dia takmo yang part tu. Ewahhh cerewet lagik. Dia cakap, dia nak yang tengah kat dalam molot Rasulullah tuh. Yang tuh dah siap blend kan, takyah susah2 nak kunyah. Daging keras kan. Lalu, oleh kerana baginda takmo menolak permintaan orang, baginda pon kasik la daging yang telah dikunyah ituh. Pempuan tu pon makan lah.


Ooo mesti korang takut nak cakap geli sebab itu adalah Rasulullah, kan? Tetapi, sejak hari itu, wanita itu telah berubah dan tidak bermulut laser lagi. Hebat, kan?


Errr pasni, korang yang laser2 tuh, makan lah daging kambing yang telah dikunyah oleh saper ek? Mak ke, suami ke, atau saper2 lah ek. Kot lah dah tak laser lagi. Tapi kan salu mak memang akan kunyahkan daging untuk anak dia masa kecik2 kan? Sebab tuh kiter senang dengar cakap mak. Sama jugak kalau kiter makan dari tangan mak kan.


Eh, aku macam pernah dengar or baca la, pasal makan sisa orang nih. Eh, ni dah off topic nih. Apa yang aku dengar or baca tu mengatakan, sebaik2nya kiter jangan biasakan makan lebih2 anak kiter makan sebab nanti anak kiter takmo dengar kata kiter, sebaliknya, kiter lak yang akan ikut cakap anak. Eh, kiter tu parent lah. Aku lum masuk dalam kiter ituh. Tapi kalau anak makan lebih mak, takpe. Untuk meluaskan skop kajian, aku gunakan konsep tuh pada suami isteri. So, konsep yang aku gunakan ialah, suami jangan makan lebih2 isteri, tapi kalau isteri makan lebih2 suami, takpe. Betul ke nih?


Okeh, ni ada satu lagi kisah. Tapi ni pada zaman pemerintahan saiyidina Omar r.a. Pada zaman itu, negeri rom ni ala2 emerika la, suka nak perang2 nih. So, satu ari, raja rom ni antar pegawai perisik untuk wat survey kat madinah.


Biler perisik2 ni balik, raja rom ni pon panggil la derang untuk membuat analisis daripada risikan mereka itu. Lalu raja rom ni pon bertanya satu soalan cepu emas. Eh, cepu emas ni glemer ek? Sampai sekarang orang akan sebut soalan paling maut tu sebagai soalan cepu emas, ek? Masa form 5 aku salu gak buat teka silangkata cepu emas tu ngan classmate. Punya lah pulun telek kamus dewan. Namun, non ado menang pon. Tapi seronok la time tuh. Wat reramai. Mastermind nya ialah suli. Suli! Where are you! Kali terakhir aku dengar citer ko kawin je, tah 6-7 tahun dulu kot. Kalo ko baca nih, sila tinggalkan cop jari ek?


Ok, sambung balik pasal soalan raja rom kepada perisik tadi.


Soalannya ialah, adakah korang melihat bilangan jemaah sembahyang subuh dan sembahyang jumaat di masjid adalah sama?


Lalu perisik itu menjawab, ya, Tuanku. Exactly!


Lalu raja rom mentakjadikan serangan ke atas negeri madinah. Sebabnya, ko pikir la sendiri. Aku dah penat nak taip.


Ok, babai. Hahaha aku suka! Abis tiba2.


p/s ada berita lapok yang bestttttt!!!

0 komen: